Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Og 9-3 -01 aero pölläyttelee sinistäsavua satunnaisesti kiihdytyksessä tyypillisesti 2->3->4 vaihteille vaihtaessa.
Autoon juuri tehtyä jos noilla kaikilla nyt mitään tekemistä asian kanssa on:
Öljypohja putsattu + gm 5w-30 öljyt
3"dp 2.5" catback
alipaineletkut uusittu
huohottimen letkut uusittu varmuudenvuoksi. (vanhat oli aika pehmeitä) takaiskut toimii, puhaltelin niitä ennen asennusta.
kansiremotti 2016 keväänä noin 12tkm sitten

Mitsussa en havainnut välyksiä kun sitä kokeilin dp:n ollessa irti pakopuolelta
Tuon savutuksen huomasin tallilta lähtiessä putkiston asennuksen jälkeen.
Aloin ajelemaan etanolilla tuon öljypohjan putsauksen jälkeen, viime kesänä tuli ajeltua myös joku tankillinen mut ei sen enempää kun öljypohjan kunnosta ei tietoa ollut.

Mistähän tuota savutuksen syytä lähtis arvuuttelemaan, apuja kaipailis ? :roll:
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Simeoni kirjoitti:Og 9-3 -01 aero pölläyttelee sinistäsavua satunnaisesti kiihdytyksessä tyypillisesti 2->3->4 vaihteille vaihtaessa.
Autoon juuri tehtyä jos noilla kaikilla nyt mitään tekemistä asian kanssa on:
Öljypohja putsattu + gm 5w-30 öljyt
3"dp 2.5" catback
alipaineletkut uusittu
huohottimen letkut uusittu varmuudenvuoksi. (vanhat oli aika pehmeitä) takaiskut toimii, puhaltelin niitä ennen asennusta.
kansiremotti 2016 keväänä noin 12tkm sitten

Mitsussa en havainnut välyksiä kun sitä kokeilin dp:n ollessa irti pakopuolelta
Tuon savutuksen huomasin tallilta lähtiessä putkiston asennuksen jälkeen.
Aloin ajelemaan etanolilla tuon öljypohjan putsauksen jälkeen, viime kesänä tuli ajeltua myös joku tankillinen mut ei sen enempää kun öljypohjan kunnosta ei tietoa ollut.

Mistähän tuota savutuksen syytä lähtis arvuuttelemaan, apuja kaipailis ? :roll:
Helppo kokeilla ne turbon välykset kun imucobran ottaa pois. Pakopuolella niitä ei ilmeisesti niin hyvin huomaa ja yleensä on juurikin kompura puolella välykset.
Jäsen #6332
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Väljä ahdin, finaalissa olevat männänrenkaat tai venavarrenkumit.
Edit: venavarren kumit olikin vissiin jo vaihdettu.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Täytyy tuo imucobra ottaa irti ja kokeilla välykset kunhan mahdollisuus tulee. Männänrenkaat on jo sen verran iso remontti että tulee aika kalliiks 8O
Jospa olis "vaan" mitsu antautumassa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

koitas nyt kumminkin vielä ilman ilmanputsaria parit vedot varmuuden vuoksi, itellä oli ihan samat oireet 96 turbosatkussa ja kaiken muun kattoneena syyksi osottautui helpoin, täysin tukossa oleva ilmanputsari. Itellä kyllä lähinnä turbo ns. vedoilla tuli tolla tukossa olevalla putsarilla savua
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Venttiilikopan huohotuskanavat voi olla tukkeessa. Tuo pölläytys vaihteen vaihdossa kielisi sitä että palotilaan menee nopean alipaineelle menon yhteydessä jotain. Öljyä tai jäähdytinvettä sinne voi tuolleen yhtäkkiä mennä. Kansipahvin vika on omissa oireillut ensin noin ja sitten savutus on aika nopeasti lisäytynyt vallitsevaksi tilaksi koneen tyhjäkäynnilläkin. Turbon aiheuttama savutus näkyy alkuun kylmällä koneella. Katti polttaa lämmettyään sitä öljysavua vissiinkin melko tehokkaasti, koska vasta ihan romuna olevalla turbolla saadaan ajon aikana näkyvää saavutusta aikaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Huomasin myös tänään töistä lähtiessä että öljyä on kulunut aika reippaasti, lähes alarajassa mittatikku 8O
Tyhjäkäynnillä huohottaa jonkinverran, ettei ois vaan mistään pahemmasta kyse. Pitää tuo venttiilikoppa tarkastaa ekana.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Kyllä ne öljyt aika tahtiin hupenee jos ahdin on väljä. Kannattaa se nyt ihan ekana tsekata koska ei ole iso homma. Itsellä ainakin oireili turbo juuri tuolla tavalla kun kiihdytti ja päästi kaasun, pölläytti savuja putkesta.
Jäsen #6332
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Mertmi kirjoitti:Venttiilikopan huohotuskanavat voi olla tukkeessa. Tuo pölläytys vaihteen vaihdossa kielisi sitä että palotilaan menee nopean alipaineelle menon yhteydessä jotain. Öljyä tai jäähdytinvettä sinne voi tuolleen yhtäkkiä mennä. Kansipahvin vika on omissa oireillut ensin noin ja sitten savutus on aika nopeasti lisäytynyt vallitsevaksi tilaksi koneen tyhjäkäynnilläkin. Turbon aiheuttama savutus näkyy alkuun kylmällä koneella. Katti polttaa lämmettyään sitä öljysavua vissiinkin melko tehokkaasti, koska vasta ihan romuna olevalla turbolla saadaan ajon aikana näkyvää saavutusta aikaan.
Luulempa että ongelman syy löyty tuosta, otin venkopan pöydälle niin en saanut ohutta rautalankaa senttiä pidemmälle kumpaankaan putkeen :D
katottaan sitten koelenkin jälkeen miten kävi, kunhan nyt saan nuo pillit rassattua auki.

-edit eipä muuttanu tilannetta mihinkään, huomenna katon tuon turbon.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Mikäli turbossa ei väljää, niin mitä luultavimmin männänrenkaat ovat vaihtokunnossa. Männänrenkaiden vaihdon voi suorittaa pienemmälläkin budjetilla ilman koko moottorin irroitusta.
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sylinterikansi pitää irrottaa männänrengasjumppaa tehdessä. Harmi kysyjän kannalta, koska vuosi takaperin on kansi ollut irti. Oikaisua se tuskin vaatii, mutta uuden tiivisteen ostattaa ainakin kanteen, imusarjaan. Pakosarjan voi jättää toki kiinni kanteen, mutta onhan se jykeämpi käsiteltävä. Venttiilikopan tiiviste menee varmasti vielä tiiviisti kiinni käytettynäkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Turbossa oli kyllä välystä sen verran että ihan sormin huomas sen, olisko joku 2 tai 3mm pystypäin ja siinä hyrrän kohdalla oli öljyä jonkinverran mutta imucobrassa taas ei. Tuonhan kuuluis olla puhdas? ja nytkun ajelin työpaikan hallilta kotia niin huomasin että siinä klemmarin päälläkin oli jo öljyä, laitoin sinne kyllä uuden o-renkaan kun entinen oli jollain tiivisteliimalla.
Tuohon männänrengas jumppaan ei kyllä omat rahkeet riitä, siitä ei tuskin tonnilla selviä jossain teetettynä :roll:

Ainiin ja yks asia minkä laitoin merkille oli että hyrrä ei pyörinyt kovin herkästi aluks kun sormin sitä pyörittelin
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pistäisin ihan tästä eteenpäin seurantaan, miten paljon moottori hävittää öljyä? Mie olen pari näitä t7-koneita rengastanut ja ne alkuun tupruutteli öljyä savuksi 1litra/4000km. Sitten se hissukseen lisäytyy ja saa olla lappamassa öljyä jo tonnin välein lisää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 9-3 Sininen savutus kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Kyllä se vaan niin oli että mitsu oli lopuillaan. Kehotuksista huolimatta nyt on keulilla uusi mitsu ja loppu savuttelut siihen. Vanhassa oli pitkittäisvälystä sen verran mitä en vaan huomannu ja öljyä myös vähän siellä sun täällä.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Vastaa Viestiin