9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

Pari päivää öljyn vaihdon jälkeen kuului startatessa kolahdus ja öljynpaineet eivät enää noussu. Sihdin tukkeutuminen tuli mieleen ja liottelin öljypohjaa naftalla. Ei auttanut. Öljypohjan irroitus vaikuttaa kohtuu isolta hommalta tehdä pihalla. Onko ideoita mihin paineet katosi ja miten pääsee paineen määrää mittaamaan? Käytösssä ei ole kuin rampit ja avonainen katos, joten rassausolosuhteet ei ole optimaaliset.

Seuraavat tiedot auttaisi auton rassaamisessa myös:
Öljynpaine venttiilin sijainti ja tarkistus/irroitusohjeet
Öljypumpun sijainti ja tarkistus/irroitusohjeet
Testeriohjelmiston latauslinkki wis? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... linkit+wis ei toimi
Käykö vikakoodien lukuun joku seuraavista piuhoista hex+can (vcds), lexia tai elm327?
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ramba »

Öljypohjan irroitus onnistuu hyvin pihallakin. Autoa vähän ylemmäs, apurungon etummaiset ja keski pultit irti, taaimmaisia löysätään ja moottoria vähän nostatetaan ylhäältä korvakkeesta ettei tipu alaspäin apurunkoa löysätessä. Pohja mahtuu tulemaan välistä.
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

Kiitos sille joka lataussivuston linkkasi. Vieläkö oppisi käyttämään. Osaako kukaan kertoa pitääkö diagnostiikka piuha olla joku tietty vai käykö muun merkiset esim nuo aloituksessa mainitut. Turhaa testailua yritän välttää, niissä menee helposti tuntikausia aikaa.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Halpa elm327 bluetooth obd-lukija toimii hyvin esim. Androidin Torquen-appin kanssa. Saa vikakoodit luettua ja nollattua + pääsee vähän moottorin toimintaa näkemään.

Öljypumppu sijaitsee kampiakselin hihnapyörän takana ja siihen pääsee käsiksi ihan apparin puolelta kun irrottaa etupyörän. Havainnekuvaa esim. täältä sivun puolivälin paikkeilta: http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _Assembly/

Öljynpaineventtiili kiinni jakopään kopassa alhaalla.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

^tänks!
Saako tuota öljynpaineventtiiliä tarkistettua ilman sitä jakopään kopan irroitusta? Hiukan ahtaanoloinen poistaa.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kyllä onnistuu irroittaminen jakopääkoppa paikallaan. Yhtä muovia pitää siirtää tai suoraan irrottaa, että pääsee pelipaikalle, muutoin helppo nakki.

Kuvassa alimmainen nuoli venttiilin proppu.
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... l_tube.jpg
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

Avasin sitten sen öljypohjan. Ei ylivoimainen homma, mutta vähän veemäinen könytä alla. No sieltä löyty pätkä ilmeisesti tasapainoakseleiden ketjua. Loput oli jakopääkopan luona sykkyrällä. Reiän oli katketessaan tehny oljyn imukanavaan. Pirun paskanen kone myös. Kannattaako tuota enää korjata? Jakopään koppa pitäs ainakin vaihtaa. Onko se miten työläs puuha? Kuvan laittaisin, mutta tähän niitä ei kai voi liittää.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Todennäköistä on että tullut laakerivauriota ja jakopäähän vaurioita myös kun ketju katkennut.

Kone alas ja remppaa täysin. Paikallaan näin isoa remppaa ei halua tehdä ja kokska mahdollisesti lohko ottanu itteensä niin suosiolla alas.

Jos autossa ei ole hirveästi rahaa kiinni muuten niin purku yksi vaihtoehto. Täydelliseen koneremppaan menee kuitenkin se 2k€+ kun tekee kunnolla.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

Koska kaikki pitää tehdä kantapään kautta, aloin purkamaan kiulun jakopäätä kone paikallaan. On ainakin tuossa öljy-/hiekkamössöllä kyllästetyssä turbolla ja ilmastoinnilla varustetussa laitoksessa vihon viimeinen homma. Nyt olen kaiken stanan purkamisen ja nysväämisen jälkeen siinä pisteessä että koppa on "irti". Tai siis se ei mahdu tulemaan siitä välistä. Konetta pitäisi nyt saada hiukan väännettyä vasemmalle. Riittääkö sen oikeassa runkoaisassa olevan kannakkeen irroittaminen siitä runkoaisasta vai mitä vielä pitää irroittaa? varmaan joku peräluukun verhoilun alla oleva pultti mikä on kiinni imusarjan oikeassa korvakkeessa tahi joku muu suunnittelun kukkanen. Koneen painoa on hiukan kevennetty taljalla koneen takana olevasta nostosilmukasta, tosin koko painoa kannatus ei varmaan kestä. Onko em. mainitun runkoaisa kannakkeen varassa lähes koko koneen paino?

ps. jakopää näytti raotetusta kopasta katottuna ehjältä, tasapainoakseleiden hammaspyörät oli tosin enää pelkät pyörät, joten eiköhän tämä jossain vaiheessa vielä kasaudu.
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

tähän tilan tekemiseen kopan pois saamiseksi ei vielä tullut vastauksia ja pihalla kylmä niin ei pääse ruuvailemaan. Mutta onko tietoa saako konetta väännettyä sivummalle tuolla liimapuristin tyylillä myös og9-3:ssa? ts onko koneiden ripustus identtinen... http://saab.kuvat.fi/kuvat/Operaatiot/s ... ?hash=7773
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Kone+loota kiinni molemmista päistään ja takaata. Tähän malliin: https://shopcdn.textalk.se/shop/13102/a ... 3f4e87.jpg

On ketjua vaihdettu paikallaan ainakin ng900: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... ing-Engine
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja matsson »

Eipä siinä muuta ku kone roikkumaan korvakkeistaan joko viralliseen tai lankuista kyhättyyn kannattimeen. Sitten apurunko ja downpipe (varmaan jo nyt irti sulla) ja nuo edellisen viestin tukikumit irtipois ja vaihteensiirtäjän vivusto irti lootan päästä. Sit voi vähän kammeta konetta ja jakopäähän pääsee suht asiallisesti käsiksi.

Muista lukita vaihteisto ennen vivuston irrotusta. Eli nelonen silmään ja kuusiokolo lukitusreikään.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005032 ... Alignment/
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
pallero
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 10:47

Re: 9-3 2.0t -00 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pallero »

Nyt on ehtiny/viittinyt taas väsätä. Suunta oli jo viimein kasaanlaittoon. Mutta sitten koppaa takasin vängätessä se väänti kannentiivisteen pykälälle siitä jakopään ja kannen välistä. Varmaan tarttee nyt sitten vielä sekin vaihtaa. Purkupuuha ei kiinnostaisi enää yhtään. Onnistuuko sitä tiivistettä
a. leikata ja korvata jollain siitä jakopään kohdalta.
b. vaihtaa poistamalla pelkät kannenpultit ja nostaa hiukan kantta ja ujuttaa välistä pois ja uusi tilalle. Vai pitääkö kaikki loput romut poistaa konehuoneesta.
Vastaa Viestiin