Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Miks ne sit kaikilla hajoaa mut mulla ei? 100tkm menty "hyväkuntosella käytetyllä" ja viimeks joulun alla Coltti totes, et edelleen pitkittäisvälys on kondikses eli sitä ei ole. Ja mikäli jotain vaikuttaa, niin koneena on stroukkeri eli 2,3 ja softana Suokon BioPower Stage1. Ja joo, kyllä se auto on kenkää saanu. Ei voi sanoa et sukkasillaan ajettu.

Öljyn polttoki on maltillista kun öljynvaihtovälillä ei tikusta katottuna huomaa, et taso laskis. Nyt se laskee kun tiputtaa suoraan alle, mutta ei se turbon vika ole jos voitelujärjestelmässä on vuoto.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voittaahan joku joskus ässäarvallakin, niin miksei turbolotossa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Omassa femmassa GT17 kesti 140tkm joista reilu 40 tkm saabin oma virisofta/stage1 viinasofta. Senjälkeen mitsua kiusattiin 120tkm eriasteisilla stegeillä. Eniten +300hv/425nm softalla. Kesti yhden konerikonkin ja lienee vielä hengissä kun 2 vuotta sitten lähti kiertoon tuo femma.

Nykyisessä tonnarissa orkkis T25 ja menty 351tkm.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla ei GT 17 ole ollut mutta noista kestoista yleensä saabeis mitä mulla ollut

- og900s mitsut orkkiskunnossa edelleen jatkaa kulkuaan toises noin 450tkm ja toisessa yli 500tkm mittareissa. Mulla vielä nostettu paineet noihin 0.8bar.

- ng900 stage2 petti t25 totaalisesti 340tkm kohdilla ja vaihtui Mitsu t19 tehdasuusi tilalle kun stage5 tehty samalla, tuon nykyelämästä ei tietoa. Ainut porsinu ahdin mun saabeissa.

- cc 9000 2.0t joita 2kpl VM 85-86 Garret to3 orkkiskunnossa toinen ja toinen joskus aikaisemmin vain huollettu lähtivät multa kunnosa olevina liki 500tkm mittarissa

- cd oli orkkis t25 yli 500tkm ja täysin kunnossa

- cs yhteen vaihtanut käytetyn 200tkm ajetun aeromitsun t25 tilalle virityksen takia, siitäkin 270tkm t25 hyväkuntoinen ja lähti Kuopioon jatkamaan elämäänsä. Ollut steg2-3 ainakin se 80tkm t25 ja Mitsu noin 20tkm. Matalapaineeskin t25 kunnossa oli kun auto 380tkm mittarissa lähti multa.

Ollu kai tsägää ettei yhtä enempää noilla km ole hajonnut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

vesa67 kirjoitti:Ylimääräiset öljyt välijäähdyttimestä ja letkuista saa valuteltua letkut irrottamalla.
No oli tosiaan ihan valuttaa asti öljyä kun tuon vänkärin puolen letkun irrotin! Tuossa menopuolellahan sitä tietysti nimenomaan on ja toinen puoli on hankalammin saatavillakin mutta pakko se on sekin tsekata, sen verran paljon tuli öljyä ulos.. onko vinkkiä miten pääsisi käsiksi vähimmällä purkamisella?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Laitapa päivitystä, miten remppa etenee.

Kyllä ainakin Turbotekniikan kaveri sanoi, että Mitsun ahtimet olleet käytännössä kestävimpiä vrt muut merkit.

Omassa loppuunajetussa Aerossa on todennäköisesti alkuperäinen Mitsu ja kohta tulee 370tkm täyteen
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja ramba »

Monesti kestoon vaikuttaa se käyttökin. Kylmänä kenkiminen, kierroksista sammuksiin, kuumaksi kenkimisen jälkeen sammuksiin, pitkät öljynvaihdot ym..

Oman kolkin ex garretti oli saanut kovaa kohteloa kun oli öljynpaluu putkea myöten karstoittunut tukkeeseen. Kuumana sammuteltu ja öljy palanut kiinni :roll:
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

ramba kirjoitti:Monesti kestoon vaikuttaa se käyttökin. Kylmänä kenkiminen, kierroksista sammuksiin, kuumaksi kenkimisen jälkeen sammuksiin, pitkät öljynvaihdot ym..
Ihan varmasti. Kaiken saa rikki huonolla/huolimattomalla pidolla, ennemmin tai myöhemmin.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Cona kirjoitti:Laitapa päivitystä, miten remppa etenee.
No, sehän vihdoin etenee siten että Ebaystä löytynyt Mitsu tuli imucobrineen ja öljy/vesiputkineen männä viikolla. Elättelin toiveita että cobra (9-5 Aerosta) olisi ollut avarampi kuin tuossa vakiona ollut mutta taitaa olla ihan samanlainen. Eipä sillä, tuli kaupantekijäisinä. Tässä on ollut aikaa liottaa ja irrotella pultteja mitään rikkomatta ja ilman väkivaltaa irrotus tosiaan onnistuikin. V...umaisen ahtaassahan esim. veden tuloputki on mutta ei kai tuokaan sinänsä yllätys ollut.. nitkutellaan hissukseen. Dp:tä ei näköjään tarvitsisi irrottaa mutta taidanpa sen kuitenkin tehdä ja valutella sieltäkin enimmät öljyt pois.. :roll: Öljyn paluuputki ilmeisesti vaan vedetään pois? Vanha Garrett on enää siitä kiinni, huomenna jos pääsis sovittelemaan Mitsua paikoilleen.

Kunnon kokeellista, varsinaista turbon vaihto for dummies- osastoa :lol: Mut jos ei yritä, ei voi epäonnistua, eiks niin? :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Niin saako tuon muka pois ja uuden paikoilleen jos öljyn paluuputki on ahtimessa kiinni?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Jatkanpa yksinpuheluani jos näistä joku toinenkin tumpelo saa jotain apua/ajatusta.. Vaikkapa sitten että vie suosiolla ammattimiehelle :lol:

Joo.. ehkä jo alkujaankin epäilin niitä "parin tunnin homma"- juttuja mutta nyt viimeistään. Tai en mä tiedä, ehkä mun kädet on vaan niin epätavallisen isot että ne ei mahdu paikkoihin mihin kaikkien muiden kädet mahtuu :roll: Meinaan, vedentulo siihen ahtimen päälle - ihan pikkasen ahtaassa kun ei pääse käsiksi oikein ylä- eikä alakautta ja mennään näppituntumalla. Tai paluu - tulin siihen johtopäätökseen että pakko irrottaa että ahtimen saa alakautta pois ja onpas ihan pikkaen v...umainen laittaa takas. Laita näihin sitten vielä prikat kahta puolta :lol: Ja öljynpaluu.. en tiedä sitten enkö vaan uskalla käsitellä noita vehkeitä tarpeeksi kovakouraisesti mutta kyllä mun oli pakko laittaa se paikoilleen vasta kun itse ahdin oli jo kiinni. Pakosarja ottaa vastaan ylhäällä eikä tuota mahdu oikein mitenkään vinossakaan käyttämään niin ylhäällä että paluun saisi pujoteltua paikoilleen.

Itse ahdin on tuota veden paluuta lukuunottamatta paikoillaan mutta jos joskus teen saman homman uusiksi niin irrotan kyllä pakosarjan. Olisin tehnyt sen jo nyt jos olisi ollut uusi tiiviste. Meinaan, silloin ei tarvitse irrottaa veden paluuta muuta kuin ahtimesta, veden tulon saa laitettua hyvin kun yläpuolella on tilaa, öljyn paluun voi laittaa kiinni ahtimeen jo ennen asennusta, jne. Eikähän auton alla makaaminenkaan niin herkkua ole.. :roll: Joku vielä kertoi tehneensä tuon öljynsuodatin paikoillaan! 8O Syvään kumarrus.

Niin, ja kun yleisesti puhutaan että orggis vesi- ja öljyputket sopivat taivuttelemalla myös Mitsuun niin eihän vesiputkien ahtimen puoleiset päät ole edes saman kokoiset. Ainakaan noissa mun hyrrissä. Onneksi Mitsun mukana tuli myös omat putket joten homma pääsi jatkumaan mutta arvelin ensin etten irroita veden tuloa kuin ahtimesta ja käytän vanhan putken mutta eipä onnistunutkaan. Onko näissä vuosimallieroja vai onko jengi laittanut vaan pienemmillä banjoilla ja sillä se kestää?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse laitoin pienemmillä banjoilla, johon riittävän leveät tiivisteprikat.

Jos T7-koneen ahtimen vaihto tuntuu työläältä ja sokkotouhulta, niin 1.9 dieselin ahtimen vaihtoa ei kannata edes harkita :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja ramba »

Neljä kertaa kun tuon tehnyt niin käy jo nopeasti. Pakosarja ja suodatin paikallaan. Takaisin laittaessa helpottaa kun vesipaluun laittaa ahtimen päähän kiinni ja pujottelee paikoilleen.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

ramba kirjoitti:Neljä kertaa kun tuon tehnyt niin käy jo nopeasti. Pakosarja ja suodatin paikallaan. Takaisin laittaessa helpottaa kun vesipaluun laittaa ahtimen päähän kiinni ja pujottelee paikoilleen.
Näinhän se menee, eka kerta on aina eka kerta. Kertoo siitä miten ahdasta on kun musta tuo vesipaluun ahtimen puoleinen pää oli melkeinpä helpoiten saatavilla :lol: Mutta mulla oli tosiaan suodatin irti, helpotti siinä kohtaa varmaan melkoisesti.
AZP kirjoitti:Itse laitoin pienemmillä banjoilla, johon riittävän leveät tiivisteprikat.
Okei, eli olis onnistunut niinkin? No, ehkä seuraavalla kerralla oikaisen sit sen verran :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Turbo rikki - selviääkö ahtimen vaihdolla?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

kesäjukka kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Ylimääräiset öljyt välijäähdyttimestä ja letkuista saa valuteltua letkut irrottamalla.
No oli tosiaan ihan valuttaa asti öljyä kun tuon vänkärin puolen letkun irrotin! Tuossa menopuolellahan sitä tietysti nimenomaan on ja toinen puoli on hankalammin saatavillakin mutta pakko se on sekin tsekata, sen verran paljon tuli öljyä ulos.. onko vinkkiä miten pääsisi käsiksi vähimmällä purkamisella?
Hyvinhän siihen pääsikin käsiksi nyt kun dp on irti. Ja kyllä kannatti, tuli meinaan tavaraa ulos melkoisesti 8O Laitan samalla viimeisimmän huohotinpäivityksen, helpottaa kummasti öljyloukon asennustakin toi putken irrotus kun on edes vähän lisää tilaa.. samanlainenhan toi loukko oli kun paikallaan ollutkin mutta onpahan nyt sit kaikki osat vaihdettu. Tuskin oli alkuperäinen vaan joku välimallin päivitys kun osa letkuista oli niin freesin näköisiä mutta onpa nyt sit vimosen päälle.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Vastaa Viestiin