T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

Heipähei

Loputon työmaa tullut kolkista... Leima loppuu taas pikkuhiljaa ja leimata pitäisi, muttei kehtaisi +250km lenkkiä ajella puolikuntoisella.

Ongelma
Lambdan korjausarvo vetää reilusti miinukselle kylmänä = -1000 -> -2000 väliä.
Savuttaa ja älytön polttoaineen käry. Täytyy odotella paikallaan jotta auto lämpeää muutoin ajosta ei tule mitään, pienellä kierrosten nostolla arvot hyppää ja auto meinaa sammua.

^ Tämä (yllämainittu) vika siis kylmällä koneella ja viileillä keleillä tänään esim. +7 keli
(+20 keleillä ei hyytymis ongelmaa ja arvot hieman paremmat , mutta huonot silti ~-1000 luokkaa)


Lämpinämä
Lambdan korjausarvot OK tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajossa. (Tyhjäkäynti -200 -> +300) (Ajossa -350 -> +500)
Ongelma lämpimänä esim. 2 vaihteella ajaessa kun jalan nostaa kaasulta Lambdan korjausarvo hyppää +700 -> +1300 väliin.

Eli jos joku T7 "velho" on Pohjois-Karjala alueella liikkumassa ja kehtaisi korjaamassa & tutkimassa autoa tutkimassa niin maksan kyllä korvauksen..
Itseltä ideat loppu. Mikäli jää leimaamatta = todennäköisesti taas seisomaan ensikesään asti.

Auton tiedot
-OG93 B235R (T7) -99
-15T mitsu / ev14 550cc / Aem 310lph / JC biopower (T5 nokat , isoa cooleria , king cobraa yms..)

Tähän lisänä: Paikkakunnalta ei RE85:sta saa eli tankissa 98:a

Vaihdettua/tehtyä/tutkittua:
-MAF (oem)
-Lambda (bosch)
-Läppäkotelo putsattu , tiivisteet uusittu
-Imusarja & tiivisteet
-Alipaineletkut uusittu (bypass modi)
-Evap poistettu
-Suuttimet , pumppu , pa-suodatin , turbo.
-Imuvuodot tarkastettu = ei vuotoja.
-Jarrutehostin uusi (4tkm ja tulppaamalla ajettu ei vikaa)
-Bypass ehjä (koitettu kahdella)
-MAP-anturi & imuilma-anturi putsattu.
-Bensanpaineet mitattu 2.5bar tyhjäkäynti (moottorijarrulla kyykkää 2.4bar) maantieajo +3bar , tallapohjassa ~4.2bar.

Moottorilla ajettu nyt +4tkm.

Vinkkejä ja neuvoja kaivataan YV saat yhteystietojakin.
-Tommi.
Viimeksi muokannut massse., Ti Kesä 13, 2017 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko nämä E85:lla? Kauanko paikallaan pitää odotella että kaasuun vastaus on normaalia (yli puoli minuuttia?) Sinänsä se että lambdakorjaus on paljon miinuksella kylmärikastukset päällä kuuluu asiaan ja sitä se tekee vakionakin.

Samoin kaasun nosto ykkös- ja kakkosvaihteella ei katkaise syöttöä T7:ssa ajettavuussyistä jolloin on myöskin normaalia että lambda korjaa vähän enemmän. Etenkin kun suuttimet ei ole enää vakiot.

Jos ajettavuudessa ei ole kummallisuuksia niin silloin ongelma on vain psykologinen SID Infon aiheuttama.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

jcarlson kirjoitti:Onko nämä E85:lla? Kauanko paikallaan pitää odotella että kaasuun vastaus on normaalia (yli puoli minuuttia?) Sinänsä se että lambdakorjaus on paljon miinuksella kylmärikastukset päällä kuuluu asiaan ja sitä se tekee vakionakin.

Samoin kaasun nosto ykkös- ja kakkosvaihteella ei katkaise syöttöä T7:ssa ajettavuussyistä jolloin on myöskin normaalia että lambda korjaa vähän enemmän. Etenkin kun suuttimet ei ole enää vakiot.

Jos ajettavuudessa ei ole kummallisuuksia niin silloin ongelma on vain psykologinen SID Infon aiheuttama.

Tähän juuri ehdinkin lisäämään hieman myöhässä, että paikkakunnalta ei RE85:sta ollenkaan saatavilla. 98:a siis tankissa.

Muutoin auto toimii hyvin & vedot tallella ja pidot vähissä.
Kylmänä puoli - 2min (näillä +7 keleillä) joutuu odottelemaan, että kehtaa ajaa. Teng alle 39 meinaa sammua ja sammuukin jos yrittää siirrellä autoa.

Tieto taitaa lisätä itselle tässäkin tuskaa kun tulee seurattua jatkuvaan arvoja :oops:
Mutta mikäli näillä arvoilla moottori ei ota itseensä , keskityn ajamiseen ja suljen valikon :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitä AD85 näyttää? Olisko etanoliadaptaatio hieman liian korkea jolloin kylmärikastukset on bensalle liialliset. Bensalla pitäisi olla normaalisti ajettavissa ilman sammumisia heti startin jälkeen, etanolilla voi joskus joutua odottamaan parikymmentä sekuntia että käy tasaisesti.

Mutta sinänsä arvoista on turha murehtia, ajettavuus ratkaisee. Kyllä siellä isoja lukuja pomppii tuollaisissa tilanteissa ihan vakionakin joten ihan syystä on Saab valikon tuotantoautoista piilottanut. :) Niin kauan kun korjausarvo ei tapita (-2500 tai +2500) niin lambdakorjaus nimenomaan pitää seoksen siinä lambda 1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

jcarlson kirjoitti:Mitä AD85 näyttää? Olisko etanoliadaptaatio hieman liian korkea jolloin kylmärikastukset on bensalle liialliset. Bensalla pitäisi olla normaalisti ajettavissa ilman sammumisia heti startin jälkeen, etanolilla voi joskus joutua odottamaan parikymmentä sekuntia että käy tasaisesti.

Mutta sinänsä arvoista on turha murehtia, ajettavuus ratkaisee. Kyllä siellä isoja lukuja pomppii tuollaisissa tilanteissa ihan vakionakin joten ihan syystä on Saab valikon tuotantoautoista piilottanut. :) Niin kauan kun korjausarvo ei tapita (-2500 tai +2500) niin lambdakorjaus nimenomaan pitää seoksen siinä lambda 1.

Aiiivan , hieman kesti vastatessa piti leimata auto välissä.
AD85 pyöreä 0 , liekkö ei lue tietoa ollenkaan vai muutenvain nollassa?

Tänään esim. +15 ja hyyti kesken ajon risteykseen 50m päähän pihasta.
Odottelin pihassa ~30sec ja jäin seuraavalle pysäkille odottelemaan, että Teng 40+ jonka jälkeen arvot juoksee vielä ~-1000 mutta ei tukehdu / sammahtele.
Jnne
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 19, 2015 21:38
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja Jnne »

Tänään esim. +15 ja hyyti kesken ajon risteykseen 50m päähän pihasta.
Odottelin pihassa ~30sec ja jäin seuraavalle pysäkille odottelemaan, että Teng 40+ jonka jälkeen arvot juoksee vielä ~-1000 mutta ei tukehdu / sammahtele.
Etanolista bensaan vaihdossa on joskus mulla ilmennyt sama vaiva, ja adaptaatio oli silloin ollut pielessä, käytin ecun sulakkeen irti ja ajoin uudestaan adaptoinnin. Vedot palasi takaisin ja alkoi käymään kunnolla. Tosin jos et ole sitä e85 ajanut pitkään aikaan tai jos olet kokeillut niin ilmenikö oireet sen jälkeen? Eli siinä AD luvussa voi olla joku pielessäkin, mene ja tiedä.
#6919

9⁵ 2.3t BioPower MY07
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

AD85 nollassa viittaa siihen että lambda korjaa sen verran miinukselle että ylijäävä korjaus löytyy Amul:sta. Olettaisin sen olevan miinuksella.
Eli jostain syystä saa soppaa liikaa, nyt kun katsoin bensanpaineen mittauksia niin ne pitäisi suhteuttaa imusarjan paineeseen. Eli maantieajossa yli 3 bar kuulostaa epänormaalilta ellei Pinl ole tuolloin yli 1000 (tasakaasulla epätodenäköistä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

Noo iltapäiviä Jnne & jcarlson

Kävin tuossa vetoja koettamassa "suljetulla mökkitiellä" & samalla hieman lenkkiä erinopeuksilla.
Tässäpä ois taas pientä yhteenvetoa.

AD85 = 0
Amul = 432 (kaupunki ajoa lyhyttä 10min pätkiä)
Amul = 123 (kaupunki sekä 60-80km/h ajoa ~30min)
Amul = -94 (30km matka ~110km/h)
Amul = 93-96 (sekajoa 30km 50-90km/h sekä pari vetoa +160km/h)

Pinl enimmäisluku lappulattiassa 2350
Mreq enimmäispyynti lappulattiassa 1300 & Mair 1311

Ajon päätteeksi vielä tarkastus (70-80km lenkki)
Amul 94
ad85 0

Kävin myös hytikkaliikkeessä mittaritarpeet niin katsellaan vielä paineet uudelleen ja suhteessa Pinl yms.
Mitähän muuta tuosta voisi vielä tarkkailla?

edit.
~3Bar paineet 1-2desimaalia yli tasakaasulla jossen aivan väärin muista , mutta otamma selkoa lyön vaan mittauslaitteet läjään.

Ja tosiaan tippaakaan e85:sta ei ole vielä koneeseen laitettu. Hyvin neitseellinen vielä.
Kuis tämä adaptaation uudelleen ajo käytännössä toimii?

Kuva
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Adaptaatiot on kohdallaan, Amul on 100% normaaleissa lukemissa (kuin vakioautosta) ja Ad85 nollassa on tällöin OK bensallakin.
Onhan nokat varmasti ajoitettu oikein, liikaa huuhtelua saattaisi aiheuttaa edellämainitun.

Mreq ja mAir kunnossa, tosin Pinl 2350 on hieman korkea 1300 mAir:lle. Riippuu tietysti kierrosluvusta ja siitä oliko tuo vain hetkellinen piikki. Paljonko Pinl kun mAir on 1300 ja kierrosluku jotain 2000-4000 välillä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

jcarlson kirjoitti:Adaptaatiot on kohdallaan, Amul on 100% normaaleissa lukemissa (kuin vakioautosta) ja Ad85 nollassa on tällöin OK bensallakin.
Onhan nokat varmasti ajoitettu oikein, liikaa huuhtelua saattaisi aiheuttaa edellämainitun.

Mreq ja mAir kunnossa, tosin Pinl 2350 on hieman korkea 1300 mAir:lle. Riippuu tietysti kierrosluvusta ja siitä oliko tuo vain hetkellinen piikki. Paljonko Pinl kun mAir on 1300 ja kierrosluku jotain 2000-4000 välillä?

Pinl tosiaan piikki 2350 , 2222-2300 välillä pyörii.
Kierrokset sitä luokkaa, mutta täytyy vielä huomenissa mittailla noita pa-paineita niin varmistelen kierrokset :)

Nokat niin hyvin merkeissään kuin sain, tulin siihen tulokseen kyllä asentaessa jotta säädettävät nokkapyörät ois hyvät.
(ens talvena tarkoitus uusia kytkintä samalla joutas vaihtaa nokkapyörät säädettäviin ja venajouset jäykempiin)

nokat siis 9145657 & 9145665

100% tyytyväinen en ollu nokkien asentoon, mutta paremmin niitä en/ei saatu. (jossai arkistossa kuvakin)
Liekkö lohkon dekkipinnan oikasu & kannen X määrä oikasuja osaa vaikuttaa tiedä siitä tuskin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdot on hieman yläkantissa, 1,1-1,2 bar pitäisi riittää 1300 mAir saantiin. Toki jos on lämpimällä kelillä mitattu niin se voi tuon verran vaikuttaakkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja TTH »

Itse ainakin huomannut kun kaasuläppää ennen oleva paineanturi näyttää omiaan, niin ei katkaise polttoaineen syöttöä samantien vaan jää vähäksi aikaa päälle jolloin tuo lambda arvo jää reilusti plussalle. Ota tarkkailuun Pbef ja Pinl.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

Hmm..

Kelit tosiaan suosinu eli +25 lämmintä kun viimeksi mittailin.

Nyt heräsi AD85 arvo henkiin eli AD85 = 26 ja Amul 12
Bensanpaineet ~3bar/hieman alle (maantieajossa)
Tyhjäkäynti 2.5bar , kevyt nurkka-ajo 2.5->3bar.
Kaasulla max 4.2bar (+/-0.5bar)

Äkkiseltää näyttänyt minusta pbef & pinl arvot ok. Mutta täytyy seurata tarkemmin , antureitakin pari pitäisi vielä löytyä irrallaan.

Kokeilunvuoksi voisi tehdä reissu naapurikylälle ja hakea tankin & jerryn täyteen e85:sta ja katsoa kuinka sillä pelittää :?:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Adaptaatiot aivan kohdallaan joten jotain perinteisempää vikaa siellä lienee. Esim. joku suutin vuotaa (noi 550cc versiothan taisi olla modatut?), anturivikaa (lämpöanturien näyttämät realistiset kylmänä?) tai ilmavuoto joka ei vaikuta tasaisesti kaikkiin sylintereihin (imusarjan tiiviste/laippa kiero/suuttimen tiiviste).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: T7 Lambda-arvot pielessä, apuja kaivataan..

Viesti Kirjoittaja massse. »

jcarlson kirjoitti:Adaptaatiot aivan kohdallaan joten jotain perinteisempää vikaa siellä lienee. Esim. joku suutin vuotaa (noi 550cc versiothan taisi olla modatut?), anturivikaa (lämpöanturien näyttämät realistiset kylmänä?) tai ilmavuoto joka ei vaikuta tasaisesti kaikkiin sylintereihin (imusarjan tiiviste/laippa kiero/suuttimen tiiviste).
Jokaisesta suuttimesta kyllä hyvinkin näytti loppunumerot hävinneen jotka Eerokin totesi modatuiksi. Eli luultavammin kyllä.
Lämpötiedot minun mielestä hyvinkin järkevät, mutta aina kun joku kysyy niin pakko varmistaa :lol: Eli seurantaan huomenissa :wink:

Täytyy vielä purkaa jonkin verran & paineistaa imusarja ja tarkistaa vuodot sieltäpäin uudelleen. Viimeksi nopealla paineistuksella ei ainakaa kuuluvaa vuotoa löytynyt. Äkkiähän tuon käyttää imusarjoineenkin irti & varmistaa vielä laipan suoruudenkin (uusia tiivisteitä valmiina hyllyssä)

Yksi suuttimista pisti silmään kun erottui muista eli laittelenkin vielä kuvan siitä.
Hyvin tasaiset laput suuttimien mukana tuli Finjectorilta, mutta montaa minuuttia ei mene jos tuommoisetkin päästään kirjoittelee.


Minä kiitän taas tästä :wink:


Tiedä sitten tästä onko vaikutusta vai onko tämä nyt vain koneistusjälki, mutta tämmöiset pienet erot ja epäsymmetrisyydet pistää silmiin aina.
Kuva
Vastaa Viestiin