2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

ajattelin nyt kysyä tietävemmiltä mikä saabissa ongelmana.

aiemmin toimi normaalisti ei mitään sanomista missään. Kauppareissulla siis parkkiin ja ei enää pois lähdettäessä käynnistynyt. Noin 30min odottelun jälkeen lähti kumminkin käyntiin (pyöritelty käyntiin muutaman kerran pieniä lupauksia vain antoi).
senjälkeen toimi päivän taas moitteettomasti ja sitten jäi tankille. (olisiko että lämpöisenä ei halua lähteä käyntiin ? mutta eipä se nyt kylmänäkään kun aamulla kävin koittamassa luvaannutkaan..)

- bensapumppuna bosch 044 ja on aika uusi mutta ei enää iloisesti huuda vaan ns "ropisee" 8O
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kampiakselin asentoantuti vaihtoon. Se alkaa oireilla juuri siten että lämpimänä ei käynnisty mutta jäähdyttyään toimii taas.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Kuulostais aika vahvasti Kampiakselin asentoanturilta kerran ei lämpimänä lähde. Uusi alkuperänen tilalle. Melko helppo vaihtaa yks torx ruuvi auki ja liitin, muistat vaan kattoa että se vanha O-rengas ei jää sinne. Löytyy moottorin etupuolelta lohkon kyljestä läheltä vaihdelaatikkoa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

AZP kirjoitti:Kampiakselin asentoantuti vaihtoon. Se alkaa oireilla juuri siten että lämpimänä ei käynnisty mutta jäähdyttyään toimii taas.
mutta vaikuttaako tunnistin bensapumpun toimintaan ?
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

Simeoni kirjoitti:Kuulostais aika vahvasti Kampiakselin asentoanturilta kerran ei lämpimänä lähde. Uusi alkuperänen tilalle. Melko helppo vaihtaa yks torx ruuvi auki ja liitin, muistat vaan kattoa että se vanha O-rengas ei jää sinne. Löytyy moottorin etupuolelta lohkon kyljestä läheltä vaihdelaatikkoa.
joo täytyypi jostakin metsästää vaikka ihan kokeiluun. osikin hyvä jos se olis vaa siitä niin helppo juttu vaihtaa
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

AZP kirjoitti:Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
olrait onko silti asentotunnistimessa ongelmaa jos jonkun 4 kertaa kone pyörähtänyt ympäri ja sitten saattaa kierroslukumittari inahtaa nollan alapuolelta nollaan ?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.

Yksi pikaratkaisu ongelmaan ja tavallaan testaustapa anturille on se, että kun kone lämpimänä ei käynnisty, kaataa mukillisen vettä anturin päälle (anturia ei yläkautta oikein näe, mutta kippaa vedet lohkon kylkeen koneen etupuolelle ahtimesta kuskinpuolelle päin) ja tämän jälkeen kone usein käynnistyykin, kun anturi jäähtyy. Mutta jos kone ei nyt kylmänäkään käynnisty, anturi on voinut myös pimetä kokonaan se, jolloin vesijäähdyttely ei tietenkään auta.

Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Asentoanturi vaikuttaa sillälailla bensapumpun toimintaan, että aina virrat päälle käntäessä tapahtuvan bensapumpun alkusurinan jälkeen, ei pumppu pumppaa, jos asentoanturi ei anna pyörintäsignaalia.

Kaikki oireet kuitenkin viittaavat asentoanturin porsimiseen.
Bensapumpun toiminnan saa pääpiirteittäin tarkistettua virrat päälle kääntämällä ja tällöin kuuluu pumpun käydä hetki = surinaa takapenkin alta. Jos näin ei tapahdu, pumppu on pimeenä syystä X.

Voin silti suositella myös bensanpaineen mittausta, myös ajon aikana kuormittaessa, kun pumppu on ilmeisestikin ruvennut pitämään epämääräistä ääntä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

AZP kirjoitti:Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.

Yksi pikaratkaisu ongelmaan ja tavallaan testaustapa anturille on se, että kun kone lämpimänä ei käynnisty, kaataa mukillisen vettä anturin päälle (anturia ei yläkautta oikein näe, mutta kippaa vedet lohkon kylkeen koneen etupuolelle ahtimesta kuskinpuolelle päin) ja tämän jälkeen kone usein käynnistyykin, kun anturi jäähtyy. Mutta jos kone ei nyt kylmänäkään käynnisty, anturi on voinut myös pimetä kokonaan se, jolloin vesijäähdyttely ei tietenkään auta.

Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
'
joo täytyy tutkia alkuun tuo paine ja saada jotenkin käyntiin. juu ei auta kun ei ees enään lupaile :D
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

AZP kirjoitti:Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
tai sit jos on käyny vaa nii kova mäihä et vetäny molemmat :D
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja vewi »

AZP kirjoitti:Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.


Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
bensapumpun vaihdolla lähti käyntiin vaihdoin vielä anturinkin ja lähti loppujenlopuks hinkutuksen jälkeen käyntiin kävi lämpimäks iha normaalisti ja oli käynnissä normisti. sammutin ja käynnistin uudestaan pamautti putkessa ja ei meinannu pysyä käynnissä no sammui ja kolmannel kerralla lähti taas pamahtaen käyntiin ja kierrokset seilas paljon
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja jäikö tämän kolmannen kerran jälkeen kuitenkin normaalisti käyntiin, vai onko millainen vikakuvaus nyt tällä hetkellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tulpat..? Jostain pääsee palamatonta seosta pakosarjaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin