Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Avosta (OG9-3 2003) laukesi hydrauliletku. Kuskin puolelta 5. kaaren sylinterin yläpäästä liittimen juuresta napsahti putki poikki, joten vika oli helppo löytää. Läikät pitkin autotallin lattiaa ja desi nestettä katon pussissa ohjasivat nopeasti oikeaan paikkaan. Pienen lukemisen jälkeen näyttää siltä, että ovat Uudessakaupungissa käyttäneet letkuissa haurastuvaa kuttaperkkaa, ja jos yhden korjaa, laukeaa pian toinen. Onko raadilla kokemusta asiasta, pitäisikö ne ottaa nyt samalla kaikki työn alle?
Englannista löytyisi koko kymmenen letkun satsi 280 punnalla, yksitellen 45 puntaa/kpl.
En ole koskaan letkuhommia harrastanut, joten en tunne alaa ollenkaan. Ovatko Saabin letkut ja liittimet standarditavaraa? Jos puran letkut pois, ja isken ne paikallisen traktoriliikkeen tiskiin, syntyykö samanlaiset tai jopa paremmat tilalle? Sattuuko jollain olemaan tietoa liitinten tarkemmista spekseistä ja kokemusta letkujen teetättämisestä ja vaihdosta?
Englannista löytyisi koko kymmenen letkun satsi 280 punnalla, yksitellen 45 puntaa/kpl.
En ole koskaan letkuhommia harrastanut, joten en tunne alaa ollenkaan. Ovatko Saabin letkut ja liittimet standarditavaraa? Jos puran letkut pois, ja isken ne paikallisen traktoriliikkeen tiskiin, syntyykö samanlaiset tai jopa paremmat tilalle? Sattuuko jollain olemaan tietoa liitinten tarkemmista spekseistä ja kokemusta letkujen teetättämisestä ja vaihdosta?
OG 9-3 SE 2003 avo B205R T7 auto, Finjector EV14-550, 46T
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Joku vastaavan remontin tehnyt osaa varmaan vastata paremmin, mutta henk. koht. en alkaisi korjaamaan ehjää, jos ei silmämäärin vuotoa ole muualla.
Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta tuossa vanhemman mallisessa sähkökatossa yksi vika on aina vaikuttanut muihin kohteisiin ja edellyttänyt muiden osien (mekaanista) hienosäätöä.
Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta tuossa vanhemman mallisessa sähkökatossa yksi vika on aina vaikuttanut muihin kohteisiin ja edellyttänyt muiden osien (mekaanista) hienosäätöä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Pari letkua oon vaihtanu kolkin kattoon. Ihan plug&play-hommaa ja muutamalla edestakasella ajolla järjestelmästä on ilmat pihalla.
Oli juurikin yksi letku liittimen juuresta murtunu. Toinen letku vaihdettiin, koska edellinen rane oli jättäny niin tiukalle mutkalle et oli lytys. Ne sylinterit tekee aika isoa liikettä, et tarkasta letkun tulosuunta ja vapaa liikkuvuus tarkasti.
Turha työ on turhaa työtä, mut samalla vaivalla ne kaikki sinne vaihtaa kuin vain yhden. Urakka on kuitenki ihan "parkkipaikkahommaa" et ei siihen montaa tuntia saa käytettyä. Nestehän vain liikuttaa sylinteriä ja asentotunnistimet on muutamas sylinteris (ainaki sähköjohdot menee muutamaan) ja sit muualla, eli letkujen vaihdolla et Conan kertomaa lumipalloefektiä mun logiikan mukaan saa aikaiseksi.
Oli juurikin yksi letku liittimen juuresta murtunu. Toinen letku vaihdettiin, koska edellinen rane oli jättäny niin tiukalle mutkalle et oli lytys. Ne sylinterit tekee aika isoa liikettä, et tarkasta letkun tulosuunta ja vapaa liikkuvuus tarkasti.
Turha työ on turhaa työtä, mut samalla vaivalla ne kaikki sinne vaihtaa kuin vain yhden. Urakka on kuitenki ihan "parkkipaikkahommaa" et ei siihen montaa tuntia saa käytettyä. Nestehän vain liikuttaa sylinteriä ja asentotunnistimet on muutamas sylinteris (ainaki sähköjohdot menee muutamaan) ja sit muualla, eli letkujen vaihdolla et Conan kertomaa lumipalloefektiä mun logiikan mukaan saa aikaiseksi.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Hyvä, että JP_Vette valaisi kolkin sielunelämää.
Jos letkujen vaihto ei aiheuta ylimääräistä kalibrointia tai säätötarvetta niin samallahan ne sitten vaihtaa kaikki.
Jos letkujen vaihto ei aiheuta ylimääräistä kalibrointia tai säätötarvetta niin samallahan ne sitten vaihtaa kaikki.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Jotta sylintereihin ja letkuihin pääsee käsiksi, ilmeisesti takapenkkien sivupaneelit pitää purkaa pois. Tuleeko mieleen mitään erityistä, mikä pitäisi tietää, ennen kuin alan purkamaan autoa?
Onko letkujen teetättämisestä tai valmiiden letkujen tilaamisesta mitään mielipidettä? Ovatko jotkut letkut herkempiä pettämään esimerkiksi suuremman paineen vuoksi (esim. nostopuoli vs laskupuoli), joten kaikkien vaihtamisen sijasta riittäisi, jos vaihtaa vain muutaman kriittisimmän?
Onko letkujen teetättämisestä tai valmiiden letkujen tilaamisesta mitään mielipidettä? Ovatko jotkut letkut herkempiä pettämään esimerkiksi suuremman paineen vuoksi (esim. nostopuoli vs laskupuoli), joten kaikkien vaihtamisen sijasta riittäisi, jos vaihtaa vain muutaman kriittisimmän?
OG 9-3 SE 2003 avo B205R T7 auto, Finjector EV14-550, 46T
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Olisiko tästä apua purkamiseen: http://www.tophydraulicsinc.com/saab93c ... lhires.pdf
Hydraulikkaliikkeessä osataan varmaan sanoa että onnistuuko heiltä letkun teko jos näkevät mallin. Omaa kokemusta vaihdoista tai teettämistä ei ole.
Hydraulikkaliikkeessä osataan varmaan sanoa että onnistuuko heiltä letkun teko jos näkevät mallin. Omaa kokemusta vaihdoista tai teettämistä ei ole.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Jättebra, tack tack. Kyllähän tuo näköjään atomeiksi pitää purkaa, jos meinaa letkut vaihtaa, mutta samalla sitten pystyy putsaamaan nesteiden tekemät sotkut. Pitää tutkia mikä on letkujen yleistilanne, kunhan ensin purkaa enimpiä penkkejä ja paneeleja pois. Harmi kun joka paikassa on käytetty noita muovikiinnikkeitä niin paljon, niitä kuitenkin hajoaa purkuhommassa.
OG 9-3 SE 2003 avo B205R T7 auto, Finjector EV14-550, 46T
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Sivupaneelien irrotus ei juuri ovipahvista eroa yleisvaikeudeltaan. Älä sit hajota lukuvaloja... Kattopussia ei tarvi poistaa, riittää että reunasta nostaa tiivisteen pois niin pussin saa raotettua pois tieltä. Tämä siis katon hydrauliikas, tonneau coveriin en ota kantaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Suoraan sanottuna unohda toi linkitetty ohje. Pura sivupanelit pois ja päättele loput. Vähemmän työtä ja etukäteismanausta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Nyt kun vähän olen purkanut autoa, niin kyllä se näyttää siltä, että kaikki ne letkut menevät vaihtoon. Letkujen musta pinnoite on muuttunut mössöksi, joka irtoaa, ja letkuista on monin paikoin jäljellä vain kudottu sukka muoviputken päällä. Oheisessa kuvassa sylinteristä irronnut pää. Veikkaisin että letkuihin tehdyt puristusliitokset eivät enää ole kovin tukevasti kiinni, kun siitä välistä lähtee tavaraa pois. Toinen vaihtoehto olisi poistaa hydrauliikka ja suosiolla tehdä katosta käsikäyttöinen. Kannen lukko kuitenkin toimii lattiakonsolin painikkeella.

OG 9-3 SE 2003 avo B205R T7 auto, Finjector EV14-550, 46T
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Muita: XJR6, XC90 V8, Cayenne V6
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Sijota se 250€ letkuihin ja korjaa. Käsikäyttönen katto on vähän kuin turbovikanen, josta vain tulpataan öljyputki ja jatketaan ajoa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Cabrioletin kattomekanismin hydrauliletkut
Näyttää tavalliselta teflonletkulta.
Ja aivan saletisti onnistuu letkun/letkujen teko jos saa letkuista mallit
Jos tämä on enää ajankohtaista.
http://www.salhydro.fi
SAABin letkut erityisesti.
vaggineista ei niin väliä.
Ja aivan saletisti onnistuu letkun/letkujen teko jos saa letkuista mallit
Jos tämä on enää ajankohtaista.
http://www.salhydro.fi
SAABin letkut erityisesti.
vaggineista ei niin väliä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#