Akku purkautuu muutamassa päivässä
Akku purkautuu muutamassa päivässä
Auto on 9-3 vm-98, karvalakkimalli eli ei lmastointia ym. Olen ajellut sillä noin 10 000 km, nyt on akku alkanut tyhjentyä seisontapäivien aikana. Vikaa voi olla akussakin, mutta vaikuttaa aika hyvältä. Outoa on, että akun maakaapelin irroittamisessa ja kiinnittämisessä on havaittavissa pientä kipinöintiä, mittarin mukaan purkausvirtaa on noin 1-2 ampeeria. Outoa kulutusta näkyy myös pimeässä autotallissa, kojelaudan keskellä yläosan (SID ym) näppäimet ovat himmeästi valaistuja, vaikka avain on pois lukosta.
Onko tämä normaalia jonka hyvä akku sietää? Vai minne ja miksi sähköä karkaa. Korjauskirjoista ei löydy kaaviota, josta näkyisi kaatkaisimien ym valaistuksen johdotukset.
Onko tämä normaalia jonka hyvä akku sietää? Vai minne ja miksi sähköä karkaa. Korjauskirjoista ei löydy kaaviota, josta näkyisi kaatkaisimien ym valaistuksen johdotukset.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Nouseeko virtalukon patruuna kunnolla ylös kun otat avaimen pois ? Voi olla virtalukon pohjassa kytkentäongelmia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Kokeilin taas virtalukon liikkeitä ja avaimen poisottoa. Valojen sammuminen eli virtojen katkeaminen tapahtui kuten ennenkin, normaalin tuntuisesti, mutta edelleen jää himmeä valaistus noihin keskimmäisen näppäimistön säätimiin. Epänormaalilta se vaikuttaa autotallin pimeydessä.
Vaihdoin toisen akun, auton mukana tulleen toiminnasta en ole ihan varma, vaikka päällepäin hyvältä näyttääkin.
Olen aikeissa mennä vikakoodin luentaan, jospa siellä jotain uutta ilmenisi.
Vaihdoin toisen akun, auton mukana tulleen toiminnasta en ole ihan varma, vaikka päällepäin hyvältä näyttääkin.
Olen aikeissa mennä vikakoodin luentaan, jospa siellä jotain uutta ilmenisi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Ei missään tapauksessa ole normaalia tuommoinen kulutus, tuommoisella kulutuksella akku on parissa päivässä tyhjä. Palaako siellä mitään muita valoja kuin SID:n valot? Jääkö nuo pysyvästi palamaan ja muuttuuko tilanne kun ovet lukitsee kaukosäätimestä?Outoa on, että akun maakaapelin irroittamisessa ja kiinnittämisessä on havaittavissa pientä kipinöintiä, mittarin mukaan purkausvirtaa on noin 1-2 ampeeria. Outoa kulutusta näkyy myös pimeässä autotallissa, kojelaudan keskellä yläosan (SID ym) näppäimet ovat himmeästi valaistuja, vaikka avain on pois lukosta.
Onko tämä normaalia jonka hyvä akku sietää?
Sulakkeita yksi kerrallaan irrottelemalla ja kulutusta mittaamalla voisi saada haarukoitua ongelman aiheuttajaa, mutta virtalukkoa minäkin ekana epäilisin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Tutkin noita mittarivalojen kaavioita , pientä sähköä näytt'ää menevän moneen kojeeseen. Aion kokeilla mitä tapahtuu kun irroitan sulakkeen no 29, loppuuko vuoto akusta.
Näkyvää valaistusta ei jää palamaan, muuta kuin tuo näppäimien heikko vaaleus. Ehkä siellä jotain valmiustilaa tai joutokkäyntiä on päällä.
Näkyvää valaistusta ei jää palamaan, muuta kuin tuo näppäimien heikko vaaleus. Ehkä siellä jotain valmiustilaa tai joutokkäyntiä on päällä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Nyt on kunnostettu virta-avaimen patruuna, haitat vaihdettu. Ja asennettu uusi virtalukon pohja. Enää ei ole tuota edellä mainittua vuotoa kun avain on lukosta pois. Epäilen, että haittojen tahmeuden vuoksi patruuna ei noussut täysin irti virtalukon pohjasta ja jotain kulutusta jäi päälle.
Uusi tilanne on sellainen, että se kunnostettu patruuna toimii kyllä vanhalla avaimella mutta sähköpuoli ei, vaan ilmoittaa että on sopimaton avain. Avaimen sirua nuuskiva antennikin on uusi kun epäilin että jos siinä vanhassa olisi vikaa. Mitä seuraavaksi?
Uusi tilanne on sellainen, että se kunnostettu patruuna toimii kyllä vanhalla avaimella mutta sähköpuoli ei, vaan ilmoittaa että on sopimaton avain. Avaimen sirua nuuskiva antennikin on uusi kun epäilin että jos siinä vanhassa olisi vikaa. Mitä seuraavaksi?
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Nyt on kunnostettu virta-avaimen patruuna, haitat vaihdettu. Ja asennettu uusi virtalukon pohja. Enää ei ole tuota edellä mainittua vuotoa kun avain on lukosta pois. Epäilen, että haittojen tahmeuden vuoksi patruuna ei noussut täysin irti virtalukon pohjasta ja jotain kulutusta jäi päälle.
Uusi tilanne on sellainen, että se kunnostettu patruuna toimii kyllä vanhalla avaimella mutta sähköpuoli ei, vaan ilmoittaa että on sopimaton avain. Avaimen sirua nuuskiva antennikin on uusi kun epäilin että jos siinä vanhassa olisi vikaa. Mitä seuraavaksi?
Uusi tilanne on sellainen, että se kunnostettu patruuna toimii kyllä vanhalla avaimella mutta sähköpuoli ei, vaan ilmoittaa että on sopimaton avain. Avaimen sirua nuuskiva antennikin on uusi kun epäilin että jos siinä vanhassa olisi vikaa. Mitä seuraavaksi?
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
avaimen sirussa lienee vikaa.
Kokeile toisella avaimella.
Itelläkin yhessä autossa toinen avain pommeilee.
Kokeile toisella avaimella.
Itelläkin yhessä autossa toinen avain pommeilee.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
No, kun ei ole kuin se yksi avain. Työnnän pihalle koivun juurelle odottamaan ratkaisua avainkysymykseen. Odotan Tech-miestä ohjelmoimaan, jos siitä olisi apua.
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Onko se antenni tosiaan uusi vai "uusi käytetty"? Noissahan on ollut vikaa että se antennin toinen jalka irtoaa piirilevyltä jolloin avaimen luku ei toimi. Omastakin piti tällainen vika korjata.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Uusi antenni tuli pienessä pahvilaatikossa, jonka sisällä vielä oli muovipussi, jonka päällä varaosanumero ja merkintä Made in Germany. Kovin luotettavan tuntuista siis.
Totta on että jonkin verran väkivaltaisessa purkuvaiheessa vanha antenni voi kärsiä. Purkaminen kun on sellaista ruuvitaltalla väkisin vääntelyä. Siksi tilasin uuden osan.
Totta on että jonkin verran väkivaltaisessa purkuvaiheessa vanha antenni voi kärsiä. Purkaminen kun on sellaista ruuvitaltalla väkisin vääntelyä. Siksi tilasin uuden osan.
Re: Akku purkautuu muutamassa päivässä
Harjoitus on jatkunut, mutta vika ei ole poistunut. Nyt mittailin virtalukon pohjien toimintaa. Sähkökaavioista löytyy minne virtalukon koskettimista jännitteen pitäisi kytkeytyä. Käynnistysmoottorin releelle pitäisi avaimen käynnistysasennossa mennä sähköä koskettimen no 50 kautta, vaan eipä yhteyttä synny kummassakaan virtalukon pohjassa: alkuperäisessä ja uudessa varaosassa. Olen niiden kytkeytymisiä eri asennoissa mittaillut irroitettuna työpöydällä, keskellä oleva nasta ylä- ja alaasennoissa.
Systeemi vierastaa edelleen kunnostettua lukkopatruunaa, ilmoittaa että vanha avain ei kelpaa, vaikka on uusi avaimen sirun lukemisantennikin. Sähkö Twicelle ja edelleen menee tuon mainitun virtalukonpohjan koskettimen no 50 kautta , mutta ei se tietenkään mene. Saman jännitteen pitäisi saman startin releen kautta kytkeä päälle käynnistinmoottori ja ja se avaimen sirun haistelija-antenni.
Jännitettä on virtalukonpohjan tulokoskettimessa no 30, kytkentöjä tapahtuu avainta kääntämällä muihin kohteisiin, mutta ei tuohon mainittuun koskettimeen no 50.
Alinperin näitä vikoja ei ollut, tarkoitus oli vain kunnostaa mekaaninen lukkopatruuna: puhdistus ja haittojen uusinta.
Systeemi vierastaa edelleen kunnostettua lukkopatruunaa, ilmoittaa että vanha avain ei kelpaa, vaikka on uusi avaimen sirun lukemisantennikin. Sähkö Twicelle ja edelleen menee tuon mainitun virtalukonpohjan koskettimen no 50 kautta , mutta ei se tietenkään mene. Saman jännitteen pitäisi saman startin releen kautta kytkeä päälle käynnistinmoottori ja ja se avaimen sirun haistelija-antenni.
Jännitettä on virtalukonpohjan tulokoskettimessa no 30, kytkentöjä tapahtuu avainta kääntämällä muihin kohteisiin, mutta ei tuohon mainittuun koskettimeen no 50.
Alinperin näitä vikoja ei ollut, tarkoitus oli vain kunnostaa mekaaninen lukkopatruuna: puhdistus ja haittojen uusinta.