9-3 mittariston taustavalo pimeenä
9-3 mittariston taustavalo pimeenä
Onko kokemusta päämittariston taustavalon vaihdosta? 0-80 väli nopeusmittarin taustavalosta pimeenä. Ja arvaa ärsyttääkö?
Tutkailtuani asiaa vaikuttaisi siltä että koko mittaristo pitää irroittaa ja tätä ennen kaikki katkaisijat, SID, vilkun ja pyyhkimen katkaisimet jne.. Tämän jälkeen päämittaristo irti ruuvit ja 3kpl liittimiä, elektroniikkayksikön avaaminen (mittariston) ja sitten pitäisi vielä osata löytää palanut polttimo. Vaikuttaa todella mukavalta puuhalta... Ihan kuin koko auto olisi rakennettu noiden polttimoiden ympärille
Tutkailtuani asiaa vaikuttaisi siltä että koko mittaristo pitää irroittaa ja tätä ennen kaikki katkaisijat, SID, vilkun ja pyyhkimen katkaisimet jne.. Tämän jälkeen päämittaristo irti ruuvit ja 3kpl liittimiä, elektroniikkayksikön avaaminen (mittariston) ja sitten pitäisi vielä osata löytää palanut polttimo. Vaikuttaa todella mukavalta puuhalta... Ihan kuin koko auto olisi rakennettu noiden polttimoiden ympärille
Käytännössä joudut purkamaan lähes kaiken muun siitä mittariston ympäriltä pois, että saat polttimon vaihdettua. Itse polttimot ovat tavallisia 1,2 w pikkulamppuja. Varaa riittävästi aikaa ja hyvät hermot
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kuten "93t sport" sanoikin, remppa tuli tehtyä. Purkamista on tosiaan paljon: SID, radio, muovit ratin ympäriltä (hajoaa kiinnikkeet muuten helposti), kaikki kojalaudan katkaisimet pois, viikset pois ja vasta sitten lähtee tuo kojelaudan paneli irti. Sitten mittaristo irti, liittimet mittariston takaa irti ja mittaristo mukaaan ja loput kannattaa tehdä sisätiloissa. Tuossa purkaminen pääpiirteisssään, ruuvit on oudoissa paikoissa eli WIS oli korvamaton apu.
Mittaristoelementin takalevy vielä irti, pari liitintä varovasti irti ja polttimoiden kannat näkyykin.
Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
Mittaristoelementin takalevy vielä irti, pari liitintä varovasti irti ja polttimoiden kannat näkyykin.
Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
Meillä 9-3 TiD SE -99 ja polttimot olivat niitä mustakantaisia, joista lasipolttimo lähti irti nätisti vetämällä. Tarkistin vielä vastusmittarilla, että olivat samanlaisia. Toimii aivan oikein ja kirkkaus kaikilla polttimoilla kohdallaan. Maksoi muistaakseni euron kipale huoltiksella.tevisu kirjoitti:Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Niin ja WISiä ei ole eikä varmaan tarvitakaan
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Malli on tuo mikä alla lukee... menee lyhenteet sekaisin, luistoneston (TCS?) polttimen irrotin, bägivalo ainakin toissapäivänä vielä paloi...Mimmi kirjoitti:Mikäs malli sinulla ontevisu kirjoitti:Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
SRS on turvatyynyjärjestelmä.
EDIT: ja löytyyhän sieltä muitakin "varalamppuja"; winter, sport, TCS off, TCS, shift up... riipppuen varustelusta.
"Urheilumieltä" kun löytyi, niin päätinpä myös kokeilla. Kävin Saab:lta hakemassa polttimot 10 paketti 5€ (elämäni halvin keikka vara-osa ostoksilla). Mittariston purku osoittautui haasteelliseksi johtuen ilmaohjaimien muovi klipsuista, joidenka ansiosta etupanelin irroittaminen oli tuskaa Pahinta oli kuitenkin se, että ilmaohjaimet levisiviät tuhannen osiin purettaessa. Jos joku muu kokeilee tätä hommaa, niin kannattaa EHDOTTOMASTI käyttää vaikka nippusiteitä noiden ilmaohjaimien kanssa, ennekuin irrottaa etupanelin. Itse mittaristo oli helppo irrottaa ja purkaa, ja lamput voi vaihtaa irrottamalla itse lampun kannasta, kanta&lappu maksaa 5€ ketale, jolloin hommasta tulee huomattavasti kalliimpaa.tevisu kirjoitti:Kuten "93t sport" sanoikin, remppa tuli tehtyä. Purkamista on tosiaan paljon: SID, radio, muovit ratin ympäriltä (hajoaa kiinnikkeet muuten helposti), kaikki kojalaudan katkaisimet pois, viikset pois ja vasta sitten lähtee tuo kojelaudan paneli irti. Sitten mittaristo irti, liittimet mittariston takaa irti ja mittaristo mukaaan ja loput kannattaa tehdä sisätiloissa. Tuossa purkaminen pääpiirteisssään, ruuvit on oudoissa paikoissa eli WIS oli korvamaton apu.
Mittaristoelementin takalevy vielä irti, pari liitintä varovasti irti ja polttimoiden kannat näkyykin.
Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
Sitten piti vielä saada koko systeemi takaisin kasaan.. Ilmanohjaimien kanssa meinasi mennä oikeasti hermot.. Kohdistukset pitää saada kohdalleen (4kpl ohjaimia) ja samalla saada ilmastoinnin letkut & paneli sovitettua.. allekirjoittanut onnistui tuhraamaan varmaan tunnin jos toisenkin kyseisen homman kanssa. No, nyt on kaikki osat paikalla, mitään ei hajonnut, kaikki polttimot palavat niin kuin pitääkin! Toista kertaa en viitsisi kyseistä hommaa tehdä. Aikaa meni varmaan neljä tuntia. En tiedä kuinka nopeasti Saab huolto hommaan olisi tehnyt, varmasti pari tuntia näppärämmältäkin tuohon menee.
Auts, kyllähän sulla pitäisi olla sivuturvatyynyt + kuskin bagi ellet ole saanut jotain ihme versiota .tevisu kirjoitti:Malli on tuo mikä alla lukee... menee lyhenteet sekaisin, luistoneston (TCS?) polttimen irrotin, bägivalo ainakin toissapäivänä vielä paloi...Mimmi kirjoitti: Mikäs malli sinulla on
SRS on turvatyynyjärjestelmä.
EDIT: ja löytyyhän sieltä muitakin "varalamppuja"; winter, sport, TCS off, TCS, shift up... riipppuen varustelusta.
Se, että repsikan paikalla ei ole tyynyä ei taatusti takaa sitä, etteikö järjestelmää olisi ja noita mainisemiani tyynyjä.
Toivottavasti menivät vain lyhenteet sekaisin
Juu, juu. Tiedänhän toki, että löytyy kolme turvatyynyä, vänkärille ei ole asennettu, ei ole paikallaan eikä EPC kerro sitä koskaan olleen. Se siitä. Ei ole tyynyjen määrästä minulla koskaan ollut epätietoisuutta.koistha kirjoitti: Auts, kyllähän sulla pitäisi olla sivuturvatyynyt + kuskin bagi ellet ole saanut jotain ihme versiota .
Se, että repsikan paikalla ei ole tyynyä ei taatusti takaa sitä, etteikö järjestelmää olisi ja noita mainisemiani tyynyjä.
Toivottavasti menivät vain lyhenteet sekaisin
Ja kuten jo sanoin, bägivalo toimii kun käynnistettäessä se tarkistaa järjestelmät, noita "varalamppuja" kun oli, niin laitoin niistä yhden kun en saanut lasipolttimoa kannastaan irti. Ensi kerralla sitten.
Kirjoitan ilmeisesti kovin epäselvästi kun ei tekstistäni saa kerralla tolkkua...
Mitä Eihän täällä kukaan koskaan piruile... Ei mitään hämminkiä, tässä flunssassa tulee kirjoitelua väärällä "sävyllä"...koistha kirjoitti:Tai sitten kaikki piruilee tahallaan....tevisu kirjoitti: Kirjoitan ilmeisesti kovin epäselvästi kun ei tekstistäni saa kerralla tolkkua...
Mulla meni toi sun tarkennuksesi ihan oikeasti ohi silmien, sori ! Huomasin vain tuon Mimmin kommentin ja alkuperäisen kirjoituksen.
Tää alkaa mennä jo pahasti OT:n puolelle mutta...tevisu kirjoitti: Mitä Eihän täällä kukaan koskaan piruile... Ei mitään hämminkiä, tässä flunssassa tulee kirjoitelua väärällä "sävyllä"...
Täytyy myöntää, että pieni kuume ja flunssa saa aikaiseksi lennokkaita tekstejä. Tuli itsekin kokeiltua alkuviikosta
Re: 9-3 mittariston taustavalo pimeenä
Sama ongelma kuin ketjun aloittajalla eli mittariston taustavalot pimeänä väliltä 0 ... 80. Aloitin purkamisen ohjeen mukaisesti ja 7 ruuvia löytyi helposti mutta osaisiko joku neuvoa miten pääsee käsiksi lämmityslaitteen suulakkeiden kohdalla oleviin ruuveihin? Etulevyä liikutelemalla vaikuttaisi että niiltä kohdin on vielä kiinni. Vuosimalli on 2000.
Re: 9-3 mittariston taustavalo pimeenä
No löytyihän ne loputkin ruuvit. Eli 9 ruuvia ja neljä näppärää muovilärpykkää joilla on lämmityslaitteen suulakkeet kiinni etulevyssä.