93 syö jäähdytinnestettä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9si3olmonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:37

93 syö jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja 9si3olmonen »

sid ilmoittaa tasaisin väliajoin "fill coolant fluid". Mikä mahtaa olla ongelma, kun jäähdytinnestettä katoaa? Vuotoa en ole havainnut..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeile tiukata kantta, saattaa alkaa falskaamaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Niin minullakin. Ensimmäinen ilmoitus, laitoin nestettä puolisen litraa. Kolme viikkoa meni ja taas ilmoitti. Laitoin uudestaan, en tosin niin paljoa. Varuiksi ajoin huoltoon ja laittoivat painetta järjestelmään, koska vuotoa ei näkynyt missään. Lopputulos -> kansipahvi vaihtoon. Ei halpa homma tällä Hesassa ja Saab oli huollossa pari päivää. Vuoti myös lohkolämpprin tiivisteen juuresta. En tiedä olisko vain kiristys riittänyt.
Nyt ei vuoda.

Matti
9si3olmonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Marras 22, 2003 11:37

Viesti Kirjoittaja 9si3olmonen »

lehtola kirjoitti:Niin minullakin. Ensimmäinen ilmoitus, laitoin nestettä puolisen litraa. Kolme viikkoa meni ja taas ilmoitti. Laitoin uudestaan, en tosin niin paljoa. Varuiksi ajoin huoltoon ja laittoivat painetta järjestelmään, koska vuotoa ei näkynyt missään. Lopputulos -> kansipahvi vaihtoon. Ei halpa homma tällä Hesassa ja Saab oli huollossa pari päivää. Vuoti myös lohkolämpprin tiivisteen juuresta. En tiedä olisko vain kiristys riittänyt.
Nyt ei vuoda.

Matti
mielenkiintoista.. missä kilometreissä jouduit vaihtamaan kansipahvia? Omalla autolla ajettu vasta 78tkm, ei uskois että joutuisi vielä tommosiin remppoihin :?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeile kiristää ensin, jos ei kerran laske alleen eikä höyrysty ohjaamoon. Ohjeet löytyvä haku-toiminnolla. Luultavasti pääsee palotilaan, katso onko jokin tulppa ihan valkoinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

Itellä oli/on sama murhe 9-3 vm.2000 LPT:n kanssa. Glykoli haisi miedosti kabiiniin parin viikon ajan. Tänään löysin vuotokohdan kannen oikeasta etukulmasta. Maistui makealle.... eikun Scania pajalle kauppiaan laskuun. Autolla ajettu 114 tkm.
Ei onneksi vettä öljyn seassa eikä päinvastoin. Huonostipa tuntuu taival Saappilla alkavan. Saas nähdä miten käy kun keväämmällä paineet palotilassa kasvaa ;)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Joo, niin syö nestettä ! Huomasin että taas on alkanu pinta hupenemaan ! Ei se mitään, teen kyselyn jonnekin viralliselle taholle. Kyllä virhevastuun yms. mukaan kansipahvin pitää pysyä nipussa vähän pidempään ! Alkaa niin rankasti ottaa kaaliin tämä GM.n touhu ! Perästä kuuluu ja samalla haen ratkaisua posahtelevien sytkäkasettien syndroomaan.
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

"mielenkiintoista.. missä kilometreissä jouduit vaihtamaan kansipahvia? Omalla autolla ajettu vasta 78tkm, ei uskois että joutuisi vielä tommosiin remppoihin"

ajettu 120 tkm.Ja vuosimalli on 99 aut. 2.0t
Matti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kokeilkaa nyt ensin kiristää se kansi, ei maksa mitään kokeilla eikä ole kuin tunnin homma itse tehden. WIS neuvoo kiristämään kantta jos vuotaa jommasta kummasta päädystä öljyä/vettä ulos, ja pelkkä kiristys riittää sen mukaan useimmiten.
Toinen vuotokohta voi olla siellä vesipumpun luona, erityisesti se lyhyt putki joka menee pumpulta lohkolle, sen o-renkaat näyttävät käpristyvän ajan myötä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9si3olmonen kirjoitti: mielenkiintoista.. missä kilometreissä jouduit vaihtamaan kansipahvia? Omalla autolla ajettu vasta 78tkm, ei uskois että joutuisi vielä tommosiin remppoihin :?
Mulla vaihdettiin 70tkm aikana kansipahvi kahteen kertaan, vesipumppu kerran ja jäähdytinkin vaihdettiin. Lopulta laitettiin joku uv-ampulli, jolla piti nähdä vuotokohdat. Eipä mitään näkyny missään, mutta kyllä ne vaan vieläkin jostain vuos, vaikkakin hitaammin ku ennen ylläolevia toimenpiteitä
90tkm ajettuna lähti vaihtoon ja huomas selkeesti et kansi vuos taas.....Haku-toiminnolla löytyy keskustelua tästä ongelmasta.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Rommitommi kirjoitti:
9si3olmonen kirjoitti: mielenkiintoista.. missä kilometreissä jouduit vaihtamaan kansipahvia? Omalla autolla ajettu vasta 78tkm, ei uskois että joutuisi vielä tommosiin remppoihin :?
Mulla vaihdettiin 70tkm aikana kansipahvi kahteen kertaan, vesipumppu kerran ja jäähdytinkin vaihdettiin. Lopulta laitettiin joku uv-ampulli, jolla piti nähdä vuotokohdat. Eipä mitään näkyny missään, mutta kyllä ne vaan vieläkin jostain vuos, vaikkakin hitaammin ku ennen ylläolevia toimenpiteitä
90tkm ajettuna lähti vaihtoon ja huomas selkeesti et kansi vuos taas.....Haku-toiminnolla löytyy keskustelua tästä ongelmasta.
Mistä päättelit tuon viittaavan juuri kannentiivisteeseen, vuotiko ulospäin glykolia kannen ja lohkon välistä tai oliko pakokaasu sellaista vaalean harmaata ja savuttiko normaalia enemmän?
Vähän oudolta kuulostaa etei kansipahvi pitänyt kahdesta vaihdosta huolimatta, tai sitten asentajan ammattitaidossa oli jotain aukkoja..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

Minullakin sama vaiva edellisessä Saabissa (Ng 900 Talladega Tbo). Rupesi syömään nestettä ja löytyihän sitä auton altakin. Näytti vuotavan lohkolämmittimen juuresta ---> vaihdettiin uusi lämmitin. Viikko kului ja taas sama vaiva ja auto pajalle oli muutenkin 50 tkm huolto, jossa extrana tarkastettiin kannen kireys, Bingo. Sieltä vuoti ja tod.näk. lohkon vaihto turhaan.

-Og 9-3 Aero-
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ng900aero kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
9si3olmonen kirjoitti: mielenkiintoista.. missä kilometreissä jouduit vaihtamaan kansipahvia? Omalla autolla ajettu vasta 78tkm, ei uskois että joutuisi vielä tommosiin remppoihin :?
Mulla vaihdettiin 70tkm aikana kansipahvi kahteen kertaan, vesipumppu kerran ja jäähdytinkin vaihdettiin. Lopulta laitettiin joku uv-ampulli, jolla piti nähdä vuotokohdat. Eipä mitään näkyny missään, mutta kyllä ne vaan vieläkin jostain vuos, vaikkakin hitaammin ku ennen ylläolevia toimenpiteitä
90tkm ajettuna lähti vaihtoon ja huomas selkeesti et kansi vuos taas.....Haku-toiminnolla löytyy keskustelua tästä ongelmasta.
Mistä päättelit tuon viittaavan juuri kannentiivisteeseen, vuotiko ulospäin glykolia kannen ja lohkon välistä tai oliko pakokaasu sellaista vaalean harmaata ja savuttiko normaalia enemmän?
Vähän oudolta kuulostaa etei kansipahvi pitänyt kahdesta vaihdosta huolimatta, tai sitten asentajan ammattitaidossa oli jotain aukkoja..
Kyllä se ihan selvästi vuoti. Moottorin reuna esim. käyttöhihnan kohdalta oli aina ihan öljyssä(glykolissa?). Aina riitti kun vaan katoin pellin alle ja vein suoraan huoltoon(oli takuuta).

Väittivät mulle huollossa, että eivät ole aikasemmin joutuneet toista kertaa vaihtamaan, on sulla huono tuuri jnejne muita paskaselityksiä.

OT: Tota autoa sai yhtenään juoksuttaa länsiautoon, niin ei meinannut millään irrota ilmaista sijaisautoa. Kerran kun tarpeeksi suutuin, niin tulihan sieltä 9-3SS alle ilmaiseksi :wink: Aika tökeröä palvelua oli kuitenkin.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 syö jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9si3olmonen kirjoitti:sid ilmoittaa tasaisin väliajoin "fill coolant fluid". Mikä mahtaa olla ongelma, kun jäähdytinnestettä katoaa? Vuotoa en ole havainnut..
Noniin. Sain vastauksen maahantuojalta koskien tätäkin tyyppivikaa. Se on sitä samaa lässytystä kun kaikki muutkin vastaukset. " käytä autoa säännöllisesti merkkihuollossa niin kansi kiristetään jos huomataan vuotoa" jne jne jne.. Kyllä varmaan kiristetään, mutta asiakkaan kustannuksella ja kun kyseessä on ihan selvä tyyppivika niin en käsitä taas ollenkaan. Itseasiassa tämä on paljon yleisempi tyyppivika kun se mistä taannoin kohistiin ( öljyn "pilaantuminen" ) . Olen tekemässä asiasta valitusta kuluttajasuojan kautta ja vetoan valmistajan virhevastuuseen. Jos on halukkaita mukaanlähtijöitä niin YV.tä voi laittaa vapaasti. Ottaa nimittäin kaaliin edelleen toi Suomalaisen maahantuojan tyyli !

ps: Osaan kyllä tarvittaessa kiristää kannen , mutta kun niiden pulttien _ei kuulu_ löystyä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Laittakaa kardemummaa paisuntasäiliöön, appiukko kertoili että sen 80-luvun alkupuolen rellussa oli auttanut, oli turvotessaan tukkinut tiivisteen vuotopaikan :lol:
Mikäköhän on maahantuojan kanta kardemummalla paikkaamiseen :?: :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin