2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
ajattelin nyt kysyä tietävemmiltä mikä saabissa ongelmana.
aiemmin toimi normaalisti ei mitään sanomista missään. Kauppareissulla siis parkkiin ja ei enää pois lähdettäessä käynnistynyt. Noin 30min odottelun jälkeen lähti kumminkin käyntiin (pyöritelty käyntiin muutaman kerran pieniä lupauksia vain antoi).
senjälkeen toimi päivän taas moitteettomasti ja sitten jäi tankille. (olisiko että lämpöisenä ei halua lähteä käyntiin ? mutta eipä se nyt kylmänäkään kun aamulla kävin koittamassa luvaannutkaan..)
- bensapumppuna bosch 044 ja on aika uusi mutta ei enää iloisesti huuda vaan ns "ropisee"
aiemmin toimi normaalisti ei mitään sanomista missään. Kauppareissulla siis parkkiin ja ei enää pois lähdettäessä käynnistynyt. Noin 30min odottelun jälkeen lähti kumminkin käyntiin (pyöritelty käyntiin muutaman kerran pieniä lupauksia vain antoi).
senjälkeen toimi päivän taas moitteettomasti ja sitten jäi tankille. (olisiko että lämpöisenä ei halua lähteä käyntiin ? mutta eipä se nyt kylmänäkään kun aamulla kävin koittamassa luvaannutkaan..)
- bensapumppuna bosch 044 ja on aika uusi mutta ei enää iloisesti huuda vaan ns "ropisee"
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Kampiakselin asentoantuti vaihtoon. Se alkaa oireilla juuri siten että lämpimänä ei käynnisty mutta jäähdyttyään toimii taas.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Kuulostais aika vahvasti Kampiakselin asentoanturilta kerran ei lämpimänä lähde. Uusi alkuperänen tilalle. Melko helppo vaihtaa yks torx ruuvi auki ja liitin, muistat vaan kattoa että se vanha O-rengas ei jää sinne. Löytyy moottorin etupuolelta lohkon kyljestä läheltä vaihdelaatikkoa.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
mutta vaikuttaako tunnistin bensapumpun toimintaan ?AZP kirjoitti:Kampiakselin asentoantuti vaihtoon. Se alkaa oireilla juuri siten että lämpimänä ei käynnisty mutta jäähdyttyään toimii taas.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
joo täytyypi jostakin metsästää vaikka ihan kokeiluun. osikin hyvä jos se olis vaa siitä niin helppo juttu vaihtaaSimeoni kirjoitti:Kuulostais aika vahvasti Kampiakselin asentoanturilta kerran ei lämpimänä lähde. Uusi alkuperänen tilalle. Melko helppo vaihtaa yks torx ruuvi auki ja liitin, muistat vaan kattoa että se vanha O-rengas ei jää sinne. Löytyy moottorin etupuolelta lohkon kyljestä läheltä vaihdelaatikkoa.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
olrait onko silti asentotunnistimessa ongelmaa jos jonkun 4 kertaa kone pyörähtänyt ympäri ja sitten saattaa kierroslukumittari inahtaa nollan alapuolelta nollaan ?AZP kirjoitti:Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.
Yksi pikaratkaisu ongelmaan ja tavallaan testaustapa anturille on se, että kun kone lämpimänä ei käynnisty, kaataa mukillisen vettä anturin päälle (anturia ei yläkautta oikein näe, mutta kippaa vedet lohkon kylkeen koneen etupuolelle ahtimesta kuskinpuolelle päin) ja tämän jälkeen kone usein käynnistyykin, kun anturi jäähtyy. Mutta jos kone ei nyt kylmänäkään käynnisty, anturi on voinut myös pimetä kokonaan se, jolloin vesijäähdyttely ei tietenkään auta.
Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
Yksi pikaratkaisu ongelmaan ja tavallaan testaustapa anturille on se, että kun kone lämpimänä ei käynnisty, kaataa mukillisen vettä anturin päälle (anturia ei yläkautta oikein näe, mutta kippaa vedet lohkon kylkeen koneen etupuolelle ahtimesta kuskinpuolelle päin) ja tämän jälkeen kone usein käynnistyykin, kun anturi jäähtyy. Mutta jos kone ei nyt kylmänäkään käynnisty, anturi on voinut myös pimetä kokonaan se, jolloin vesijäähdyttely ei tietenkään auta.
Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Asentoanturi vaikuttaa sillälailla bensapumpun toimintaan, että aina virrat päälle käntäessä tapahtuvan bensapumpun alkusurinan jälkeen, ei pumppu pumppaa, jos asentoanturi ei anna pyörintäsignaalia.
Kaikki oireet kuitenkin viittaavat asentoanturin porsimiseen.
Bensapumpun toiminnan saa pääpiirteittäin tarkistettua virrat päälle kääntämällä ja tällöin kuuluu pumpun käydä hetki = surinaa takapenkin alta. Jos näin ei tapahdu, pumppu on pimeenä syystä X.
Voin silti suositella myös bensanpaineen mittausta, myös ajon aikana kuormittaessa, kun pumppu on ilmeisestikin ruvennut pitämään epämääräistä ääntä.
Kaikki oireet kuitenkin viittaavat asentoanturin porsimiseen.
Bensapumpun toiminnan saa pääpiirteittäin tarkistettua virrat päälle kääntämällä ja tällöin kuuluu pumpun käydä hetki = surinaa takapenkin alta. Jos näin ei tapahdu, pumppu on pimeenä syystä X.
Voin silti suositella myös bensanpaineen mittausta, myös ajon aikana kuormittaessa, kun pumppu on ilmeisestikin ruvennut pitämään epämääräistä ääntä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
'AZP kirjoitti:Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.
Yksi pikaratkaisu ongelmaan ja tavallaan testaustapa anturille on se, että kun kone lämpimänä ei käynnisty, kaataa mukillisen vettä anturin päälle (anturia ei yläkautta oikein näe, mutta kippaa vedet lohkon kylkeen koneen etupuolelle ahtimesta kuskinpuolelle päin) ja tämän jälkeen kone usein käynnistyykin, kun anturi jäähtyy. Mutta jos kone ei nyt kylmänäkään käynnisty, anturi on voinut myös pimetä kokonaan se, jolloin vesijäähdyttely ei tietenkään auta.
Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
joo täytyy tutkia alkuun tuo paine ja saada jotenkin käyntiin. juu ei auta kun ei ees enään lupaile
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
tai sit jos on käyny vaa nii kova mäihä et vetäny molemmatAZP kirjoitti:Ei se anturi bensapumppuun vaikuta, voihan se vika olla pumpussakin varsinkin jos sen ääni ei ole normaali. Nuo käynnistysoireet viittaavat kuitenkin vahviten kampuran asentoanturiin.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
bensapumpun vaihdolla lähti käyntiin vaihdoin vielä anturinkin ja lähti loppujenlopuks hinkutuksen jälkeen käyntiin kävi lämpimäks iha normaalisti ja oli käynnissä normisti. sammutin ja käynnistin uudestaan pamautti putkessa ja ei meinannu pysyä käynnissä no sammui ja kolmannel kerralla lähti taas pamahtaen käyntiin ja kierrokset seilas paljonAZP kirjoitti:Se anturi vaikuttaa kierroslukumittariin kyllä, en tosin muista oliko trionicin versioissa (5/7) eroa tuon suhteen. Mutta jos siis kierroslukumittari tuntuu käyttäytyvän oudosti niin sekin viittaa ennemmin tuohon anturiin kuin bensapumppuun.
Bensapaineiden testaamiseen löytyy infoa foorumilta myös (itselläni ei käytännön kokemusta). Sillä voi koittaa sulkea pumppuongelmaa pois.
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Ja jäikö tämän kolmannen kerran jälkeen kuitenkin normaalisti käyntiin, vai onko millainen vikakuvaus nyt tällä hetkellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 2001 2.0t OG KOLKKI mikä vikana ?
Tulpat..? Jostain pääsee palamatonta seosta pakosarjaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#