Aurauskulmat pielessä
Aurauskulmat pielessä
Moikka,
Seuraavanlainen haaste ilmeni kun tänään kävin tarkistuttamassa aurauskulmat muutoskatsastusta varten. Autoon on asennettu alustasarja viime viikonloppuna ja samalla vaihtui myös eteen alatukivarret kummallekin puolelle (uretaanipuslilla jos tällä merkitystä) sekä koiranluut. H&R:n 35mm jouset asennettiin iskareineen ja näille pitäisi nyt leima saada.
Auto on Saab OG9-3, vm 2003.
Raportti on seuraavanlainen:
Etupään heitto tulee mitä ilmeisemmin iskarin yläpään laakereiden vuoksi, koska tästä ilmeni pieniä epäilyksiä asennuksen aikana ja sen jälkeen. Nämä menevät ensimmäisenä vaihtoon ja juttelinkin asiasta jo henkilön kanssa kuka tarkistusta teki.
Suurempi kysymys on, että mikä tuon takapään heiton voisi aiheuttaa kun ilmeisesti tässä mallissa ei voi takapäätä erikseen edes säätää? Olisiko syynä jokin välyksellinen pyöränlaakeri? Nyt kaivattaisiin vinkkejä mahdollisista vikapaikoista, koska mukava olisi auto saada leimalle tällä alustalla. Koitan samalla minimoida ns. "turhien" tarkistuskäyntien määrän, koska näitä arvoja vaikea katsoa kotioloissa Toki jos jollakin kikka tähän niin otetaan neuvoja vastaan.
Seuraavanlainen haaste ilmeni kun tänään kävin tarkistuttamassa aurauskulmat muutoskatsastusta varten. Autoon on asennettu alustasarja viime viikonloppuna ja samalla vaihtui myös eteen alatukivarret kummallekin puolelle (uretaanipuslilla jos tällä merkitystä) sekä koiranluut. H&R:n 35mm jouset asennettiin iskareineen ja näille pitäisi nyt leima saada.
Auto on Saab OG9-3, vm 2003.
Raportti on seuraavanlainen:
Etupään heitto tulee mitä ilmeisemmin iskarin yläpään laakereiden vuoksi, koska tästä ilmeni pieniä epäilyksiä asennuksen aikana ja sen jälkeen. Nämä menevät ensimmäisenä vaihtoon ja juttelinkin asiasta jo henkilön kanssa kuka tarkistusta teki.
Suurempi kysymys on, että mikä tuon takapään heiton voisi aiheuttaa kun ilmeisesti tässä mallissa ei voi takapäätä erikseen edes säätää? Olisiko syynä jokin välyksellinen pyöränlaakeri? Nyt kaivattaisiin vinkkejä mahdollisista vikapaikoista, koska mukava olisi auto saada leimalle tällä alustalla. Koitan samalla minimoida ns. "turhien" tarkistuskäyntien määrän, koska näitä arvoja vaikea katsoa kotioloissa Toki jos jollakin kikka tähän niin otetaan neuvoja vastaan.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Aurauskulmat pielessä
Sama vika, vaikka Opel onkin. Taka-akseli haritti johonkin suuntaan ja takarenkaat pielessä.. Sen verran reilu kaveri oli, että sääti kameran vinoon, koska mahdoton säätää '' jäykkää '' akselistoa Eli ilman järjetöntä voimaa ja taivuttelua on mahdoton noita säätää, jos pultinreiät ei anna periksi
Re: Aurauskulmat pielessä
Kiitos vastauksesta!
Mitähän tän kanssa nyt sitten keksisi kun leimalle pitäisi saada ja vihreää pitäisi kuulemma kaikkien arvojen näyttää, että kelpaa Trafillekin. Tuli itselle hieman yllätyksenä, että tässä pitäisi läpäistä tälläinen "ylimääräinen" katsastus.
Mitähän tän kanssa nyt sitten keksisi kun leimalle pitäisi saada ja vihreää pitäisi kuulemma kaikkien arvojen näyttää, että kelpaa Trafillekin. Tuli itselle hieman yllätyksenä, että tässä pitäisi läpäistä tälläinen "ylimääräinen" katsastus.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Aurauskulmat pielessä
Joo kaikki täytyy saada vihreäksi tavalla tai toisella. Itselle se värkin vinoon laittaminen korjasi tilanteen vihreäksi
Re: Aurauskulmat pielessä
Shimmilevyjä sopivasti asettelemalla navan ja akselin väliin aurauskin kai muuttuisi.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3078/#L19
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3078/#L19
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Aurauskulmat pielessä
Tuo etupää on aika selkeä noiden tolppien yläpäiden osalta, mutta tuo takaosa nyt aiheuttaa harmia. Tiedä mitä tässä nyt keksisi tuonne kun vihreää olisi lappuun saatava ja takapäätä ei varsinaisesti voi säätää mitenkään. Ei alkanut helposti ensimmäisen alustasarjan hankintatiirikkav2 kirjoitti:Joo kaikki täytyy saada vihreäksi tavalla tai toisella. Itselle se värkin vinoon laittaminen korjasi tilanteen vihreäksi
Mistä tälläisiä voi hankkia ja miten näitä lisätään ns. "oikeaoppisesti" jotta voitaisiin noihin ohjearvoihin päästä? Tämä aurauskulmien säätö muutenkin aika uutta itselle näin käytännössä.jus kirjoitti:Shimmilevyjä sopivasti asettelemalla navan ja akselin väliin aurauskin kai muuttuisi.
http://ys3.se/catalogue/node/2003/3078/#L19
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Aurauskulmat pielessä
Onko tosi että kaikki pitäisi vihreälle saada? Itellä lapussa takana vasen auraus punasella pikkaisen mutta eikai tuollaisen pitäisi vaikuttaa kun ei säätöjä ole.. Vakio alustalla myös punaisella.. Kokonaisauraus kylläkin vihreällä takana
Re: Aurauskulmat pielessä
Kyllä, valitettavasti pitää paikkansa Näin tiesivät asiasta kertoa etten leimaa tuolla punaviherlapulla saa. Pitäisi kaikki olla ohjearvojen sisällä. Alkaa hieman stressaamaanramba kirjoitti:Onko tosi että kaikki pitäisi vihreälle saada? Itellä lapussa takana vasen auraus punasella pikkaisen mutta eikai tuollaisen pitäisi vaikuttaa kun ei säätöjä ole.. Vakio alustalla myös punaisella.. Kokonaisauraus kylläkin vihreällä takana
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Aurauskulmat pielessä
Konttorin vaihto
Re: Aurauskulmat pielessä
ramba kirjoitti:Konttorin vaihto
Soittelen tänään vähän konttoreilta/trafia yms. läpi ja kyselen tästä asiasta. Laittelen tänne tulemaan tietoa asiasta jos joku muu mahdollisesti painii saman asian kanssa tulevaisuudessa.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Aurauskulmat pielessä
Shimmejä saa marmorilta.
Pykälät muuttui äskettäin, ennenhän reilut takapään camperit on menny läpi mitkä madalletuissa yleensä onkelmana.
Pykälät muuttui äskettäin, ennenhän reilut takapään camperit on menny läpi mitkä madalletuissa yleensä onkelmana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Aurauskulmat pielessä
Itseä alkoi myös huolestuttaa kun katsastus olisi edessä. Soitin äsken trafille eikä osanneet ottaa kantaa, käskivät kysellä katsastusasemilta.
Re: Aurauskulmat pielessä
Eiköhän jaeta siis kokemuksia tässä topikissa niin ollaan viisaampiaramba kirjoitti:Itseä alkoi myös huolestuttaa kun katsastus olisi edessä. Soitin äsken trafille eikä osanneet ottaa kantaa, käskivät kysellä katsastusasemilta.
Itsellä olisi määräaikaiskatsastus vasta ensivuoden tammikuussa, mutta muutoskatsastuksen voisi käydä erikseen hoitamassa niin olisi tuo alustakin sitten leimalla. Alfa-foorumilla oli muuten myös jotain juttua tästä samasta aiheesta ja aika vaihtelevia kokemuksia oli asian suhteen. Soittelen tänään katsastuskonttoreille ja selvittelen vielä asiaa.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Re: Aurauskulmat pielessä
On vähän kaksipiippuinen juttu lähteä tästä asiasta pitämään metakkaa.
Monet autot eivät edes vakioalustalla mene vihreälle - jotkut eivät edes uutena, toiset eivät 15 vuoden rääkin jälkeen. Nyt pitäisi sitten saada joka suuntaan säädettävät etu- ja takapäät kotikutoisilla ratkaisuilla ja tuleekohan tästä sitten turvallinen lopputulos, ja TUV-lapuilla voi melkeinpä pyyhkiä vesilintua.
Laitoin alustasarjan omaan 9-3:een keväällä (TUV-lapuilla toki) mutta niin vaan piti mitata ja säätää. Kaikkia arvoja ei 250tkm rullatusta 9-3:sta saanut vihreäksi, ei sitten millään. Onko kotikutoinen joka suuntaan säädettäväksi tehty alusta sitten turvallisempi ratkaisu, voidaan hyvin kysyä.
Nyt, jos jostakin löytyykin järkeä käyttäviä katsastusmiehiä, jokainen tulkinta on heidän omalla vastuullaan. Yleisen tietoisuuden lisääminen siitä, että tässä on helvetinmoinen ongelma on pitkällä tähtäimellä varsin hyvä juttu, koska asialle voisi ehkä tehdä jotakin. Lyhyellä tähtäimellä (=3 vuotta) tietoisuuden lisääminen asiasta tullee lähinnä lisäämään katsureiden valvontaa ja vaikeuttamaan asiaan sovellettavia käytännön ratkaisuja.
Nämä asiat pitäisin mielessä, jos täytyy soitella ympäriinsä. Trafista ei sellaista tahoa löydy, joka voisi jonkun valtuuttaa tekemään muuta kuin hylkypäätöksiä punaisella laatikolla varustetusta lapusta. Näinpä tälläistä lupaa ei konttorillekaan tule löytymään.
Monet autot eivät edes vakioalustalla mene vihreälle - jotkut eivät edes uutena, toiset eivät 15 vuoden rääkin jälkeen. Nyt pitäisi sitten saada joka suuntaan säädettävät etu- ja takapäät kotikutoisilla ratkaisuilla ja tuleekohan tästä sitten turvallinen lopputulos, ja TUV-lapuilla voi melkeinpä pyyhkiä vesilintua.
Laitoin alustasarjan omaan 9-3:een keväällä (TUV-lapuilla toki) mutta niin vaan piti mitata ja säätää. Kaikkia arvoja ei 250tkm rullatusta 9-3:sta saanut vihreäksi, ei sitten millään. Onko kotikutoinen joka suuntaan säädettäväksi tehty alusta sitten turvallisempi ratkaisu, voidaan hyvin kysyä.
Nyt, jos jostakin löytyykin järkeä käyttäviä katsastusmiehiä, jokainen tulkinta on heidän omalla vastuullaan. Yleisen tietoisuuden lisääminen siitä, että tässä on helvetinmoinen ongelma on pitkällä tähtäimellä varsin hyvä juttu, koska asialle voisi ehkä tehdä jotakin. Lyhyellä tähtäimellä (=3 vuotta) tietoisuuden lisääminen asiasta tullee lähinnä lisäämään katsureiden valvontaa ja vaikeuttamaan asiaan sovellettavia käytännön ratkaisuja.
Nämä asiat pitäisin mielessä, jos täytyy soitella ympäriinsä. Trafista ei sellaista tahoa löydy, joka voisi jonkun valtuuttaa tekemään muuta kuin hylkypäätöksiä punaisella laatikolla varustetusta lapusta. Näinpä tälläistä lupaa ei konttorillekaan tule löytymään.
Re: Aurauskulmat pielessä
Kävin myös asemilta kysymässä. Trafilta se hylky tulee kun laput sinne pitää lähettää ei apua vaikka he päästäisivät läpi. Katsastusmies itsekin ihmetteli näin typerää säädöstä kun ei mahdollista saada läpi. Suositteli huijaamaan, suuntauksessa pari apumiestä kääntää vähän antureita, sitten kun vihreällä niin lapun tulostus ja leimalle..