Tästä kapistuksesta paljonkin juttua eri foorumeilla, mutta en löytänyt hyvää vastausta siihen, miten
tarkkaan ottaen toimii ja pystyykö jotenkin testaamaan muuta kuin kokeilemalla uutta/toista tilalle.
Eli tähän liittyen pari kysymystä jos joku näihin perehtynyt:
1) Onko näin, että näissä NG900 vapareissa tuo venttiili toimii pyörimällä, eli kun katsoo
sisään- tai ulosmenoputkesta niin aukkoa peittää sylinterimäinen mäntä, ja se liikkuu nimenomaan
oman akselinsa ympäri, eli ei liiku kuten "mäntä sylinterissä" omaan akseliinsa nähden ylös-alas ?
2) Onko niin että tämä venttiili säätyy Ecun ohjaamana eri asentoihin tyhjäkäyntikuorman mukaan,
eli ei ole on/off tyyppiä (kuten kai og900:ssa?) vaan ilmavirtauksen määrää säädetään tilanteen
mukaan?
3) Miten venttiilin pitäisi reagoida kun venttiili irroitettu ja virta päällä ja sähköliittimen laittaa
paikalleen, irrottaa ? Varmaankin mäntä liikahtaa mutta miten tarkkaanottaen ? Venttiilin kai pitää olla
tällöin jonkin verran auki kun ollaan ikäänkuin tyhjäkäyntitilanteessa ?
4) Onko normaalia että kun venttiili kädessä irtonaisena, sähköliitin kiinni, autossa virta päällä, niin
venttiili hieman surisee ja kädessä tuntuu värinää, aivan kuin "pieni sähkömoottori" hyrräisi siellä
sisällä ? Eli onko normaalia solenoidin toimintaa ?
Muut testausvinkit tervetulleita, oireina sammuilu tyhjäkäynnillä kylmänä, seilaava tyhjäkäynti. Lämpimänä
paljon parempi tyhjäkäynti ja kierroksilla toimii hyvin. Myös sytytyspuolen ongelma mahdollinen, autossa
varmaan orggis tulpanjohdot ja pyörijä ja jakajan kansikaan ei ihan uusilta näytä...