Aurauskulmat pielessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Moikka,

Seuraavanlainen haaste ilmeni kun tänään kävin tarkistuttamassa aurauskulmat muutoskatsastusta varten. Autoon on asennettu alustasarja viime viikonloppuna ja samalla vaihtui myös eteen alatukivarret kummallekin puolelle (uretaanipuslilla jos tällä merkitystä) sekä koiranluut. H&R:n 35mm jouset asennettiin iskareineen ja näille pitäisi nyt leima saada.

Auto on Saab OG9-3, vm 2003.

Raportti on seuraavanlainen:

Kuva

Etupään heitto tulee mitä ilmeisemmin iskarin yläpään laakereiden vuoksi, koska tästä ilmeni pieniä epäilyksiä asennuksen aikana ja sen jälkeen. Nämä menevät ensimmäisenä vaihtoon ja juttelinkin asiasta jo henkilön kanssa kuka tarkistusta teki.

Suurempi kysymys on, että mikä tuon takapään heiton voisi aiheuttaa kun ilmeisesti tässä mallissa ei voi takapäätä erikseen edes säätää? Olisiko syynä jokin välyksellinen pyöränlaakeri? Nyt kaivattaisiin vinkkejä mahdollisista vikapaikoista, koska mukava olisi auto saada leimalle tällä alustalla. Koitan samalla minimoida ns. "turhien" tarkistuskäyntien määrän, koska näitä arvoja vaikea katsoa kotioloissa :D Toki jos jollakin kikka tähän niin otetaan neuvoja vastaan.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Sama vika, vaikka Opel onkin. Taka-akseli haritti johonkin suuntaan ja takarenkaat pielessä.. Sen verran reilu kaveri oli, että sääti kameran vinoon, koska mahdoton säätää '' jäykkää '' akselistoa :lol: Eli ilman järjetöntä voimaa ja taivuttelua on mahdoton noita säätää, jos pultinreiät ei anna periksi
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Kiitos vastauksesta!

Mitähän tän kanssa nyt sitten keksisi kun leimalle pitäisi saada ja vihreää pitäisi kuulemma kaikkien arvojen näyttää, että kelpaa Trafillekin. :x :D Tuli itselle hieman yllätyksenä, että tässä pitäisi läpäistä tälläinen "ylimääräinen" katsastus.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Joo kaikki täytyy saada vihreäksi tavalla tai toisella. Itselle se värkin vinoon laittaminen korjasi tilanteen vihreäksi :roll: :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja jus »

Shimmilevyjä sopivasti asettelemalla navan ja akselin väliin aurauskin kai muuttuisi.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3078/#L19
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

tiirikkav2 kirjoitti:Joo kaikki täytyy saada vihreäksi tavalla tai toisella. Itselle se värkin vinoon laittaminen korjasi tilanteen vihreäksi :roll: :lol:
Tuo etupää on aika selkeä noiden tolppien yläpäiden osalta, mutta tuo takaosa nyt aiheuttaa harmia. Tiedä mitä tässä nyt keksisi tuonne kun vihreää olisi lappuun saatava ja takapäätä ei varsinaisesti voi säätää mitenkään. Ei alkanut helposti ensimmäisen alustasarjan hankinta :D
jus kirjoitti:Shimmilevyjä sopivasti asettelemalla navan ja akselin väliin aurauskin kai muuttuisi.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3078/#L19
Mistä tälläisiä voi hankkia ja miten näitä lisätään ns. "oikeaoppisesti" jotta voitaisiin noihin ohjearvoihin päästä? Tämä aurauskulmien säätö muutenkin aika uutta itselle näin käytännössä. 8)
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Onko tosi että kaikki pitäisi vihreälle saada? Itellä lapussa takana vasen auraus punasella pikkaisen mutta eikai tuollaisen pitäisi vaikuttaa kun ei säätöjä ole.. Vakio alustalla myös punaisella.. Kokonaisauraus kylläkin vihreällä takana :roll:
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

ramba kirjoitti:Onko tosi että kaikki pitäisi vihreälle saada? Itellä lapussa takana vasen auraus punasella pikkaisen mutta eikai tuollaisen pitäisi vaikuttaa kun ei säätöjä ole.. Vakio alustalla myös punaisella.. Kokonaisauraus kylläkin vihreällä takana :roll:
Kyllä, valitettavasti pitää paikkansa :roll: Näin tiesivät asiasta kertoa etten leimaa tuolla punaviherlapulla saa. Pitäisi kaikki olla ohjearvojen sisällä. Alkaa hieman stressaamaan :D
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Konttorin vaihto :D
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

ramba kirjoitti:Konttorin vaihto :D
:D

Soittelen tänään vähän konttoreilta/trafia yms. läpi ja kyselen tästä asiasta. Laittelen tänne tulemaan tietoa asiasta jos joku muu mahdollisesti painii saman asian kanssa tulevaisuudessa.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Shimmejä saa marmorilta.
Pykälät muuttui äskettäin, ennenhän reilut takapään camperit on menny läpi mitkä madalletuissa yleensä onkelmana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Itseä alkoi myös huolestuttaa kun katsastus olisi edessä. Soitin äsken trafille eikä osanneet ottaa kantaa, käskivät kysellä katsastusasemilta.
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

ramba kirjoitti:Itseä alkoi myös huolestuttaa kun katsastus olisi edessä. Soitin äsken trafille eikä osanneet ottaa kantaa, käskivät kysellä katsastusasemilta.
Eiköhän jaeta siis kokemuksia tässä topikissa niin ollaan viisaampia :D

Itsellä olisi määräaikaiskatsastus vasta ensivuoden tammikuussa, mutta muutoskatsastuksen voisi käydä erikseen hoitamassa niin olisi tuo alustakin sitten leimalla. Alfa-foorumilla oli muuten myös jotain juttua tästä samasta aiheesta ja aika vaihtelevia kokemuksia oli asian suhteen. Soittelen tänään katsastuskonttoreille ja selvittelen vielä asiaa.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

On vähän kaksipiippuinen juttu lähteä tästä asiasta pitämään metakkaa.

Monet autot eivät edes vakioalustalla mene vihreälle - jotkut eivät edes uutena, toiset eivät 15 vuoden rääkin jälkeen. Nyt pitäisi sitten saada joka suuntaan säädettävät etu- ja takapäät kotikutoisilla ratkaisuilla ja tuleekohan tästä sitten turvallinen lopputulos, ja TUV-lapuilla voi melkeinpä pyyhkiä vesilintua.

Laitoin alustasarjan omaan 9-3:een keväällä (TUV-lapuilla toki) mutta niin vaan piti mitata ja säätää. Kaikkia arvoja ei 250tkm rullatusta 9-3:sta saanut vihreäksi, ei sitten millään. Onko kotikutoinen joka suuntaan säädettäväksi tehty alusta sitten turvallisempi ratkaisu, voidaan hyvin kysyä.

Nyt, jos jostakin löytyykin järkeä käyttäviä katsastusmiehiä, jokainen tulkinta on heidän omalla vastuullaan. Yleisen tietoisuuden lisääminen siitä, että tässä on helvetinmoinen ongelma on pitkällä tähtäimellä varsin hyvä juttu, koska asialle voisi ehkä tehdä jotakin. Lyhyellä tähtäimellä (=3 vuotta) tietoisuuden lisääminen asiasta tullee lähinnä lisäämään katsureiden valvontaa ja vaikeuttamaan asiaan sovellettavia käytännön ratkaisuja.

Nämä asiat pitäisin mielessä, jos täytyy soitella ympäriinsä. Trafista ei sellaista tahoa löydy, joka voisi jonkun valtuuttaa tekemään muuta kuin hylkypäätöksiä punaisella laatikolla varustetusta lapusta. Näinpä tälläistä lupaa ei konttorillekaan tule löytymään.
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Kävin myös asemilta kysymässä. Trafilta se hylky tulee kun laput sinne pitää lähettää ei apua vaikka he päästäisivät läpi. Katsastusmies itsekin ihmetteli näin typerää säädöstä kun ei mahdollista saada läpi. Suositteli huijaamaan, suuntauksessa pari apumiestä kääntää vähän antureita, sitten kun vihreällä niin lapun tulostus ja leimalle..
Vastaa Viestiin