turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Eli testailin tuossa ng 900 turboa, kun tuntuu siltä ettei tule turbo mukaan tarpeeksi aikaisin, 3500-4000 rpm jälkeen 2 ja 3 ja 4 vaihteella kulkee kyllä hyvin. Muistikuva edellisistä turbosaabeista sellanen että esim 100 kmh nopeudesta vitosella kaasu pohjaan niin alkaa saman tien kulkea, tässä yksilössä tarvii oikestaan kolmosen sisään, sitten kyllä kulkeekin samantien kuin ampiainen johonkin 150 kmh mittarinopeuteen. Hukkaportin tanko liikkuu nätisti eikä liene koskaan edes kirrattu sitä(muutenkin uuden näköinen kello ja tanko), W-letku irrottamalla varovasti kokeilin ja tulee fuelcut häiriintyneen aikaisin, saabin oma ahtomittari ehtii keltaisen puoliväliin niin töksäyttää bensahanat kiinni,aiemmissa saabeissani kun oon kokeillut ilman w -letkua niin fuelcut tulee todella paljon myöhemmin, ja jokaisessa niissä on turbo herännyt paljon aiemmin. Normaalissa ajossa täyskaasukiihdytyksessä mittari nousee muutama milli vaille punaisen rajan noin 3500 rpm jälkeen ja pysyy siinä tosiaan johonkin 5000 rpm saakka. Onko joku vika vai ominaisuus tässä 185 hv trionicissa, mulle taas uusi saabin turbokone tämä. Pitäisi olla täysin vakio. Edes siis nelosveihde päällä ei jostain 100 kmh nopeudesta kaasu pohjaan painettaessa tapahdu muutamaan sekuntiin yhtään mitään.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos hukkiskello siihen joskus vaihettu onko peruspaine säädetty oikealle tasolle? Muistaakseni 0,45 (+/- 0,5 ) tais olla se.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Varmaankin tarkoitetaan +/- 0.05bar.
Niin erillisellä ahtopainemittarilla näkisit mitä paineita se antaa. Kyllähän vakio T25 tai mitsu yleensä siinä 2500rpm kohdalla hönkäisee et jotain ei kohdallaan jos noin korkealla ahtaa vasta.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kupari kirjoitti:Jos hukkiskello siihen joskus vaihettu onko peruspaine säädetty oikealle tasolle? Muistaakseni 0,45 (+/- 0,05 ) tais olla se.
korjattu
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Huomenna pitäis saada luotettava ahtopainemittari lainaan niin katsellaan peruspaineet. Silti hieman epäilen että onko liian alhaisista peruspaineista kiinni, kun tosiaan hukkiksen letku irti toimii silleen kun on aikasemmat turbosaabakset kulkeneet eli pienilläkin kierroksilla ikään kun kevyesti. Alle 3000 rpm on täysin hengetön, mutta tosiaan sen jälkeen ahtaa hyvin ja kulkee aivan perkeleesti, ihan kun ajelis jollain kakskurkkuisella kaasarikoneella paitsi että kierroksilla turbo selvästi täysillä mukana. Tosiaan pitäis olla vakio mutta herää kysymys onko tää yksilö kuitenkin softattu joskus jotenkin päin vittua, kulkee isommilla kierroksilla paremmin kun vakio 185hv:n pitäis. Mistähän senkin tarkistaa onko trionicille tehty jotain. Eikä oo silleen mistään perstuntumasta kyse kun alkaa sutimaan kuivalla asfaltilla täyskaasulla kakkosella jossain 80 kmh mutta ei ennen sitä
Viimeksi muokannut 9090909090, To Loka 13, 2016 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ihan techillä kiinni ecuun niin selviää softatiedot. Jos vakiroippeet ic, putkisto jne steg2:kin toimii kyllä niilläkin bensalla moitteetta.
En muista paljo 185hv vakioahtopaine on, esim aeron softalla jo yli 1.bar kyllä menee niin näkee tasosta jotain jos kunnon mittarilla katsot. Eli mittari kiinni paljonko max ahtoa antaa.

Mulla ollu ng900 -94 jossa jo ostettaessa oli steg2 245hv softalla ihan vakioroippeilla ja putkistolla ja toimi asiallisesti. Joten ahdot ei yhtään kunnon asiallisesta virisoftasta häröile. Tuollakin lähti vetämään alhaalta eikä jaksanu ylhäältä t25 oikein enää puhkua.

Onko hukkis muuten vakio garret/mitsu vai joku forge/maptun säädettävä? Ng oli myöhemmin steg5 mitsun 19t ja vakiokello niin lähti alhaalta ku hauki rannasta ja hyytyi sitten ylhäällä
Jäykemmällä kuten forge omassa tonnarissa vakio 15t vieläpä jäykemmällä jousella muokattuna muutti käytöstä paljonkin tuohon ylhäällä paineen pitämisen keston suuntaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

En tunnista eroja hukkiksissa, otan huomenna valoisalla kuvan samalla kun saa laillisen ahtopainemittarin kiinni niin tietää sitten paremmin. Turbo on ihan alkuperänen pikkugarrett 25 mun mielestä, mut hukkiksen tanko ja kello hohtaa uutuuttaan. On ollu toi nyt vasta parisen viikkoa omistuksessa joten on tullu vasta ajotuntuma otettua haltuun enkä muutenkaan oo mikään asiantuntija vaikka muutamii turbosaabeja ollut, toi vaan ahtaa erilailla kun entiset. Auto on siis helmikuussa 96 valmistettu 900 turbo
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko muuten magneettiventtiili vielä orkkis t5 vai modattu jo t7 venalle? Jos t7 niin saattaa jo virisoftakin luurata.
Peruspaineen mittausta varten kun mankkuvenan liitin irrotat ni katot tai kuvaat samalla kumpi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Mistä mä tunnistan onko mankkuvena t5 vai t7? Tyhmiä kysymyksiä nää mutta helpompi kysyä täällä kun saa nopeet vastaukset, kiitos siitä teille täällä
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei ole tyhmiä kysymyksiä,
elikkäs joko katsoo mankkuvenan liittimessä meneekö joka suuntaan 3 johtoa niin t5 vena, taas jos näkyy väliadapteripätkä lisättynä liittimien välissä josta venan puolelle lähtee vain 2 johtoa ja eculle 3 johtoa niin t7.
tai ulkonäkö t5 paksu pyöreä painava mötikkä ja t7 kumireunainen keskeltä kapea muovisen tuntuinen.
Myös kun virrat laittaa päälle niin t7 pärisee erittäinkin kuuluvasti.
kuva t7 https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -saab.html
kuva t5 https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... li-t5.html
Viimeksi muokannut Kupari, To Loka 13, 2016 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Sen verran sun kuvauksen perusteella nyt kattomattakin tiiän että mankkuvena on T5. Esitän huomenna lisää kysymyksii kun valoisaa ja pääsee kattelee ja kokeilemaan peruspaineet. Edit. ei helvetti nyt en ookaan ihan varma enää kun katoin noi kuvat. Kiitoksii kupari vastauksist! Pakko käydä itseasias tuol pimeella parkkiksella kattomas kumpi mankku tossa on
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kohan katot peruspaineen ja jos on puissa säädät sen aluksi oikeaksi ja testaat sitten max paineet niin osviittaa enemmän.
Tech löytyy nykyään jo monesta paikkaa klubilaisilta niin etsi lähin asuinpaikaltasi ja saa softasta tiedon jos se arveluttaa. https://www.google.com/maps/d/viewer?ms ... qvmhR43O5k
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

ei nyt saanu kuvaa suoraan tähän mut http://aijaa.com/j3BpEh tommonen, omituinen kuvakulma näköjään ja sytkärinvalossa, kai toi T5 on. Kaikki kolme letkua lähtee ylhäältä katottuna alaspäin vaikkei se tossa kuvassa näy näemmä. Ja juu, oon kysellyt yhdeltä foorumilla olevalta jolla tech ja ohjelmoi näitä, muttei vastannu mitään, eli ei kai tee näin vanhoihin mitään tai jotain
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joku löytyy kyllä vastatenkin, voi mennä yv jokupäiväkin enneku kattovat.
Samat luvut ja laitteet ne on kaikissa t5 moottorisissa vehkeissä eikä nämä liian vanhoja vehkeitä ole mitenkään päin katsottuna, omiinkin ng ja tonnarit 1kpl 93 ja 2kpl -94 löytyny tech- ja muita apuja aina.
Jopa alkeelliseen trionic 5.2 (vain vm-93 T ja aero tonnarissa) joka mulla löytyi apuja.

Sulla sentään yleinen trionic 5.5 joka erittäin helppo nakki softan luvun ja tarpeentullen muutoksienkin esim t7 venalle, viriin tai vaikkapa etanolinsuhteen. Ecujakin löytyy kaikin mahdollisin versioin käytettynä purkuvaraosina myyntiosiossakin jos sattuu hajoaa. Minkä tahansa t5.5 ecun saa muutettua softaamalla mihin tahansa koneversioon sopivaksi.
Noita t5 mankkuvenoja onkin sitten hankalampi ehjiä saada + uudet kalliita ja siksi halpa erittäin kestävä t7 vena ja ecu sille modattuna yleistyy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: turbon toiminnan testailua/aikainen fuelcut/turbo ei herää

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

9090909090 kirjoitti:ei nyt saanu kuvaa suoraan tähän mut http://aijaa.com/j3BpEh

Sieltä kuvapalvelun sivun alapuolelta otat vaihtoehdoista "foorumille pieni" kopion linkistä ja heität tänne niin saat kuvan suoraan.. :wink:

Kuva
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin