Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Yritin kyllä selata turbonvaihtoketjuja sun muita mutten mielestäni löytänyt tähän selkeää vastausta. Eli jos ahdin hajoaa ajosta niin onko syytä epäillä että menee muutakin vaihtoon kuin itse turbo? Turbon siivet on kyllä paikallaan mutta mietin silti että pääseehän siitä mahdollisesti paljonkin öljyä palotilaan ja/tai esim. katalysaattoriin.. Autoa on siirretty ahtimen hajoamisen/savutuksen ja tehojen tippumisen jälkeen vielä muutama kilometri. Kiitos jo etukäteen.

Niin ja kyseessä 150hv/Garrett ja vm. 2002.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Ei se noin pienestä säikähdä. Uutta tilalle ja vetoja 8)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Öljypohjan puhdistus samalla on enemmän kuin suositeltavaa, jos ei ole lähiaikoina tehty.
Ylimääräiset öljyt välijäähdyttimestä ja letkuista saa valuteltua letkut irrottamalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Otsikkoon vastaus - kyllä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Hieno juttu :D Iso kiitos vastauksista! Kohtahan se nähdään, vastauksista rohkaistuneena nimittäin ostin ko. menopelin.. :roll: :lol:

Ja kiitti vielä vesa67 vinkeistä, tuon "Näin avaat ja puhdistat öljypohjan og 9-3:ssa"- viestiketjun poiminkin jo aiemmin suosikeihin odottamaan :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Jatkanpa tähän samaan muutkin tyhmät kysymykseni aiheesta.. Nyt siis edessä turbon vaihto. Lukemani perusteella uuteen Garrettiin ei kannata investoida, tai käytettyynkään. Tai siihen varsinkaan :lol: Meinaan siis että tuntuvat olevan huonossa maineessa kestoltaan. Mitsun ilmeisesti voisi laittaa tilalle vaikkei heti softaisikaan mutta ne taas on uutena kalliita. Kopioitakin näyttää olevan tarjolla mutta niiden laatu arveluttaa.. Kysymys oikeastaan kuuluukin, onko noista kopioista mihinkään vai kannattaako ennemmin laittaa rahat käytettyyn Mitsuun? Tiedän jo kysyessäni ettei tähän voi antaa yksiselitteistä vastausta mutta paljonko Mitsujen oletettu käyttöikä voisi olla sikäli mikäli autoa on huollettu fiksusti? Löytyykö niihin korjaussarjoja tjms ja jos, tarvitseeko siihen erikoistyökaluja vai onko korjaamokeikka? Entä sitten nuo kopiot, löytyykö niihin varaosia vai onko kertakäyttövehkeitä?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse vaihdoin edelliseen kulkineeseeni käytetyn Mitsun syksyllä 2012. En tiedä paljonko oli ajettu, mutta akselilla klappia oli vain hyvin vähän. Ajelin autolla vielä reilu pari vuotta eli vajaa 20 tkm Stage1-tehoilla, mukana mm. yksi ratapäivä jolla konetta ei turhaan säästelty. Auto lähti Mitsuineen täysin kunnossa seuraavalle omistajalle.

Jos luotettavuus on tärkeintä ja budjetti ei kestä uutta, niin oma valintasi olisi edelleen käytetty Mitsun ahdin. Kopioihin tai käytettyyn Garrett GT17:een en koskisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitä vikaa Garretis on? Ainut tietty jos haluaa yhdellä renkaalla sutia ne Mitsusta ulosmitatut hevoset tiehen, mut laiskahan se siltiki on...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

^^ Niin, alkuperäinen on aina alkuperäinen ja halvalla ei saa hyvää.. Toki varmasti kopioissakin on eroja, esim. Neobros myy jotain "vastaavaa" mallia 12 kk takuulla. Hintaa toki enemmän kuin halvimmilla kopioilla mutta silti vielä houkuttelevan lähellä käytettyä.

^ En tiedä. Itselleni ei todellakaan ole ehtinyt vielä mitään merkkiuskollisuutta muodostua näiden suhteen, tuntuu vaan melkolailla yleinen mielipide (sen perusteella mitä olen vanhoista viestiketjuista haeskellut) olevan että ovat toiminnaltaan epäluotettavampia kuin Mitsut. Vaikkei sitten lisätehoja haettaisikaan.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika vähän raportoitu TD-04:n hajoamisia Saabeissa vaikka niitä paljon käytössä onkin. Garretteja sen sijaan porsii siellä sun täällä, varsinkin sitten kun on auto ohjelmoitu kovemmille tehoille. Kyllä noiden kahden luotettavuudessa on merkittävä ero jo tehtaalta lähtiessä. Toki ahtopyynneillä, ajotavalla ja huoltoväleillä on myös tekemistä asian kanssa. Omassa autossani porsi siis auton alkuperäinen Garrett jolla oli takanaan n. 225 tkm ajoa, josta noin kymppitonni softattuna. Todennäköisesti olisi kestänyt pidempään vakiosoftalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Entä jos Garrettien ja Mitsujen asennussuhde autois on vaikka 100:1? Tohon kun yhdistää sen, että tyytymättömät pitää ääntä ja tyytyväiset on hiljaa. Sit sillä Garretilla ajetaan 300tkm -> Garretti laukes -> jumalturbomitsu tilalle -> 50tkm ja alakerta paskaks -> kuusakoski.fi paali-ilmotus. Oliko se Garretti sittenkään huono? Varsikaa ku oletuksena vanha raato on jo muutenki ehtoopuolella, niin eiköhän se paali-ilmotus tuu autolle ihan muusta syystä kuin "20tkm välein porsivasta Garretista"...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voihan se ollakin, että kyse on vain valivali-viesteistä ja tilastollisesta harhasta, mutta niin monesta lähteestä olen kuullut pikkuturbon kehnoudesta, että uskoni on vakaa ja pysyy. Esim. vanhemmissa T5-koneissa turborikkoja on ollut paljon vähemmän kuin T7-koneisissa, eli jostain syystä vanhemmat autot Garrett T25:lla tuntuu olevan kestämpiä kuin uudet koneet GT17:llä, ja näiden asennussuhde ei olekan enää 1:100. Tässäkin tietenkin selitys voi olla jossain muualla kuin ahtimessa, eli T7-koneiden huohotuksessa jne.

Mitsun ja Garretin hintaero on tosin sen verran pieni, että en ihan näppituntumalla näe syytä laittaa sita Garrettia sinne vaihdon yhteydessä, kun varmemman olon saa Mitsulla. Käytettynä tietenkin Garretteja saa suunnilleen ilmaiseksi suhteessa Mitsuun, että siinä voi jo hintaeroa syntyäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ei ole itsellä ollut pikku garrettia,siskon miehellä pari oli femmassa,toinen porsi ilmeisesti muutaman kymppitonnin jälkeen ja toinen käytetty meni parissa viikossa stage1:llä.
Kaverin verstaalla noita autoja työkseen raplataan niin noissa vag:gilaisissa dieseleissä on myös nähty ja vaihdettu paljonkin noita gt17:sia muuttuvasiivillä varustettuna.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Hankinpa sit käytetyn Mitsun kun edullisesti sain. Katotaan nyt sillä missä kunnossa auto ylipäätään on ja onko muuta korjaustarvetta.. :roll: Jos sit näyttää hyvältä niin eipähän jää lisätehojen ruuvaaminen ainakaan turbosta kiinni.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

JP Vette: GT17 on jo alunperin ollut alamittainen ahdin. Matalapaineessa just ja just ok mutta täyspaineisissa vastapaineniin kova että ei ihme että hajoaa kun on rakenteeltaankin niin hempula. Esim. Akseli on onnettoman ohut.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin