Check Engine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Check Engine

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Mikähän lienee vikana, kun toi Check Engine -valo syttyy ja jää palamaan noin joka toisella käynnistyskerralla? Muita oireita en juuri ole huomannu, mitäs nyt hieman epätasainen tyhjäkäynti, ehkä... Niin ja kylmänä käynnistettäessä saa jonkin aikaa sahata (muutama sekka), ennenkuin lähtee käyntiin

Auto on 2000 9-3t, varustettuna tehtaan virisarjalla
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Käy lukemassa merkkiliikkeessä vikakoodit.
Veikkaus: joko lambda-anturi sökö tai katti...
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Heh, tsekkasin ohjekirjaa ja huomasin, että ko. valo voi syttyä, jos bensatankin korkki on liian löysällä. Nooh minä sen jälkeen kiristin sen, vaikka ei se ainakaan löysällä ollu. Eipäs ole valo sen jälkeen syttyny... Onko muilla vastaavasta kokemusta?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Janihe kirjoitti:Heh, tsekkasin ohjekirjaa ja huomasin, että ko. valo voi syttyä, jos bensatankin korkki on liian löysällä. Nooh minä sen jälkeen kiristin sen, vaikka ei se ainakaan löysällä ollu. Eipäs ole valo sen jälkeen syttyny... Onko muilla vastaavasta kokemusta?
No enpä ole tuollaista koskaan huomannut. Muutoin toi valo on kyllä hyvä ilmaisemaan vikoja. Esim imusarjasta oli klemmari irronnut ja auto aivan hengetön, johdon päähän ja 10min päästä vika oli selvillä. :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Janihe kirjoitti:Heh, tsekkasin ohjekirjaa ja huomasin, että ko. valo voi syttyä, jos bensatankin korkki on liian löysällä. Nooh minä sen jälkeen kiristin sen, vaikka ei se ainakaan löysällä ollu. Eipäs ole valo sen jälkeen syttyny... Onko muilla vastaavasta kokemusta?
:D Häh 8O :roll: :D Meillä on ng:ssä sellainen painettava korkki, taitaa olla jokin tarvikemalli eikä valoa ole poltellut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

No joo, turha luulo, että tuolla hävisi. Nyt valo ilmaantui uudelleen ja palaakin koko ajan... Eikun huomenna piuhan nokkaan nii nähdään, mikäs onkaan oikea vika...
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Joku näistä??? :


Tässä vielä välähdykset ja niiden kertomat viat. Eli virta päälle ja syttyy kaikki valot ja sammuu syttyy check engine uudelleen kertoo et on vika ja sitten parin sekunnin tauko ja tämän jälkeen nopeinä välähdyksinä TULEE VIKA SELVILLE. Näitä voi olla useitakin eli ensin voi tulla vaikkapa 3 ja pien tauko ja 6 perään silloin on kahdessa jutussa häikkää.

2 flashes - MAP sensor
3 flashes - Intake air temp. sensor
4 flashes - coolant temp. sensor
5 flashes - throttle position sensor
6 flashes - oxygensensor
7 flashes - fuel-air mixture
8 flashes - EVAP valve
9 flashes - internal computer error [/quote]

Ei muuta ku laskemaan!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ei se kyllä mun 9-3:ssa mitään vilkutellut. Olisiko vanhemmissa tuo ominaisuus?
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

tevisu kirjoitti:Ei se kyllä mun 9-3:ssa mitään vilkutellut. Olisiko vanhemmissa tuo ominaisuus?
Se voi kyllä hyvinki olla et toi on vaan NG900...en o perehtyny sen enempää :roll:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

saab900rs kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Ei se kyllä mun 9-3:ssa mitään vilkutellut. Olisiko vanhemmissa tuo ominaisuus?
Se voi kyllä hyvinki olla et toi on vaan NG900...en o perehtyny sen enempää :roll:
Jos noita vilkkukoodeja haluaa saada, niin pitää laittaa ensin virrat päälle (ei käyntiin) ja sen jälkeen maadoittaa pinni 6 diagnostiikkaportista sähköjohtoa käyttäen esim. oven saranan kiinnityspulttiin. Pinniä pitää pitää maadoitettuna n. 4 sekuntia, jonka jälkeen koodit alkavat vilkkua.

täältä löytyy paremmat ohjeet. Ja tämä pätee siis motronicilla varustettuihin eli turbottomiin koneisiin. Trionic-koneissa riittää tuo aiemmassa viestissä mainittu virtojen päällä pito.

Niin, ja epätasainen tyhjäkäynti voisi viitata siihen, että tyhjäkäyntisäädin on likainen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Niin, ja epätasainen tyhjäkäynti voisi viitata siihen, että tyhjäkäyntisäädin on likainen.
Niin, tai että kampiakselin asentoanturi on rikki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

No niin, selvisihän se, ku käytti Aineella piuhan päässä :) Jokin lämpötila-anturi oli rikki ja siitä vilauttelu...
Vastaa Viestiin