tukivarren pusla väliä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mventin
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 19, 2018 10:57

tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja mventin »

Terve,

Ongelma on että kuvan pusla (nr17) ja pultti (nr22) on väliä. Onko muilla ollut ongelmia tämän kanssa. Pusla on noin 16mm ja pultti on noin 13mm. Siihen tulee noin holkit mutta se ei paljon auta, se on edelleen väliä. Motonetin mukaan ei ole muita puslia kun toi 16mm, eikä ole varaosina saatavilla siihen sopiva holkki joten se jää väliäksi.

https://www.esaabparts.com/saab/parts/4482402
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja nugge »

En ymmärrä.

Pultti on väljä puslan reiässä. Kyllä. Muute olisi vähä vaikeeta saada pultti siitä läpi. 105Nm + 70ast niin kyl se iha tiukkana siel on.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Välissä pitäisi olla kuvassa näkyvä osa nro.19 eli sellainen holkki. Onko holkki puslan ja pultin välissä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Siinä välissä se on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mventin
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 19, 2018 10:57

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja mventin »

Nr19 holkki siinä onkin mutta se on edelleen liian väliä. Laitoin uusi holkki kun vanha oli ruostunut, mutta edelleen pusla liikkuu ja lnksahdus kuuluu aina kun jarruttaa vähän kovemmin. Ehkä mun pitää vaan kiiristää pultti niin kovaa että se ei enää liiku.

https://www.dropbox.com/s/aus3ba10k5lvp ... a.JPG?dl=0
https://photos.app.goo.gl/vMKLffGTxzLps2Xn8
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos muuta ratkaisua ei tule mieleen,tiivistä tuo väljyys esim teflon teipillä.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei mitään putkiteippiä, nuo pultit pitää olla oikeasti kiinni eli vääntövarrella kiristys, muuten kolahtelee vedon ja jarrutuksen välillä laidasta laitaan
mventin
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Huhti 19, 2018 10:57

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja mventin »

Kiitos vasatauksesta. Kiristin pultit pitkällä vääntävarrella ja nyt loppui kolina.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://www.esaabparts.com/saab/parts/4482402

Itse uusin puslat n:o 19
haponkestävällä putkella 16 x 2 ( 57,5mm pitkä.)
Ja kolina hävisi kuskipuolelta,jotenkin myös ohjaus jämäköityi.
Ne vanhat "puslat" olivat kuin pierunkuorta, en ymmärrä mitä virkaa tuollaisilla "puslilla" on.
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... ts_id=2261

On näköjään saatavana polyuretaania myös.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... leeves.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja perskuta rallaa,kolina tuli takaisin.Kun pakkaset alkoivat.
Jarruttaessa kolahtaa,ja veto päälle taas kolahtaa.
Mikä ihme siellä on oikein irti jarrusatula...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Castrol
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Siis siellä pitkittäisvarren takapuslan sisällä pitää olla kaks holkkia per puoli. Yksi ei riitä. Ja kolahdus jarruttaessa tai kiihdyttäessä on apurunko tai sitten on alatukivarren sisäpään pusla väljä että pääsee liikkumaan sen puslan ympärillä tai jos urtsua niin itse holkki väljä sinne puslaan.
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies

#7136
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Eihän niiden holkkien tarkoitus olekaan, kuin asennuksen aikana keskittää pusla suoraan. Ruuvilla kiristetään pusla pysymään paikallaan (100Nm +75°).
Yksi mahdollinen kolinan aiheuttaja voi olla tukivarren ison puslan pultti:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/93pop.htm
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mulla oli tasan tuo mainittu takimmainen pusla. No toki sai auton halvalla, kun huomasin noi kolahdukset jo koeajolla ja sain siitä vielä tingattua. Auto oli just leimattu ja leimalle oli vaihdettu molemmat poikittaiset tukivarret. Ilmeisesti siinä yhteydessä noi oli kanssa ollut auki, kun takimmaisia pultteja pysty ihan räikällä kiristämään lisää. Vielä pitäis tehdä tuo momenttiin + asteet, mutta ensi hätään sain jo noin ne kolinat loppumaan.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt on eteen vaihdettu uudet jarrupalat,sekä liukutapit ja asennussarja.
Samalla puhdistin satulan liukupinnat joihin palat ottavat kiinni.
Ja kas kummaa, kolinat hävisivät.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tukivarren pusla väliä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja kas kummaa, kolinat palasivat kun tuli pakkaset. Jarruttaessa klonks, vedätyksessä. Klonks, oikealle jyrkästi kaarrettaessa klonks, ja kaikki tämä kuskin puolella.

Apurungot pultit tarkastettu.
Koiranluut uusittu, alatukivarret uusittu. Enää ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jouset tai iskunvaimentimet. Tolppa on ehjä, jousi on myös yhtenäinen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin