OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

Nyt tarvittais hyviä neuvoja tilanteeseen, joka eteni jotakuinkin näin: edellisenä päivänä kaikki toimii kuten pitääkin, mutta seuraavana aamuna käy vain muutaman sekunnin ja sammuu. Kone siis 2.0 vapari ja auto 9-3 cabbe my99. Uusilla yrityksillä käy muutaman kierroksen mutta sammuu heti. Ja sitten ei enää edes lupaa. Startin aikana nostaa kierroslukumittarin neulaa reilusti, millä suljettiin KAA-vika pois. Takapenkin alta ei kuulu surinaa eikä pa-suodattimesta tule bensaa. Tilaan uuden pa-pumpun, tehdään reikä tankin kohdalle ja vaihdetaan pumppu. Starttaa hyvin, mutta ei käynnisty, ei edes lupaa. 8O Tiputetaan hiukan bensaa sinne kaasuläpän päälle, startataan ja käy taas hetken ihan hyvin. Mitataan sähköt ruiskuilta, 12v tulee mutta maa ilmeisen huono (tämä kohta ei mulle selvinnyt täysin, paikallinen kyläseppä suoritti tutkimuksia). Tutkitaan ruiskujen sulakkeet ja rele, kokeillaan toisella releellä, ei auta. Koitan lukea mahdollisia vikakoodeja mutta ei onnistu, kaksi lukijaa kertoo, ettei yhteyttä ECUun saada. Kertooko tämä kaikki nyt sitten ECU-viasta vai mikä noita ruiskuja riivaa? Tai OBD-yhteyttä?
Osaiskos kukaan sanoa mistä vikaa seuraavaksi lähdetään etsimään? Homman vaikeusastetta nostaa hieman se, että auto sijaitsee Firenzessä :wink:
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

Eikö tosiaankaan kenelläkään ole tähän mitään ideoita tai neuvoja? :(
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onhan sulla bensalinjat oikein päin?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Ajonesto päällä?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

Kiitoksia paljon näistä kommenteista, molempia on harkittu, mutta onko bensalinjoja edes mahdollista kytkeä väärinpäin kun ne liittimet näyttivät kovin erilaisilta? Ajonesto olis tällä hetkellä vahvin teoria, mutta minkä toiminnan se aktivoituessaan estää? Ruiskujen, mutta ei muun? ECUlta tulevassa maakaapelissa on kuulemma 5.6V jännite, olisko se siellä jos ajonesto olis päällä? Voisiko toi viitata pikemminkin ECU-vikaan? Jos, ja jos saisimme jostain toisen ECUn, voiko sen vaihtaa heittämällä vai tarvitaanko Tech2?
Paljon kysymyksiä, sorry, mutta on tilannekin aika hankala... :?
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Bensansuodattmien ikä? Mulla meni aikoinaan OG satkusta bensansuodatin totaalitukkoon. Varmaankin aika harvinaista, mutta näinkin voi käydä.

Uusittiinko koko pumppuyksikkö ämpäreineen vai pelkkä pumppu ämpäriin? Joissain tarvikepumpuissa imupuolen suojatulppa on ohutta kirkasta muovia ja se saattaa epähuomiossa jäädä poistamatta. Tästäkin on kokemusta... :oops:

ECUn vaihdossa tarvitaan TECH2.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

Juu, pelkkä pumppu vaihdettin ja se ohut muovisuojus huomattiin (juuri ja juri ajoissa), siitä tää ei ole kiinni (vaikka vois hyvin ollakin) :lol:
Bensafilsu on pari vuotta vanha, ei pitäis olla siinä ongelmaa... Ja kiitoksia tosta ECUn vaihtoon liittyvästä tiedosta, siihen ei sit voi ryhtyä.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Se filsutukos yllätti kyllä aikoinaan. Muistaakseni oli ihan oikea suodatin (Mann) ja ajettu huoltohistorian mukaan n. 40 tkm. En tutkinut tarkemmin mikä sille tuli, mutta siitä ei tullut bensaa lainkaan läpi.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja aero »

hååruoho kirjoitti:ECUlta tulevassa maakaapelissa on kuulemma 5.6V jännite, olisko se siellä jos ajonesto olis päällä?
Miten tää on mitattu? Jos maakaapeli on kiinni molemmista päistään mittauksen aikana, on siinä rungon päässä (=se pää, jossa ei ole ecua) huono liitos tai piuha on kutakuinkin poikki tuollaisella tuloksella eikä se ainakaan helpota mitään vaan maadoitus pitää korjata.

Vai meinasitko suuttimien maakaapelia (kai näissäkin on suuttimet maaohjattuja?)? Siellä saattaa jotain haamuja näkyäkin jos suutin on irti eikä ECU ole ohjannut sitä auki. Tai jos yrität mitata suutinsignaalia jännitemittarilla, voi myös lukema olla jotain tuollaista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mites se perinteinen, eli vaihdon jälkeen bensapumppuun klemmarilla kiinnitetty bensaletku irronnutkin paikoiltaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

No niin, ratkaisu se vain löytyi tähänkin: kun kyläseppä ei taipunut uudestaan tutkimaan uuden pumpun asennusta, niin se piti sitten tehdä itse. Onneksi tuli aloitettua helpoimmasta kohdasta ja kas - bensalinjat todellakin väärinpäin. Vaihdoin ne ja Saabi heräsi henkiin :D Tietysti nyt sitten harmittaa ja hävettää kun tuli tässä esiinnyttyä kovin kädettömänä, mutta aina oppii :lol: Kiitoksia oikein paljon kaikille keskusteluun osallistuneille asiallisista kommenteista - joista tietysti jo ensimmäinen olisi johtanut perille :wink:
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 ei käynnisty, pa-pumppu jo vaihdettu...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvä, että ratkaisu löytyi. :) Tästä bensalinja-hommasta löytyi tuore omakohtainen kokemus niin siksi osasin sitä epäillä. Silloin kun auto ei edes lupaa, vaikka pumppu pyörii.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin