Kysymyksiä aero kolkista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Heippa

Ostin tuommoisen vm 2001 9-3 aeron käyttö/harraste autoksi. Tässä kun nyt on saanu kilometrejä alle ja auto on tullu tutuksi niin muutama vois kysästä näistä epäkohdista, Eli tähän on tehty koneremppa jolloin on laitettu t5 tavaraa sisään, kone käy kyllä nätisti ilman sivuääniä. Konerempan jälkeen on ajettu noin 20tkm/ 3 vuotta.

-Uskaltaako alkaa ajelemaan etanolilla ilman öljypohjan irrotusta vaikka tuolloin konerempan yhteydessä on öljypohja putsattu?
-Öljytikun putkesta nousee höyryä koneen ollessa käynnissä, onko vika huohotuksessa vai missä? öljyä ei tunnu syövän kyllä yhtään.
-Mikä on se peni metallinen tötterö joka nousee imucobran vierestä turbon juuresta?
-Kierrokset jää kantamaan vaihteiden vaihdon yhteydessä. Missähän on vika, voisiko olla jokin imuvuoto? Tyhjäkäynnillä kierrokset normaali tasolla.
Viimeksi muokannut Makwe, Ma Syys 19, 2016 19:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2160
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos öljypohja on putsattu pari vuotta sitten ja ajettu sen jälkeen järkevillä öljynvaihtoväleillä niin tuskin karstaa on kerinnyt kertyä kovinkaan paljoa. On eri asia, onko kone muuten ollut kovin karstainen ja voisiko etanoli liuottaa karstat tukkimaan sihdin uudelleen.

Jollakin on varmasti empiiristä kokemusta aiheesta?!

Mitä metallista tötteröä tarkoitat? Sitä putkea vai jotain muuta?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Niin, sitä minäkin meinasin että jos kanavista lähtee karstat liikkeelle. Niitä tuskin on putsailtu. Voishan sitä tökätä etanolia tankkiin ja tarkastella tarkkaan öljyn muuttumista ja siitä sitten päätellä pitääkö öljypohja aukoa vai ei. Ei tosiaan ole kuin noin 20tkm ajettu tuon rempan jälkeen ja öljyt on vaihettu 10tkm välein.

Sitä metallista tötteröä joka nousee sieltä cobran vierestä. Semmoinen metallinen hattu siinä päässä, ei ole ennen tullut saabin koneissa vastaan.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

ramba
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja ramba »

Oisko ollut ilmastoinnin härpäkkeitä jos oikein tajusin.

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Tätä tötteröä meinasin, liittynee jotenkin vesipumppuun...
Kuva

Onko kellään ideoita tuohon moottorin kierroksien laskemisen vaikeuteen. Lievästi ärsyttävä ominaisuus kun vaihtaessa aina ulvahtaa kuorman poistuessa. Voiko softassa olla jotain vikaa??

Näkeekö open sidistä minkä tason softa tässä vehkeessä on esim pyydetystä ilmamäärästä?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja SS »

Ilmastointiin liityy tuo tötterö.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

ramba
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja ramba »

Normaalia tuo kierrosten leijuminen. Softaamalla voi poistaa, ajan kanssa tottuu välttämään sen myös päästämällä kaasun ajoissa.

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

ramba kirjoitti:Normaalia tuo kierrosten leijuminen. Softaamalla voi poistaa, ajan kanssa tottuu välttämään sen myös päästämällä kaasun ajoissa.
Jahas, noniin. Ei kai tuommoseen oikein totu, eli otettava joskus pois...

Osaako joku sanoa mikä virka tuolla tötteröllä on ilmastoinnissa?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

ramba
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja ramba »

Tarkoitus käsittääkseni pehmentää vaihteiden vaihtoa mutta kuka pitää hyödyllisenä ja kuka ei.

Tötteröstä ei hajua, siinähän se töröttää ilman haittaa :D

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onko se sit toi ilmastoinnin kuivain..?
https://www.coolairparts.com/index.php? ... uct_id=793
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

ramba
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kuivain on maskin alla, kuskin puoleisessa reunassa välijäähdyttimen päällä.

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7015
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olettamus on että "tötterö" on paineakku.
Tasoittaa järjestelmän paineiskuja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Entäs sitten tuo softa. Pinl on vedossa ~2300 ja mair noin 1100-1200, mreq max 1230. Softan versio on 46T. Kai tuo biopoweri softa on? Mikä näissä on vakiona tuo ahtopaine eli pinl? Mistäs sen tietää paljonko tällä softalla pitäisi pinlin sekä mair olla? Eli se kysymys oli että mikä stage tässä nyt oikein on?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

ramba
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja ramba »

Aeron vakiopaineesta ei tietoa oisko baarin luokkaa? Veikkaisin noilla arvoilla 250-270hv.

Muihin en osaa vastata.

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

ramba kirjoitti:Aeron vakiopaineesta ei tietoa oisko baarin luokkaa? Veikkaisin noilla arvoilla 250-270hv.

Muihin en osaa vastata.
Jep, ja tätä foorumia kun selailin niin 46T näyttää olevan biopower softa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Vastaa Viestiin