Eli kuten otsikko kertoo, olen hankkimassa 9-3 Jubileen, jota menen lauantaina katsomaan. Heitelkääs jotain "hyvä ottaa huomioon" vinkkejä. Puntaroin manuaalin ja automaatin välillä ja päädyin manuaaliin (manuaalin valintaa puolsi törkeen hieno punainen väri ). Tulevaisuudessa tarkoitus laitattaa autoon stage 1 etanolisofta, putkistoa, ehkä koriin jotain levikettä jne. Autolla on ajettu 219tkm ja se pitää sisällään 2.0t moottorin.
Kaveri heitti tuossa huolen etupään jousijaloista, mutta samalla totesi, että viimeisiin Og 9-3:n materiaali oli vaihdettu paremmin kestäväksi.
Malttoihan näistä pysyä erossa melko tasan 18kk.
9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
En ole havainnut parannusta jousijalkojen materiaalissa.
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
Joo ei ole 2002 sen paremmat, tai ainakaan riittävän hyvät. Omassa 2002 tosin ei ole takakaarissa ruostetta, jota järjestään kaikki ihmettelevät.KN/Lieto kirjoitti:En ole havainnut parannusta jousijalkojen materiaalissa.
Muuten tulee mieleen mitä pitäisi olla tehtynä, niin huohottimen muutokset, ja riittävän lyhyt öljynvaihtoväli / mahdollinen öljypohjan siivo.
Hajoavien listalla on itelläni ollut IMM, takaikkunoiden lasinnostimet (ilmeisen väistämätön vika), kampuran asentotunnistin, magneettiventtiilin letkun takaisku, polttoainepumppu. Automaatti-ilmastointi voi pykiä, katso että säätö toimii kylmästä lämpimään (haastavaa talvella). Joku varmaan sanoisi, että nokkapääremontti pitää tehdä jo kohta. Täällä muistutetaan kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvien liimaamisesta kunnolla, omassa T7 olivat toki tiukassa vielä neljännesmiljoonassa mutta jos olen oikein ymmärtänyt, kaikkiin ei ole aina tullut kierrelukitetta. Alipaineletkut voivat alkaa jo vanhuuttaan vuotamaan.
AS2-vakiostereot ovat karseat ja esim. takakaiuttimista on alataajuudet leikattu, joten jos kunnon mökää haluaa niin jos ei ole AS3 (mistä minulla ei kokemusta) niin uusi soitin on tarpeen.
Jotainhan tuohon saa tehdä, ettei Stg 1 ole pelottava. Puslia, iskareita ainakin. Jahka tehoja lisää vielä, niin kytkinpäivitys (Viggen) tulee ajankohtaiseksi. Turbo on varmaankin noilla kilsoilla jo vaihdettu, jos paikalle on laitettu Mitsu niin se on kotiinpäin.
En tiedä tuliko tästä mikään huomiointilista, mutta onpahan ainakin kotiinpäin jos joku on näitä jo huolehtinut.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
Eli jos autossa pyörii alkuperäinen turbo, niin sen voi odottaa hajoavan milloin vain? Pitää tosiaan tutkia ja tehdä jotain tarkistuslistaa noista huomioitavista asioista, moottoriöljyt on (myyjän mukaan) vaihdettu 10tkm välein. Varmaan on hyvä tsekata öljytikku, ettei löydy valkeaa möhnää. Kyllähän tuohon varmaan rahaa uppoaa, jos alkaa stage1:ksi laittamaan.RokRoland kirjoitti:Joo ei ole 2002 sen paremmat, tai ainakaan riittävän hyvät. Omassa 2002 tosin ei ole takakaarissa ruostetta, jota järjestään kaikki ihmettelevät.KN/Lieto kirjoitti:En ole havainnut parannusta jousijalkojen materiaalissa.
Muuten tulee mieleen mitä pitäisi olla tehtynä, niin huohottimen muutokset, ja riittävän lyhyt öljynvaihtoväli / mahdollinen öljypohjan siivo.
Hajoavien listalla on itelläni ollut IMM, takaikkunoiden lasinnostimet (ilmeisen väistämätön vika), kampuran asentotunnistin, magneettiventtiilin letkun takaisku, polttoainepumppu. Automaatti-ilmastointi voi pykiä, katso että säätö toimii kylmästä lämpimään (haastavaa talvella). Joku varmaan sanoisi, että nokkapääremontti pitää tehdä jo kohta. Täällä muistutetaan kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvien liimaamisesta kunnolla, omassa T7 olivat toki tiukassa vielä neljännesmiljoonassa mutta jos olen oikein ymmärtänyt, kaikkiin ei ole aina tullut kierrelukitetta. Alipaineletkut voivat alkaa jo vanhuuttaan vuotamaan.
AS2-vakiostereot ovat karseat ja esim. takakaiuttimista on alataajuudet leikattu, joten jos kunnon mökää haluaa niin jos ei ole AS3 (mistä minulla ei kokemusta) niin uusi soitin on tarpeen.
Jotainhan tuohon saa tehdä, ettei Stg 1 ole pelottava. Puslia, iskareita ainakin. Jahka tehoja lisää vielä, niin kytkinpäivitys (Viggen) tulee ajankohtaiseksi. Turbo on varmaankin noilla kilsoilla jo vaihdettu, jos paikalle on laitettu Mitsu niin se on kotiinpäin.
En tiedä tuliko tästä mikään huomiointilista, mutta onpahan ainakin kotiinpäin jos joku on näitä jo huolehtinut.
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
Kyllä näin voi melkein sanoa, ainakin jos sen virisoftan siihen hankit ja myös käytät niitä lisätehoja sitten.Northern_Cruiser kirjoitti: Eli jos autossa pyörii alkuperäinen turbo, niin sen voi odottaa hajoavan milloin vain?
Jos on vaihdettu 10 tkm välein öljyt, ajettu siivosti ja vielä huohotuksetkin hoidettu kuntoon, voi ahdin hyvin olla alkuperäinenkin. Ja jos jatkat lyhyttä huoltoväliä ja siivosti ajamista, voi se alkuperäinenkin kestää vielä hyvinkin pitkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
No voi sen stage 1 laittaa tekemättä mitään (kuten meikän nykyiseen oli ex-omistaja tehnyt aikanaan), mutta kun kakkosella tai kolmosella laittoi lapikasta lattiaan niin ohjaamo oli niin täynnä käsiä, ettei sillä ollut liikenteen kanssa enää mitään tekemistä, toki viihdettä siitä oli. Siksipä kuten tuossa toisessa tehothreadissa oli puhetta, suosittelen vahvasti Powerflexin puslia sekä taakse että ohjauksen hammastangon tueksi sekä mahdollisesti tuplatakavakaajaa, näihin uppoaa vain pari sataa ja ero on kuin yöllä ja päivällä alkuperäiseen.Northern_Cruiser kirjoitti:Kyllähän tuohon varmaan rahaa uppoaa, jos alkaa stage1:ksi laittamaan.
Turbon hajoamisesta, niin ei se nyt satavarmaa ole, että Garretti aina leipoo. Toki mulla oli myös edellinen omistaja uusinut sen jossain 160tkm kohdilla vastaavanlaiseksi ja sittemmin noin 100tkm on sen jälkeen ollut enimmäkseen Stage1:nä, mutta eivät nuo maineeltaan mahtavia ole. Auttanee asiaa, jos ei huudata kylmää konetta ja muistaa ettei sammuta konetta niin että turbo jää pyörimään (ihan kuin millä tahansa muullakin turbolla).
Re: 9-3 Jubilee hankintalistalla, mitä kannattaa huomioida?
Ainakin 2003 valmistetussa ruostui poikki 100tkm jälkeen... Samoin takakaarien etureunaa piti putsata ja maalata, kylkilistan alta ja myös alempaa, sivuhelman luota. Nämä siis alle 10v iässä. Kori kuntoa pitäisin tuon ikäisessä tärkeänä, tekniikkaa on helpompi vaihtaa.Kaveri heitti tuossa huolen etupään jousijaloista, mutta samalla totesi, että viimeisiin Og 9-3:n materiaali oli vaihdettu paremmin kestäväksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2