OG93 2001 stereoiden vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
henkkamoi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 23:30

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja henkkamoi »

Liittimet menee suoraan, jos haluaa käyttää uuden soittimen päätevahvistinta ja alkuperäisiä kaiutinkaapeleita. Itellä on pioneerin 1din soitin, ja kojelautaan veistin sopivan kokosen "sovitekiilan" ihan kakkosnelosesta, ja poltin sen mustaksi. Näyttää hyvältä hiottuna siinä. Kojelaudan sisällä mulla on focuksen 4x100w digitaalipääte, sopi as3 vahvistimen paikalle raudan sisään kun sitä vähän muokkasi. Turvatyynyn paikalla kojelaudan sisässä on jakosuotimet. Edessä soittopuolesta vastaa hertzin 2tie sarja ja takana on spl-dynamicsin 6x9, olivat matalimmat mitä löysin kaupasta järkevään hintaan sillon kun settiä kasailin. Varastossa odottelee kesää (ja ostohousujen jalkaanvetämistä) spl pro 12" tuomaan matalia ääniä, ei oo tällähetkellä vahvistinta tolle, eikä oo vielä löytäny inspiraatiota virtakaapelin vedolle.. tossa 16m2 kaapelin vetämisessäkin oli oma hommansa, ja innolla oon suunnitellu mikä homma on vetää vähän järeempi kaapeli toiselle vahvistimelle tulipellistä läpi... Sinänsä tosta hertzin sarjastakin lähtee ihan riittävästi matalaa, mutta toisaalta ei oikein tunnu riittävältä itselle. (Äänenpainevehkeitä aikasemmin elämässä rakennelleena ei taida mikään olla riittävästi...)
og93 2.0t ´01
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Auton johtosarjassa on standardin mukaiset liittimet, suurin osa radioista sopii suoraan. Liittimistä on helppo tunnistaa se joka jätetään kytkemättä.

Kolmas liitin on on muutakin kuin rattinapit, siinä on liitytäntä auton väylään. Alkuperäinen radio kuuluisi irroittaa niin että se ensin poistetaan auton järjestelmästä Tech2-laitteella, tämän jälkeen radio ei ole enää sidottu autoyksilöön, eikä Tech herjaa audiojärjestelmän puuttumisesta joka kerta kun autoa ohjelmoidaan tai vikakoodeja luetaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Saab1971
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 14, 2017 18:48

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab1971 »

Nyt meni hermot.
Ostin uuden stereon ja sain sen kiinnitettyä kojelaudan totaalisen raiskauksen jälkeen.
Ei muuttunut soundit ei.
Takana 6x9 kaiuttimet ja pitäisi ihan ok kuulua.
Ei mitään bassoa verrattuna aiempaan, eli vakiostereoihin.
Kuka Riihimäen lähellä oleva voisi auttaa minua?
kolokki3
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 29, 2017 15:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja kolokki3 »

Saab1971 kirjoitti:Nyt meni hermot.
Ostin uuden stereon ja sain sen kiinnitettyä kojelaudan totaalisen raiskauksen jälkeen.
Ei muuttunut soundit ei.
Takana 6x9 kaiuttimet ja pitäisi ihan ok kuulua.
Ei mitään bassoa verrattuna aiempaan, eli vakiostereoihin.
Kuka Riihimäen lähellä oleva voisi auttaa minua?
Itsekkin kun vaihoin pelkät kajarit uusiin niin ei käytännössä muuttunut äänimaailma juuri ollenkaan, bassot puuttui melkein kokonaan. Soittimen kun vaihdoin myös niin rupesi kuulumaan joka nuotti ja basson tupsautus. Taitaa melko onneton olla se orkkis soitin, asentaa vaikka jonkun 2din soittimen tilalle rattiadaptereineen.
Saab1971
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 14, 2017 18:48

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab1971 »

Uusi stereo on asennettu ja vanhahkot, käyttämättömät JVC 6*9 hattuhyllyyn upotettuna.
Samanlaista pihinää verrattuna alkuperäisiin.....
Pasi_He
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasi_He »

Itse vaihdoin mankan omaan OG9-3. Ääni todella muuttu paremaksi. Asun Riksussa ja voin tulla katsomaan/auttamaan. Laita YV jos tarvii apua.
Saab1971
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 14, 2017 18:48

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab1971 »

Case closed.
Vedin peruskoulutyylisesti uudet johdot mankalta taakse hattuhyllylle 6*9-kaiuttimille.
Avot!
Toimii ja hyvin ja juuri niinkuin pitääkin.
Eli jos haluatte kunnon soundit, unohtakaa auton omat johdotukset.
Voihan ongelma olla minun 2 ohmisissa kaiuttimissa.
Ei toimi oikein orkkisjohdotuksella.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ehkä sä nyt sitten löysit sen mun aiemmin tarkempaa ajattelemattomuuttani manaaman mallin, jossa on ne jakosuotimet takakaapeleissa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab1971
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 14, 2017 18:48

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab1971 »

AZP kirjoitti:Ehkä sä nyt sitten löysit sen mun aiemmin tarkempaa ajattelemattomuuttani manaaman mallin, jossa on ne jakosuotimet takakaapeleissa :mrgreen:
Jotenkin käsittämättömän ihmeellistä meinikiä.
Mitä järkeä on laittaa jakosuotimia kaiuttimiin?
Noh ehkä sen vuoksi, että jos halusi parempaa soundia, piti mennä liikkeeseen ja päivittää laitteisto.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Saab1971 kirjoitti:
AZP kirjoitti:Ehkä sä nyt sitten löysit sen mun aiemmin tarkempaa ajattelemattomuuttani manaaman mallin, jossa on ne jakosuotimet takakaapeleissa :mrgreen:
Jotenkin käsittämättömän ihmeellistä meinikiä.
Mitä järkeä on laittaa jakosuotimia kaiuttimiin?
Noh ehkä sen vuoksi, että jos halusi parempaa soundia, piti mennä liikkeeseen ja päivittää laitteisto.
Ei tuo ole faktaa, vaan pelkkää spekulointia. Toisaalta, liian ohuet kaapelit toimivat tehokkaasti jakosuotimena :)
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Viikko sitten vaihtui avoon kaiuttimet koaksiaaleihin (laitoin 3,5" eteen kojelaudalle ja 5,25" takapenkin sivuille). Lisäksi soitin vaihtuu lähiaikoina jälkiasenteiseen. No nyt tekisi mieli saada vähän bassoakin, eli pitäisi laitella 6,5" midit oviin ja etupää (3,5" + 6,5") erilliselle 4-kanavaiselle vahvarille. Vahvari laitetaan mahtumaan AS3 orggispaikkaan keskikonsolin sisään ja AS3-johdotus (virta + ovikaiuttimien johdotus) näyttäisi olevan autossa valmiina ja niitä meinasin hyödyntää.

En halua kuitenkaan alkaa katkomaan auton puolesta johtosarjaa. Joten tässä jos joku muukin haluaa hyödyntää alkuperäisiä liittimiä jälkiasennusvahvarille apparin jalkatilassa.
  • Kaiuttimilla auton puolen liitin 9123555 ja sille löytyy EPC:stä vastinpari 4117362 + 4kpl pinnit 12789934.
  • Auton puolen AS3 virtaliitin on 9124157 / 30520661 ja samaa ollut käytössä myös tonnarissa. AS3 vahvistimen kuvien ja tonnarin sähköosakuvien perusteella vastinkappale voisi olla 4117560 + 2kpl pinnit 4115580 --> Edit: tätä liitintä ei enää saa uutena, vaan pitäisi löytää purkuautosta.
Viimeksi muokannut O.K., Pe Maalis 26, 2021 08:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Taitaa sittenkin olla fiksumpaa vetää lisävirrat vahvarille ja vahvari konttiin, kun ilmeisesti pienimmät D-luokan vahvarit ei äänenlaadultaan ole niitä parhaimpia koko äänialueelle.

Ja orggisvahvarin virtapuolen liitintä ei enää saa uutena. Onko kojelaudan sisällä jotakin sopivaa jakoblokkia tai jos vetää akulta asti, niin mikä olisi paras läpivientikohta? Vahvari menee varmaan ihan takakontille asti, joten jos kuskin puolella olisi joku, niin sais siitä ovien kynnyslistojen alta nätisti vedettyä ilman isompia sivusuunnan kiertoja.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mulla on orggisvahvistimen paikalla dls cc-4. On ab-luokkaa ja virtajohto tuotu alkuperäisestä läpiviennistä, josta moottorin johtosarja tulee.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Juho80 kirjoitti:
Pe Maalis 26, 2021 11:34
Mulla on orggisvahvistimen paikalla dls cc-4. On ab-luokkaa ja virtajohto tuotu alkuperäisestä läpiviennistä, josta moottorin johtosarja tulee.
Ai se mahtuu sinne :). Sitä CC(i)4 tai CC(i)2 olen mittaillut, että just vois mennä. Pari vanhaa myynti-ilmoitusta netistä näistä eilen löytyikin, mutta mitä olen yhteyttä otellut myyjiin, niin myytyjä jo. Ehkä vielä hetken odottelen ennen kuin kaupasta sen ostan. Varmaan sit 10€ erolla (189€ vs 199€) tuon 4-kanavaisen ja siltaan 2-kanavaiseksi. Mietin vaan lämpeneekö A/B vahvistin tuolla liikaa, kun ei ole juurikaan ilmatilaa ympärillä. Tosin jos laittaa "väärin päin" ja jäähdytysrivat keskikonsolin sisäsuuntaan, niin voisi toimia edes joten kuten. Onko sinulla jakosuotimia ja mihin ne olet mahduttanut? Kun niitä tuossa vahvarin konttiasennuksessa mietin laitettavaksi tuonne alkuperäisen vahvarin paikalle.

Tuon DLS sais nätisti myös cabin suksiluukkuun (käytännössä nykyisellään hukkatilaa) ja siitä pääsis lämmöt kontin puolelle. Toki tulee sit hiukan pidemmät piuhavedot, mutta tällä hetkellä muutenkin kaikki ovipahvit, kynnyslistat yms irti.

Edit: käytetty DLS CC-4 hankittu
Viimeksi muokannut O.K., Su Maalis 28, 2021 12:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: OG93 2001 stereoiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mulla on Soittimena Pioneerin deh-80prs joka hoitaa aktiivisesti jaot ja vahvistin on nelikanavaisena ovet+kojelauta. Ei se testatessa hirveästi tuntunut lämpeävänkään, vaikkei tuo mitenkään optimaalinen paikka toki ole. Ei tule tuntitolkulla luukutettua kuitenkaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin