9-3 mittariston taustavalo pimeenä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

9-3 mittariston taustavalo pimeenä

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Onko kokemusta päämittariston taustavalon vaihdosta? 0-80 väli nopeusmittarin taustavalosta pimeenä. Ja arvaa ärsyttääkö?

Tutkailtuani asiaa vaikuttaisi siltä että koko mittaristo pitää irroittaa ja tätä ennen kaikki katkaisijat, SID, vilkun ja pyyhkimen katkaisimet jne.. Tämän jälkeen päämittaristo irti ruuvit ja 3kpl liittimiä, elektroniikkayksikön avaaminen (mittariston) ja sitten pitäisi vielä osata löytää palanut polttimo. Vaikuttaa todella mukavalta puuhalta... :cry: Ihan kuin koko auto olisi rakennettu noiden polttimoiden ympärille :(
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kysy asiaa Tevisu : lta vaikka YV: llä, teki juuri ko. rempan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Käytännössä joudut purkamaan lähes kaiken muun siitä mittariston ympäriltä pois, että saat polttimon vaihdettua. Itse polttimot ovat tavallisia 1,2 w pikkulamppuja. Varaa riittävästi aikaa ja hyvät hermot :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuten "93t sport" sanoikin, remppa tuli tehtyä. Purkamista on tosiaan paljon: SID, radio, muovit ratin ympäriltä (hajoaa kiinnikkeet muuten helposti), kaikki kojalaudan katkaisimet pois, viikset pois ja vasta sitten lähtee tuo kojelaudan paneli irti. Sitten mittaristo irti, liittimet mittariston takaa irti ja mittaristo mukaaan ja loput kannattaa tehdä sisätiloissa. Tuossa purkaminen pääpiirteisssään, ruuvit on oudoissa paikoissa eli WIS oli korvamaton apu.
Mittaristoelementin takalevy vielä irti, pari liitintä varovasti irti ja polttimoiden kannat näkyykin.

Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... :twisted: Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.

Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tevisu kirjoitti:Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... :twisted: Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.
Meillä 9-3 TiD SE -99 ja polttimot olivat niitä mustakantaisia, joista lasipolttimo lähti irti nätisti vetämällä. Tarkistin vielä vastusmittarilla, että olivat samanlaisia. Toimii aivan oikein ja kirkkaus kaikilla polttimoilla kohdallaan. Maksoi muistaakseni euron kipale huoltiksella.

Niin ja WISiä ei ole eikä varmaan tarvitakaan :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Itse yritin nyhtää tuota lasipolttimoa irti kannastaan turhaan. Tuntui, että on liimattu. No, tietäähän seuraavalla kerralla repiä rajummin.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mimmi kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.

Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
Mikäs malli sinulla on :?:
SRS on turvatyynyjärjestelmä.
Malli on tuo mikä alla lukee... menee lyhenteet sekaisin, luistoneston (TCS?) polttimen irrotin, bägivalo ainakin toissapäivänä vielä paloi... :wink:

EDIT: ja löytyyhän sieltä muitakin "varalamppuja"; winter, sport, TCS off, TCS, shift up... riipppuen varustelusta.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

tevisu kirjoitti:Kuten "93t sport" sanoikin, remppa tuli tehtyä. Purkamista on tosiaan paljon: SID, radio, muovit ratin ympäriltä (hajoaa kiinnikkeet muuten helposti), kaikki kojalaudan katkaisimet pois, viikset pois ja vasta sitten lähtee tuo kojelaudan paneli irti. Sitten mittaristo irti, liittimet mittariston takaa irti ja mittaristo mukaaan ja loput kannattaa tehdä sisätiloissa. Tuossa purkaminen pääpiirteisssään, ruuvit on oudoissa paikoissa eli WIS oli korvamaton apu.
Mittaristoelementin takalevy vielä irti, pari liitintä varovasti irti ja polttimoiden kannat näkyykin.

Polttimot EIVÄT TODELLAKAAN OLE TAVALLISIA... :twisted: Meinasi hermot mennä kun noita metsästin tarvikeliikkeet läpi. Ei löytynyt mistään ja Laakkoselle en enää ehtinyt. Lopulta palaneen nopeusmittarin polttimon virkaa hoitaa SRS polttimo, mulla kun ei SRS:ää ole ja mittaristoon on kuitenkin kaikki polttimot laitettu. Yhteensä polttimoita on ehkä 30 kpl ja paria lukuunottamatta kannaltaan mustia, joissa lasikanta on kiinnitetty muovikantaan.

Purkamisessa meni pimeässä parkkipaikalla ehkä 3 h ja kokoaminen sitten tunnissa.
"Urheilumieltä" kun löytyi, niin päätinpä myös kokeilla. Kävin Saab:lta hakemassa polttimot 10 paketti 5€ (elämäni halvin keikka vara-osa ostoksilla). Mittariston purku osoittautui haasteelliseksi johtuen ilmaohjaimien muovi klipsuista, joidenka ansiosta etupanelin irroittaminen oli tuskaa :cry: Pahinta oli kuitenkin se, että ilmaohjaimet levisiviät tuhannen osiin purettaessa. Jos joku muu kokeilee tätä hommaa, niin kannattaa EHDOTTOMASTI käyttää vaikka nippusiteitä noiden ilmaohjaimien kanssa, ennekuin irrottaa etupanelin. Itse mittaristo oli helppo irrottaa ja purkaa, ja lamput voi vaihtaa irrottamalla itse lampun kannasta, kanta&lappu maksaa 5€ ketale, jolloin hommasta tulee huomattavasti kalliimpaa.
Sitten piti vielä saada koko systeemi takaisin kasaan.. Ilmanohjaimien kanssa meinasi mennä oikeasti hermot.. Kohdistukset pitää saada kohdalleen (4kpl ohjaimia) ja samalla saada ilmastoinnin letkut & paneli sovitettua.. allekirjoittanut onnistui tuhraamaan varmaan tunnin jos toisenkin kyseisen homman kanssa. No, nyt on kaikki osat paikalla, mitään ei hajonnut, kaikki polttimot palavat niin kuin pitääkin! :D Toista kertaa en viitsisi kyseistä hommaa tehdä. Aikaa meni varmaan neljä tuntia. En tiedä kuinka nopeasti Saab huolto hommaan olisi tehnyt, varmasti pari tuntia näppärämmältäkin tuohon menee.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tevisu kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Mikäs malli sinulla on :?:
SRS on turvatyynyjärjestelmä.
Malli on tuo mikä alla lukee... menee lyhenteet sekaisin, luistoneston (TCS?) polttimen irrotin, bägivalo ainakin toissapäivänä vielä paloi... :wink:

EDIT: ja löytyyhän sieltä muitakin "varalamppuja"; winter, sport, TCS off, TCS, shift up... riipppuen varustelusta.
Auts, kyllähän sulla pitäisi olla sivuturvatyynyt + kuskin bagi ellet ole saanut jotain ihme versiota 8O .
Se, että repsikan paikalla ei ole tyynyä ei taatusti takaa sitä, etteikö järjestelmää olisi ja noita mainisemiani tyynyjä.

Toivottavasti menivät vain lyhenteet sekaisin :lol:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

koistha kirjoitti: Auts, kyllähän sulla pitäisi olla sivuturvatyynyt + kuskin bagi ellet ole saanut jotain ihme versiota 8O .
Se, että repsikan paikalla ei ole tyynyä ei taatusti takaa sitä, etteikö järjestelmää olisi ja noita mainisemiani tyynyjä.

Toivottavasti menivät vain lyhenteet sekaisin :lol:
Juu, juu. Tiedänhän toki, että löytyy kolme turvatyynyä, vänkärille ei ole asennettu, ei ole paikallaan eikä EPC kerro sitä koskaan olleen. Se siitä. Ei ole tyynyjen määrästä minulla koskaan ollut epätietoisuutta.
Ja kuten jo sanoin, bägivalo toimii kun käynnistettäessä se tarkistaa järjestelmät, noita "varalamppuja" kun oli, niin laitoin niistä yhden kun en saanut lasipolttimoa kannastaan irti. Ensi kerralla sitten.
Kirjoitan ilmeisesti kovin epäselvästi kun ei tekstistäni saa kerralla tolkkua...
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tevisu kirjoitti: Kirjoitan ilmeisesti kovin epäselvästi kun ei tekstistäni saa kerralla tolkkua...
Tai sitten kaikki piruilee tahallaan.... :wink:

Mulla meni toi sun tarkennuksesi ihan oikeasti ohi silmien, sori ! Huomasin vain tuon Mimmin kommentin ja alkuperäisen kirjoituksen.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

koistha kirjoitti:
tevisu kirjoitti: Kirjoitan ilmeisesti kovin epäselvästi kun ei tekstistäni saa kerralla tolkkua...
Tai sitten kaikki piruilee tahallaan.... :wink:

Mulla meni toi sun tarkennuksesi ihan oikeasti ohi silmien, sori ! Huomasin vain tuon Mimmin kommentin ja alkuperäisen kirjoituksen.
Mitä :!: :!: Eihän täällä kukaan koskaan piruile... :lol: :lol: Ei mitään hämminkiä, tässä flunssassa tulee kirjoitelua väärällä "sävyllä"... :oops:
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tevisu kirjoitti: Mitä :!: :!: Eihän täällä kukaan koskaan piruile... :lol: :lol: Ei mitään hämminkiä, tässä flunssassa tulee kirjoitelua väärällä "sävyllä"... :oops:
Tää alkaa mennä jo pahasti OT:n puolelle mutta...

Täytyy myöntää, että pieni kuume ja flunssa saa aikaiseksi lennokkaita tekstejä. Tuli itsekin kokeiltua alkuviikosta :twisted:
PM
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 23:17

Re: 9-3 mittariston taustavalo pimeenä

Viesti Kirjoittaja PM »

Sama ongelma kuin ketjun aloittajalla eli mittariston taustavalot pimeänä väliltä 0 ... 80. Aloitin purkamisen ohjeen mukaisesti ja 7 ruuvia löytyi helposti mutta osaisiko joku neuvoa miten pääsee käsiksi lämmityslaitteen suulakkeiden kohdalla oleviin ruuveihin? Etulevyä liikutelemalla vaikuttaisi että niiltä kohdin on vielä kiinni. Vuosimalli on 2000.
PM
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 23:17

Re: 9-3 mittariston taustavalo pimeenä

Viesti Kirjoittaja PM »

No löytyihän ne loputkin ruuvit. Eli 9 ruuvia ja neljä näppärää muovilärpykkää joilla on lämmityslaitteen suulakkeet kiinni etulevyssä.
Vastaa Viestiin