Sähkövikaa satkussa ja 9-3:ssa - double trouble

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Sähkövikaa satkussa ja 9-3:ssa - double trouble

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Kuvia: https://myalbum.com/album/7Ltwr8lcbXHbTällainen päiväprojekti tänään, 10-18 pihalla ihan. Eli, punaisessa sellainen ongelma että sisäpuhalllin toimi hetken n,15 sek kylmäkäynnistyksen jälkeen. Pari kertaa teki näin. Sitten ei toiminut enää lainkaan. Digipaneeli toimii täysin. Hieman kuului jotain naksua siitä osasta järjestelmää, joka säätelee ilman suuntausta, mutta puhallin täysin mykkä. No, sen jälkeen vihreästä 9-3:sta puhallinmoottori irti, punaisesta puhallinmoottori irti irti. Punaisen moottori toimi suorakytkennällä moitteetta samaten vihreän, toiminut muutenkin kokoajan. Samaten vihreän ohjainpaneeli vastaava kuin punaisessa toimi vihreässä ihan ok. Sitten siirrettiin tuo vihreän säätöpaneeli punaiseen ja avot - puhallinmoottori lähti toimimaan ja paneelin komennot säätivät sitä. Laitamma kamat kiinni takaisin kaikki, viimestä mutteria myöten. Homma jees. Vaan ei ollut. Punainen startaten ja piti sitten tutkia toista asiaa eli ilmeistä öljyvuotoa jostakin. Siinä siirrellessä puhallin lakkasi puhaltamasta. Meni samaan tilaan kuin oli aiemminkin ollut. Kiroilua. Paneeli irti ja vihreään, ei toimi enää vihreässäkään. Nyt 2xpaneeli, jotka samanlaisia eli puhallin ei toimi kun laite on kiinni. Pakko-ohitus vihreään johdotuksella että saatiin edes pyörimään moottori, sulakkeella välissä, eli konepelti auki, sulake kiinni - moottori pyörii, sulake pois, moottori sammuu. Ainakin pystyy ajamaan. No sitten kiroilua taas ja paluu punaisen kimppuun. Akusta ei lähde mitään ylim. johtoja, mutta sellainen oire oli että aiemminkin akku oli tyhjennyt yllättävän nopeasti. Nyt tässä ihan puuhatessa moottorien kanssa, akku oli taas mennyt tyhjäksi. Epäilyä. Karkaako virtaa jostain maihin? Akun miinusnapa räpähteli siihen tyyliin kosketellessa sitä että näin ilmeisestikin on. Eli jostain häviää virtaa. Voi perskeles...ja tutkintaa tunti. Eikä selvinnyt mistä menee maihin. Ja siis autossa joka ikinen muu sähkölaite, punaisessa, toimii. Myös tuo paneeli, mutta jostain syystä paneeli menee tilttiin ilmeisesti, koskapa vaihtopaneeli ei enää vihreässäkään toiminut. Nyt jos jollain hyviä ideoita mikä voisi olla syynä, kiitollisena vastaan otetaan...projekti siirtyy tutkintaan taas kun ehditään, tod. näk. ensi viikonloppuun.

Lisäksi: 9-3 myynnissä 450 eur, turbo vaihdettu, ohjelmoitu ahtaa. Automaatti, N ja P Modella kirskahtaa hieman ja pitää hinkuamista, D-Modella ja R:llä ei mitään ja vaihtaa ajossa puhtaasti ilman nytkyjä ja on hiljainen kuten koko auto muutenkin. KitKat aluilla alla, uutta osaa jouset ja jarrut eli siitä saa tarviketta, sisusta suht ok kuten kuvista näkyy. Leima on huhtikuun puoleenväliin. Sitten sellainen homma että vilkut ja pyyhkimet eivät vivuista toimi, ohittamalla kylläkin. Eli oli kuulemma edellinen johtoja renannut tolpan alla niin oli välillä toiminut eli joku sähköhäikkä on. Lämpötilan puhallin on nyt ohitettu niin, että paneeli kylläkin toimii ja näyttää ihan ok, mutta kun se ei kontrolloinut puhallinta enää sen jälkeen kun oli satkussa kokeiltu eli nyt on vastus laitettu konehuoneeseen, helppo ottaa pois = moottori off, ja takaisin, moottori = on. Huomasin että aamulla en käyttänyt puhallinta mutta oli sen verran leutoa että sieltä tuli keskipakovoimallakin hieman lämpöä niin en viitsinyt mennä konehuoneen puolelle. Lämmöt moottorissa ok, nesteet puhtaat, ei öljysotkuinen tms.

Periaatteessa...tarvittaessa myös tuo 900 NG 3" downpipella ja putkella, ohjelmoituna ja E-85 etanolimodella Stage-1:senä myös myynnissä - tarjoa! Eli siinä ainakin se 250-280 tehoja ja kaikki toimii, leimaa toukokuuhun eikä pitäisi olla mitään ihmeitä kun kateltiin läpi tuo niin leimalle.

Sähkövian hausta ja löytämisestä toki maksetaan löytöpalkkio! Eli ei tarvitse ilmaiseksi tutkia jos jollain on pk-seutu +kohtuu radius ympärillä mahdollisuus tutkia että saataisiin kiinni.

Laita yksityisviestiä/txt/soita/email: Marko Lumivuori marko.lumivuori@live.com, 041 476 05 76.
Pasi_He
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sähkövikaa satkussa ja 9-3:ssa - double trouble

Viesti Kirjoittaja Pasi_He »

foorumilla aiheesta
viewtopic.php?f=13&t=182488

lainattu foorumilta
AZP kirjoitti:
ramba kirjoitti:Eikö tuota saa uutta mistään? Ex omistajan viritykset on aika äkkiä hajonnut. Outo homma vaan kun alkoi uudelleen toimimaan..

Siis onko tuo fetti eri osa kuin tuo ohjainyksikön mötikkä. Selittäkää tietämättömälle.
Jos on rahaa taskussa, niin tuolta kargin laittaman linkin takaa voi tosiaan uuden ohjainyksikön tilata. Vika on kuitenkin 99 % todennäköisyydellä siinä fetissä, jonka saa muutamalla eurolla, ja vaihtotyö on hauskaa harrastamista, jos vain se kolvi pysyy käsissä.

Muutamia syitä miksi itse vaihdettu fetti on voinut hajota nopeasti on esim. se, jos yksikköä on testattu korjauksen jälkeen ilman että se on ollut kiinnitettynä autoon, taikka se, että fetin ja ohjainyksikön pohjalevyn ja/tai pohjalevyn ja kiinnityskohdan välistä on jätetty lämpöä johtava piitahna laittamatta. Fetti kuumenee puhallinta käyttäessä todella kuumaksi, ja olennainen osa sen jäähdytystä on lämmön johtaminen fetistä pohjalevyyn ja pohjalevystä auton ilmastoinnin rakenteeseen. Jos ohjainyksikköä koekäyttää ennen kuin sen kiinnittää autoon, voi fetti kärähtää nopeastikin, kun se kuumenee eikä lämpö johdu minnekään.

Motonetistä saa sellaisen pienen pussin tahnaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/108000/L ... ysmoduliin

Ja ebaysta tai elektroniikkaliikkeestä hankit sen fetin, jonka koodi on IRFP064N

Hanskalokero irti, sen alta vielä irti pieni musta suojamuovi, jonka alta löytyy musta muovinen rasia. Kaapeli irti liittimestä (voi olla ahdasta, auttaa jos irrottaa oikeanpuoleisen tuuletuskanavan putken, joka lähtee vetämällä irti), ja kaksi yksikön kiinnikeruuvia irti, niin yksikkö on kädessäsi. Kampeaa sen muovikannen pois, ja irrottaa piirilevyn alumiinisesta pohjalevystä, niin pääset juottamaan fetin irti ja uuden tilalle. Kootessa sitten tuota tahnaa fetin ja alumiinilevyn väliin, ja paikoilleen asentaessa tahnaa sen pohjalevyn ja auton väliin, niin johtuu lämpö minne pitääkin.
Vastaa Viestiin