Aurauskulmat pielessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Jos ei halua tehdä mitään, niin varmistaisin että nuo lapun ohjearvot on Saabin speksien mukaiset, Saabin speksi saattaa olla paljonkin väljempi ja eri laitevalmistajien ohjearvot voi poiketa tästä. Luulisi myös että tuonne koneelle voisi lykätä eri ohjearvot? Jos ei niin kannattaa kysellä muista puljuista.

Minulla korjattiin aerossa takapään toisen takapyörän haritusta shimmilevyillä, muistaakseni vaati peräti 1.5mm shimmejä ja jos en väärin muista haritti yli asteella (täytyy yrittää etsiä raporttia). Camber shimmit tilasin ebaysta venäläiseltä kaverilta, löytynee edelleen hakusanalla saab camber sivustolta ebay.com. Sopi siis ainakin harituksen korjaukseen aurauksen suuntaan (eli siis spacereita lyötiin navan ja akselin väliin takapuolelta). Asennus akselin ja navan väliin ei ollut ihmeellinen homma, ei siitä ainakaan Autohuolto K.Ylönen Tampereella paljoakaan veloittanut, ehkä tunnin työt.

Btw. tämä oli ainoa paikka josta löysin hiukan tietoa mitkä kulmat takana voisi toimia:
http://www.abbottsaab.com/product/uprat ... -saab-9-3/

Vetelyyn kiihdytyksissä sekä ohjauksen levottomuuteen on ainakin tuossa minulla ollut aivan käsittämätön vaikutus pyöränkulmilla ja nimenomaan aurauksella. Nyt jos tekisin aurauksen säätöä, pyytäisin eteen aurausta niin paljon kuin speksi sallii, mutta varmaan ajokäytös riippunee siitä kuinka paljon "kiinteä" takapää auraa.

edit: camber shimmitit linkki
http://www.ebay.com/itm/Unoriginal-lase ... 2695848095

Osanumerolla 4908174 voi myös hakea.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Hyvä tietää noi shimmilevyt ja tuo mahdollinen kikkailu mittauslaitteen kanssa. Itselle tulee tämä ehkä myös eteen, kun vastaava alustasarja on ollut mielessä kuin topicin aloittajalla. Tokihan itse yritän säädätyttää kaiken säädettävissä olevan sitten rajoihin. Mutta kun joitakin arvoja vain ei voi saada autosta riippuen lainkaan säädettyä. Kiva noilla säätäjillä olla välikädessä, kun asiakkaalla TÜV-hyväksytty alustasarja ja kaikki säädettävissä oleva tehty viimeisen päälle, mutta katsuri valittaa punaisista lukemista. Ja ennen mennyt sama alusta läpi ilman mitään suuntausraportteja. Tosin tähän kohtaan olen kuullut huhuja myös sellaisesta mm. näiden säätölappujen viimeistelyyn sopivasta ohjelmasta kuin Photoshop :roll:
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Nyt on itellä lappu mikä pitäisi kelpaa leimallekin :wink:
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Hyvä että sait leimaan ei siinä mitään mutta muista että joskus voi vaatia tarkastusmittauksen kulmista eri säätöpaikassa. Toki harvinaista mutta mahdollista. Pykälä on muutenkin vähän niin ja näin mutta kiitetään siitä näitä ultimate stance miehiä ;)
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

ramba kirjoitti:Nyt on itellä lappu mikä pitäisi kelpaa leimallekin :wink:
Mitä toimenpiteitä teit, että sait kaikki vihreälle? :D Onneksi olkoon jokatapauksessa! Itsellä vielä rumba edessä. Soittelin tosiaan konttoreita vähän läpi ja epävirallinen neuvo oli, että säätäkää se kone ns. "pieleen" vihreitä arvoja havitellessa. Tämä kommentti useammalta taholta ja älyttömänä tätä pidettiin juurikin siitä syystä, ettei vakioalustallakaan auto ole välttämättä täysin toleranssissaan.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omassa loppuunajetussani ei mennyt myöskään kaikki säädöt vihreälle kun viime vuonna säädätin kulman takalinkkitankojen vaihtamisen jälkeen. Loppui kuulemma takapäästä säätövara kesken, ja silti jäi luvut punaiselle. Täysin vakio alusta alla siis, mitä nyt yli 300 tkm rullailtu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja ramba »

Vodetti kirjoitti:
ramba kirjoitti:Nyt on itellä lappu mikä pitäisi kelpaa leimallekin :wink:
Mitä toimenpiteitä teit, että sait kaikki vihreälle? :D Onneksi olkoon jokatapauksessa! Itsellä vielä rumba edessä. Soittelin tosiaan konttoreita vähän läpi ja epävirallinen neuvo oli, että säätäkää se kone ns. "pieleen" vihreitä arvoja havitellessa. Tämä kommentti useammalta taholta ja älyttömänä tätä pidettiin juurikin siitä syystä, ettei vakioalustallakaan auto ole välttämättä täysin toleranssissaan.
Jätetään nyt kertomatta tässä mutta aikalailla samalla neuvolla mentiin.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Mun mielestä tämä ketju kaipaisi vähän luovaa itsesensuuria ennen kuin jokin koira ärähtää.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Miksi? jos järkikatsuritkin ovat sitä mieltä että säännössä ei ole mitään järkeä ja vakioalustojakaan ei aina saa sallittuihin rajoihin niin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Herätellääs aurauskulmakeskustelua. Tuossa käytin oman 9-3:n säädössä lähinnä ohjauksen aurauskulman takia. Tiesin että se ei välttämättä ole ihan ok, ja olinkin oikeassa. Etupää oli harituksella. Ajettavuus parani kyllä jonkinverran kun sain auton takaisin säädöstä. Mittausraportissa on vaan yksi kohta mikä pistää silmään: Takapyörien aurauskulma on sekin niukin naukin aurauksella. Onko joku toveri tehnyt/hankkinut niitä shimmilevyjä taakse? Nuo EPC:n shimmit on camber - kulman säätöön, eli ylös/alas. Nyt tarvitsisi tehdä aurauksen säätölevyt vissiin ihan itse. Jos olisi yksi irtonainen napa tai taka-akseli, josta voisi piirtää DXF:n, niin saisin teetettyä levyjä. Hommaa varten tarvisisi mitata tuon taka-akselissa olevan laipan mitat.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

Mulla myös oli takapään aurauskulmat pielessä, liikaa harituksella. Pienellä muokkauksella camber-shimmeistä sai tehtyä sopivat aurauksen säätöön, kun vähän kiinnityspulttien kohtia avarsi. Shimmit mistä muokkasin olivat yläpuolelle tulevia, edellisen viestin kuvassa nro18.
https://www.dropbox.com/sh/avod48v003qi ... -rT-a?dl=0
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Femman takacamber on pääsääntöisesti vanhoilla lässähtäneillä jousilla pielessä. Tähän auttaa tunkilla keventäminen vetokoukun alta suuntauksen aikana, muut arvot on aina saanut säätämällä kohdalleen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ng900 ja og9-3:n takapää on ihan erilainen vs. Femma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sain ahaa-elämyksen pajalla ja kaivelin pakista og900:n etuakselin säätöliuskat esille. Löysäsin kolkista takanavan mutterit 4kpl/puoli ja laitoin 0,7mm säätöliuskan takapuolelle. Liuskassa on kaksi lovea, joista ylemmän loven laitoin navan ruuvin kohdalle. Liuska istuu oikein nätisti paikallaan. Molemmille puolille sama homma ja sain selvästi lisää aurausta aikaan. Ensiviikolla pitää mennä mittauttamaan kulmat. Kysyn heti, löytyykö og900:n liuskoja. Jos löytyy, niin sitten aletaan säätämään. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurauskulmat pielessä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Enpä saanut aikaiseksi mittailla kulmia. Sen sijaan nyt kun on ollut todella liukkaat tiet, alkoi auton perä vispaamaan 100kmh nopeuksissa tosi herkästi ja ajaminen on ollut tuulella jännää hitaammissakin nopeuksissa. Piti perua tuo säätötoimenpide ja todeta, että aurausta ei saa olla liikaa. Pitävällä pinnalla se kyllä vakauttaa autoa, mutta sitten kun on paikat jäässä, ei enää olekaan sama efekti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin