Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Sen verran jäi tosin huomioimatta kun tuon dp:n irroitin ja siitä lambda-anturit että olikohan niiden järjestys mikä? Meinaan, kumpiko (etummainen/takimmainen) tuli kumpaan (keulan/kuskin penkin puoleiseen) pistokkeeseen?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Niissä pistokeissa taitaa olla varoiksi erimalliset naaraspäät, ettei niitä väärinpäin edes saa.kesäjukka kirjoitti:Sen verran jäi tosin huomioimatta kun tuon dp:n irroitin ja siitä lambda-anturit että olikohan niiden järjestys mikä? Meinaan, kumpiko (etummainen/takimmainen) tuli kumpaan (keulan/kuskin penkin puoleiseen) pistokkeeseen?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Pakko huutaa sivusta, että ovatko lambdatkin fyysisesti erilaisia, jos ne kerran ovat putkesta irti niin onhan tässäkin potentiaalia.Tonnari88 kirjoitti:Niissä pistokeissa taitaa olla varoiksi erimalliset naaraspäät, ettei niitä väärinpäin edes saa.kesäjukka kirjoitti:Sen verran jäi tosin huomioimatta kun tuon dp:n irroitin ja siitä lambda-anturit että olikohan niiden järjestys mikä? Meinaan, kumpiko (etummainen/takimmainen) tuli kumpaan (keulan/kuskin penkin puoleiseen) pistokkeeseen?
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Ai, pitääpä tsekata vielä tarkemmin. Ainakin hyvin samanlaisia ovat. Ovat vaan (nekin) sen verran ahtaassa paikassa ettei viittis kovin montaa kertaa käyttää kiinni ja vekslata taas auki.. siksi kysyin ennakkoon.Tonnari88 kirjoitti:Niissä pistokeissa taitaa olla varoiksi erimalliset naaraspäät, ettei niitä väärinpäin edes saa.kesäjukka kirjoitti:Sen verran jäi tosin huomioimatta kun tuon dp:n irroitin ja siitä lambda-anturit että olikohan niiden järjestys mikä? Meinaan, kumpiko (etummainen/takimmainen) tuli kumpaan (keulan/kuskin penkin puoleiseen) pistokkeeseen?
Enpä huomannut niitäkään varsin vertailla vaan niiden suhteen säilyi järjestys ja sovitin takas omiin koloihinsa.RokRoland kirjoitti:Pakko huutaa sivusta, että ovatko lambdatkin fyysisesti erilaisia, jos ne kerran ovat putkesta irti niin onhan tässäkin potentiaalia.Tonnari88 kirjoitti:Niissä pistokeissa taitaa olla varoiksi erimalliset naaraspäät, ettei niitä väärinpäin edes saa.kesäjukka kirjoitti:Sen verran jäi tosin huomioimatta kun tuon dp:n irroitin ja siitä lambda-anturit että olikohan niiden järjestys mikä? Meinaan, kumpiko (etummainen/takimmainen) tuli kumpaan (keulan/kuskin penkin puoleiseen) pistokkeeseen?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Pistokkeet on värikoodattu, musta ja harmaa (ja sininen kampuran anturille samassa telineessä)
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Tosiaan, niinpä olikin kun tarkemmin valon kanssa katsoin. Ei mikään oo niin fiksu kun insinööri, varsinkin ruotsalainen insinööriOkko kirjoitti:Pistokkeet on värikoodattu, musta ja harmaa (ja sininen kampuran anturille samassa telineessä)
Nytpä alkais olla kaikki kasassa.. vielä (ainakin) yksi tyhmä kysymys aiheeseen liittyen; tarvitseeko mitään esivalmisteluja vai laitanko vaan koneen käyntiin? Jostain muistelen joskus lukeneeni että turbon öljynkierto olisi syytä jollain tapaa täyttää ennen kuin laittaa koneen käyntiin.. Onko näin ja jos, niin kuinka tuo tehdään?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Yksi tapa on irrottaa bensapumpun sulake ja pyörittää starttia kunnes öljynpainevalo sammuu. Jos pensanpaineita ei ole päästetty linjoista pois niin ehkä kannattaa ottaa sytkäkassun johto myös irti, niin ei hörähdä vanhoilla bensanpaineillä käyntiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Kiitti! Olin kuitenkin niin malttamaton kokeilemaan etten malttanut odotella vastauksia vaan laitoin käymään.. arvelin kun on kuitenkin käytetty turbo eikä siten "tehdaskuiva" että on siellä sen verran rasvaa vanhastaan ettei siinä mitään ehdi tapahtua No, aika näyttää paljonko tuossa on ylipäätään vielä metrejä jäljellä mutta ainakin toistaiseksi pelaa Savutus oli alkuun melkoista mutta parinkymmenen kilsan koeajo lämmitti paikat jo niin kuumiksi että nyt ilkeää ajaa taajamassakinAZP kirjoitti:Yksi tapa on irrottaa bensapumpun sulake ja pyörittää starttia kunnes öljynpainevalo sammuu. Jos pensanpaineita ei ole päästetty linjoista pois niin ehkä kannattaa ottaa sytkäkassun johto myös irti, niin ei hörähdä vanhoilla bensanpaineillä käyntiin.
Saas nähdä.. sen verran nöyrästi suhtaudun aiheeseen että vielä ei oikein uskalla nuolaista mutta.. *kop kop* taisi onnistua. Iso kiitos kaikille vinkeistä! Öljypohjan jätin toistaiseksi vielä putsaamatta kun arvelin jos ton softais re85:lle niin ajaa tankillisen tai pari ja putsaa sit kun se käsittääkseni nimenomaan saa karstat liikkeelle. Nytpähän nuo on pultit herkässä niin oo isokaan homma käyttää dp kilkkeineen sit uudestaan irti.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Alaa 9-3 2.0t 150hv alkuperäinen garret näyttelemään täälläkin antautumisen merkkejä 230tkm kohdalla. Näin voisi ainakin vinkumisesta päätellä joten aletaan varautumaan:
Mistä näin herran vuonna 2019 kannattaa hankkia tilalle mitsu kaikkine asennushillpeineen että saa korvattua tuon orggisturbon?
Ts. edullisin ja täydellisenä asennuspakettina.
Mistä näin herran vuonna 2019 kannattaa hankkia tilalle mitsu kaikkine asennushillpeineen että saa korvattua tuon orggisturbon?
Ts. edullisin ja täydellisenä asennuspakettina.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2014 21:31
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Tuli soitto, että taisi se turbo nyt sitten pettää. Hyvät savut ja moottorin vikavalo vilkutteli jotain sarjaa ajon aikana. Pari päivää vinkui kaasua antaessa.
Sanoin kyllä jo isäukolle, että turha siitä on enää kalua leipoa, kun sen vasta viime viikolla leimautti, mikä poiki reilun toiminintatonnin kustannukset jarruputken uusimisen ja helmojen hitsaamisen myötä. Nyt on edessä toinen tonni-onni.
Autolla ole muuta kuin käyttöarvo. Voisiko tuota turbo poistaa? Laippa vaan pakosarjaan ja öljyt sekä vedet kiertoon? Meneehän se vaparinakin
Sanoin kyllä jo isäukolle, että turha siitä on enää kalua leipoa, kun sen vasta viime viikolla leimautti, mikä poiki reilun toiminintatonnin kustannukset jarruputken uusimisen ja helmojen hitsaamisen myötä. Nyt on edessä toinen tonni-onni.
Autolla ole muuta kuin käyttöarvo. Voisiko tuota turbo poistaa? Laippa vaan pakosarjaan ja öljyt sekä vedet kiertoon? Meneehän se vaparinakin
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Ei taitais ihan toimia ilman ahdinta, ellei moottorinohjauksen tehdä isoja muutoksia. Mutta onhan näitä softaosaajia foorumilla, ei muuta kuin ostoilmoitusta kehiin
Käytettyjä Mitsuja näkyy myynnissä 300-400 eurolla silloin tällöin. Itse kun vaihtaa niin tarvikkeineenkin jää alle 500 euron. Eri asia sitten jos kokonaisuutena autossa alkaa olla paljon tehtävää, niin ei välttämättä enää kannata.
Käytettyjä Mitsuja näkyy myynnissä 300-400 eurolla silloin tällöin. Itse kun vaihtaa niin tarvikkeineenkin jää alle 500 euron. Eri asia sitten jos kokonaisuutena autossa alkaa olla paljon tehtävää, niin ei välttämättä enää kannata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?
Oma alkoi antamaan huolestuttavia merkkejä. Omassa "huoltopaikassa" ei ollut tarvittavia työkaluja joten maltillisesti mökille.. Hetki tuumailua että mitähän ihmettä sitä tekisi, päädyin irrottelemaan turboa seuraavana päivänä. Tähän meni 1h30min että turbo oli irti ja kädessä. Yllätyin, kuinka nopeasti sain sen irti, oli kuitenkin ensimmäinen kerta. Toinen asia on sitten se, että kuinkahan monta päivää menee asennuksessa yritin ottaa hyvät kuvat, mutta nyt katsoessani niitä, voi tulla kylmähiki päälle ja koppa karhua viereen.
Tiistaina (klo 21:00) sain vietyä turbon Turbotohtorille, ja se on tänään valmis. Todella nopeata työtä. Hintakin pysyi mielestäni kohtuullisena, 400€ kaiken kaikkiaan. Billettisiivillä olisi ollut 520€ mutta se olisi mennyt liian pitkäksi odotteluksi kun ei ollut osia heti hyllyssä.
Vinkkinä sain että IC kannattaa ehdottomasti irrottaa ja huuhdella, rikki meneet siivekkeen palaset ovat luultavasti siellä muhimassa. Toinen paikka olisi sitten öljypohja. Öljyletkut tulisi myös puhdistaa todella huolellisesti (tiedä sitten millä ilveeellä se onnistuu) ja toki imupuoli täytyy tarkastaa, sillä jostain syystä se turbo hajosi...
Noh jos sen ensi viikolla saisi nippuun
Tiistaina (klo 21:00) sain vietyä turbon Turbotohtorille, ja se on tänään valmis. Todella nopeata työtä. Hintakin pysyi mielestäni kohtuullisena, 400€ kaiken kaikkiaan. Billettisiivillä olisi ollut 520€ mutta se olisi mennyt liian pitkäksi odotteluksi kun ei ollut osia heti hyllyssä.
Vinkkinä sain että IC kannattaa ehdottomasti irrottaa ja huuhdella, rikki meneet siivekkeen palaset ovat luultavasti siellä muhimassa. Toinen paikka olisi sitten öljypohja. Öljyletkut tulisi myös puhdistaa todella huolellisesti (tiedä sitten millä ilveeellä se onnistuu) ja toki imupuoli täytyy tarkastaa, sillä jostain syystä se turbo hajosi...
Noh jos sen ensi viikolla saisi nippuun
900 T8 Special