tukivarren pusla väliä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Heinä 27, 2020 21:16
Nyt on vaihdettu kaikki iskunvaimentajat. Mutta kolina ei hävinnyt, päin vastoin asfaltilla rattia kääntäessä edes takaisin, kuuluu todella kova klonks klonks. Hiekalla tätä ei kuulu. Ja se vanha vaimea klonks on mukana, etenkin kun kääntyy vasemmalle ja siinä sattuu olemaan monttu tms..oikealle kääntyessä tätä klonksua ei kuulu. Ohjauksen sylinteri tms..on tukevasti kiinni rintapellissä.
Hermot meinaa mennä...
Iskarin yläpäät on varmaan myös vaihdettu ?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä on.
Koiranluut,alatukivarret,ja apurungon pultteja on kiristelty.
Huomenna otan keulan ylös ja irroitan kallistuksenvakaajan molemmilta puolilta, ja vaseliiniä väliin, katsotaan josko tuo auttaisi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeileppa tämmöstä. Kaveri pitämään ratista topakasti kiinni ja ite menet kääntelemään renkaista. Joskus aikanaan löytyi tuolleen välys og900:n hammastangon sisäpäistä. Tässä 9-3 - mallissa rakenne on erilainen, mutta ainahan voi välys olla muodostunut. Jos hammastangossa on välystä, se on todennäköisimmin iso keskellä ja vähenee päihin päin, joten rattia kääntäisi vaikka kierroksen ja kokeilee uudelleen välystä. Ohjausakselissa voisi olla välystä. Esim. 9-5 :ttä vaivaa boorien kuivuus, joka paksulla rasvalla korjautuu. Voisiko tämä vaivata myös 9-3:ea vanhemmiten?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SAAB voitti 1-0
Kallistuksenvakaajan polyuretaani puslat narisevat ja paukkuvat, ja vaseliini ei yhtään parantanut tilannetta. Omasta puolestani paukkukoot. Ja tuo ratin pauke väheni kun kiristin apurungon takimmaisia pultteja. Tai sitten kuvittelen no anyway yksi vika ilmaantui taas lisää. Öljyvuoto joka tulee koneen etupäästä jostain ketjunkiristäjän tienoilta, toivottavasti se olisi tuo kiristäjän tiiviste.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se se onneksi oli.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

vaseliini ei yhtään parantanut tilannetta
Olin väärässä.
SAAB minä 1-1
Sain ruiskutettua polyuretaani puslien väliin vaseliinia.
Nyt kolina,pauke,narina tmso..hävisi.
Työkalu
https://www.salhydro.fi/fi/rasvasuuttim ... in-lincoln
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
caolila
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 13, 2020 18:56

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja caolila »

Moi, onkohan tämä pusla: https://m.motonet.fi/fi/tuote/182481?ajoneuvo=499
sopiva vuosimallin -94 ng900:seen siihen pitkittäistukivarren taaimmaiseksi puslaksi vai olenko ihan hakoteillä? -94 mallissa siihen taaempaan tukivarteen tulee kiinni kallistuksenvakaaja, ja tuon aloitusviestissä olleen kuvalinkin mukaan taaempi puslakin olisi siinä erilainen kuin 95-> vuosimalleissa. Jos tuo motonetin ei ole sopiva, niin osaako joku neuvoa mistä saisi nopeiten varmasti oikeanlaisen puslan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosittelen yhteydenottoa Pro Car Serviceen. Heillä on varmasti siihen oikea osa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja tuttu pauke on taas mukana.
Voisiko jarrusatulan liukutappien reijissä olla jotain sanomista..? Mikään muu ei tähän yhtälöön enää kyllä sovi. Jarrua painaessa klonk, vetoa annettaessa klonk. Montuissa ei tule klonksua. Se on tuo jarrutus joka sen saa aikaan, ja ainoastaan vasemmalla puolella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin, nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Otin 17mm hylsyn ja metrin mittaisen jatkoputken pätkän.
Alatukivarren tukiraudan takimmainen pultti, ja vartti kiinni päin. Koeajolenkillä ei enää paukkunut, vähän kyllä hirvitti että kestääkö se pultti tällaista vääntöä.
**Pultti n.o 22**
https://www.esaabparts.com/saab/parts/4482402
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja pauke palasi, se ei mihinkään ollut hävlnnyt. Mutta nyt hävisi,kiitos tästä PSC:n Petelle. Hän sanoi että kiristä sitä tukivarressa olevaa T55 kannalla olevaa pulttia. ( Pystyssä heti vetoakselin alapuolella ). No milläs sitä sitten kiristin. Bilteman T55 hylsy poikki ja jakarilla kiinni. Reipas puoli kierrosta meni kiinni. Mutta nyt on äänetön keula SAABissa,mitä nyt nastat rapisee.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja pauke palasi, se ei mihinkään ollut hävlnnyt.mutta....
Problem solved.
Sorvasin kallistuksen vakaajatankoon kaksi puslaa messingistä, sisähalkaisija 24mm ja ulko halkaisija 26mm.
Puslan pultti niin auki kuin sitä saa,ja messinki pusla väkisin sisään tangon ympärille,ja pultti kiinni.
Ja narinat klonksut yms olivat poissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: tukivarren pusla väljä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No olisikohan ne kolinat hävinneet myös sen vakaajan puslan vaihdolla...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Pasi_He
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Pasi_He »

Omassa Saabissa oli mennyt etupään takimmaisen tukivarren pultti väliäksi, jonka takia kolisi( vaikka kuinka kiristi ). Hankin uuden pultin ja asensin sen, jonka jälkeen ei ole enää kolissu. Olin joutunut vaihtamaan etualatukivarret molemmin puolin, koska pallonivelet oli väliät katsastuksessa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No olisikohan ne kolinat hävinneet myös sen vakaajan puslan vaihdolla...?
Nämä on vaihdettu vuosi sitten, polyuretaaniset.
Kaikki iskarit,kääntölaakerit,jarrusatulat,jarrupalat,levyt,koiranluut,kallistuksen vakaajan "kumit",alatukivarret on vaihdettu.
Mutta siitä huolimatta ennen tätä remonttia piti sellaista napsumista,lievää kolahduksen omaista ääntä,varsinkin kun poistui liikenneympyrästä
ja oli kuiva keli ( vaseliiniä olen yrittänyt laittaa harva se kuukausi,hetken on hyvä mutta aina ne äänet ovat palanneet ) mutta onneksi ne nyt hävisi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin