MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vanhempieni og-kolkki teki temput eikä suostunut lähtemään kylmänä käyntiin. Lupaili kyllä. Tunnin roikassa olon jälkeen kuin palmun alta ja pelasi hyvin koko päivän. Seuraavana aamuna sama juttu. Lämpömittari näyttää toimivan normaalisti, ts. jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa tuskin on vikaa. Auto ei anna vikakoodeja tai ei ainakaan sytytä CE-valoa. Välillä saattaa jopa toimiakin, esim. tänä aamuna lähti kylmänäkin käyntiin ihan normaalisti mutta kun seisoi koko päivän pihalla, ei taaskaan lähtenyt ennen lämmitystä.

Mites imuilman lämpöanturi? Voiko aiheuttaa moista?

Itse pääsen autoa tutkimaan vasta lauantaina. Sori hieman epämääräiset vikakuvaukset mutta olen toistaiseksi tän asian suhteen vain isäni kertoman varassa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jahas. OBD-väylän kautta imuilman lämpötila näkyi ihan oikein mutta sid-infon kautta näytti tasaista 40 astetta. Akku irti puoleksi tunniksi ja kas, nyt näkyi myös sid-infon kautta oikein.

Tiedä sitten mitä Trionic häröili.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Trionic jatkaa häröilyään satunnaiseen tahtiin. Mitähän tuolle nyt oikein tekisi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jahas. Onko ihan startin tai virtalukon vian mahdollisuus jo poissuljettu kokonaan?
Emännän entisessä audissa nuo viat tuli osittain päälle ja aivan peräjälkeen niin lähti tai ei ja jonkun ajan päästä (aina kun hinausta valmisteltiin) lähtikin ykskaks omin voimin.
Startti esim ei yhtään normi pyöritysääntä lukuunottamatta mekkaloinu tai äännellyt outoja mutta rikki oli. Virtalukon pohja meni heti tuon startin jälkeen, ylikuumentunu jostain syystä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kaikki on tietysti mahdollista. Jotenkin noi oireet kyllä viittaisivat ennemminkin rikastuksen puuttumiseen kun johdon päästä lähtee heti mutta kylmänä ei. Tai lähtee se kylmänäkin jos tarpeeksi kauan jaksaa sahata. Vika tosiaan tulee ja menee. Jos käännät virrat päälle ja tsekkaat ensin, että sid-info näyttää Tair-arvoksi about ulkolämpötilaa, auto lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia. Jos taas arvo on tuo 40, ei auto lähde käyntiin ilman lämmitystä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vikaa lähtisin etsimään sitten siitä anturista joka mittaa imu/ahtoilman lämpötilan. Tietysti ensin että johto/liitin on kunnossa ja kiinni. Sitten toki voisi koittaa vaihtaa sen anturin. Siinähän se ahtoputkessa on se anturi mikä tunnistaa samalla paineen ja lämpötilan. Eli se anturi joka on siinä heti ensimmäisenä kun konepellin avaa heti "bypassin yläpuolella" ahtoputkessa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: MY03 2.0t käynnistymisongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Joo, sitä tässä on epäilty. Tosin ihmetystä aiheutti se, että (torquella OBD:n kautta tarkasteltuna) imuilman lämpötila oli aika tarkkaan ulkolämpötila mutta Trionic väitti silti lämpötilaksi 40 astetta. Jos anturilta nappasi piuhan irti, putosi OBD:n lukema -40 asteeseen ja piuhan takaisin laittamalla nousi taas normaaliin.

Trionic ei tuosta välittänyt ennen akun irrotusta vartiksi, vasta sen jälkeen näkyi sid-infossakin Tair oikein.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin