2.0T Nykiin pintakaasulla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
NG900SET -95
"Viggen"

2.0T Nykiin pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa että auto nykii pintakaasulla?
Ei ole ongelmia täyskaasu kiihdytyksissä, ei pienellä kaasulla kiihdytyksessä mutta kun ajelee pintakaasulla tai Cruisella tasavauhtia niin meno on nykivää. Ongelma on pahimmillaa esim. nelosvaihteella 55-60 nopeuksissa jolloin on n. 1700rpm. Vika alkoi noin 1000km sitten.

Nyt olen vaihtanut DI-kasetin, tulpat ja ilmansuodattimen. Koitin vielä vakio softalla jolloin nykiminen hieman väheni mutta on edelleen häiritsevä. Ajoin vielä tankin tyhjiin ja tankkasin eri asemalla 98:sia jos olis ollut bensan joukossa jotain. Bensan suodatin on vaihdettu 40tkm sitten joten ei siinäkään kai vielä olis ongelmia. Kampiakselin asentotunnistin voisi olla yksi potentiaalinen syyllinen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
deportivo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja deportivo »

En osaa syytä tuohon sanoa mutta tuollaista on omassa kiesissäkin. Vaihdoin asentotunnistimenkin ja tuntui aluksi tyhjäkäyntiongelmat ja nykiminen loppuneen. Viat palasivat takaisin ja oletan, että ne häipyivät vähäksi aikaa vain trionicin nollaamisen takia. Vikakoodeja ei ole tullut paitsi lambda joka nollattiin. Lambdan vaihdan kun saan Jt:n kiinni. Olen kokeillut vaihtaa mm. lisäilmaluistimen, läpän asentotunnistimen, di:n ja tulpat ilman tulosta. Voisiko EGR tai imuilman lämpöanturi tehdä tuollaista häikkää? Mulle tulee noi viat ainoastaan lämpöisenä n.tunnin ajon jälkeen. Täyskaasulla ei mitään ongelmia. Ärsyttävää.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
NG900SET -95
"Viggen"

deportivo kirjoitti:En osaa syytä tuohon sanoa mutta tuollaista on omassa kiesissäkin. Vaihdoin asentotunnistimenkin ja tuntui aluksi tyhjäkäyntiongelmat ja nykiminen loppuneen. Viat palasivat takaisin ja oletan, että ne häipyivät vähäksi aikaa vain trionicin nollaamisen takia. Vikakoodeja ei ole tullut paitsi lambda joka nollattiin. Lambdan vaihdan kun saan Jt:n kiinni. Olen kokeillut vaihtaa mm. lisäilmaluistimen, läpän asentotunnistimen, di:n ja tulpat ilman tulosta. Voisiko EGR tai imuilman lämpöanturi tehdä tuollaista häikkää? Mulle tulee noi viat ainoastaan lämpöisenä n.tunnin ajon jälkeen. Täyskaasulla ei mitään ongelmia. Ärsyttävää.

Aika paljon olet osia vaihtanut. Onko sulla vielä vanha asentotunnistin jäljellä? Voisin lainata sitä hetkeksi ja kokeilla onko itellä siinä vika.

Vika muuten ilmeni mulla sen jälkeen kun vaihdoin tulpat, öljyt, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen. Vanhoissa tulpissa oli kärkiväli kulunut n. 2mm. Nyt viikonloppuna laitoin samat tulpat takaisin ja muutin välin 1mm johon se kuuluukin. Pitää vielä kokeilla muuttaa kärkiväli takaisin 2mm jos nykiminen sillä loppuis tai edes vähenisi. Orkkis tulpilla 1mm kärkivälillä nykiminen on samanlaista. Voishan sitä koittaa jotain 0,6 ja 0,8mm väliäkin.
9-5 2.3t Biopower A -08
NG900SET -95
"Viggen"

NG900T kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Vika muuten ilmeni mulla sen jälkeen kun vaihdoin tulpat, öljyt, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen. Vanhoissa tulpissa oli kärkiväli kulunut n. 2mm. Nyt viikonloppuna laitoin samat tulpat takaisin ja muutin välin 1mm johon se kuuluukin. Pitää vielä kokeilla muuttaa kärkiväli takaisin 2mm jos nykiminen sillä loppuis tai edes vähenisi. Orkkis tulpilla 1mm kärkivälillä nykiminen on samanlaista. Voishan sitä koittaa jotain 0,6 ja 0,8mm väliäkin.
Onhan mahdollista että joku vaihtamasi uusi tulppa on susi, sitäkin sattuu...
'

Vaihdoin vanhat 20tkm ajetut BCR8ES:t takaisin kärkiväli säädettynä 1mm ja sama nykiminen jatkuu. Tänään tulee uudet BCR8ES:t varaosamaailmaan. Tuntuu olevan harvinaiset tulpat kun olen ainoa joka niitä on ostanut ja aina joutuvat vartavasten tilaamaan. Tulpat joita välillä kokeilin olivat uudet vakio BCPR7ES-1,1 tulpat joista säädin välin 1mm. No illallla toivottavasti ollaan taas viisaampia kun koitan takaisin 2mm väliä. Tuskin on vaikutusta mutta kokeiltava on.
9-5 2.3t Biopower A -08
NG900SET -95
"Viggen"

NG900SET -95 kirjoitti:
NG900T kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:Vika muuten ilmeni mulla sen jälkeen kun vaihdoin tulpat, öljyt, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen. Vanhoissa tulpissa oli kärkiväli kulunut n. 2mm. Nyt viikonloppuna laitoin samat tulpat takaisin ja muutin välin 1mm johon se kuuluukin. Pitää vielä kokeilla muuttaa kärkiväli takaisin 2mm jos nykiminen sillä loppuis tai edes vähenisi. Orkkis tulpilla 1mm kärkivälillä nykiminen on samanlaista. Voishan sitä koittaa jotain 0,6 ja 0,8mm väliäkin.
Onhan mahdollista että joku vaihtamasi uusi tulppa on susi, sitäkin sattuu...
'

Ilmeisesti oli molemmissa tulppa sarjoissa vika. Kun sain tänään kolmannen tulppa sarjan (BCR8ES) paikalle nykiminen loppui. Tai ei kokonaan loppunut mutta on yhtä vähäistä kuin ennen tulppien vaihtoa. Pinta kaasulla ei siis enää juurikaan nyi mutta tyhjäkäynti kierroksilla on edelleen levoton mutta siihen ei taida olla muuta lääkettä kuin uusi softa.
9-5 2.3t Biopower A -08
NG900T
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:ei taida olla muuta lääkettä kuin uusi softa.

Hyvä valinta :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
deportivo
"Viggen"

Aika erikoista, että 2 tulppasatsia viallisia.. :roll: Voikohan toi "purge valve" auki jäädessään aiheuttaa nykimistä ja tyhjäkäyntiongelmia? Ainakin sen naputtaminen on lisääntynyt huomattavasti vaikka se on puhdistettu.
NG900SET -95
"Viggen"

deportivo kirjoitti:Aika erikoista, että 2 tulppasatsia viallisia.. :roll: Voikohan toi "purge valve" auki jäädessään aiheuttaa nykimistä ja tyhjäkäyntiongelmia? Ainakin sen naputtaminen on lisääntynyt huomattavasti vaikka se on puhdistettu.
Tyhjäkäyntiventtiiliäkö tarkoitat? Puhdistin viime kesänä sen ja ei ollut vaikutusta käyntiin. Kai sen voisi kohta katupölyjen laskeuduttua puhdistaa jälleen.

Mikä ECU sulla tällä hetkellä on?
Mulla on vakio ECU:lla tyhjäkäynti täydellinen. Tuli viikonloppuna taas todettua se. Tämä onkin vakio 185hv boxin ainoa etu. Ajaminen vakio ECUlla oli vaan täyttä tuskaa. Saa pitää kaasua liki pohjassa että lähtee yhtä reippaasti kun Maptunin boxilla pintakaasulla. Ihan kuin kaasupolkimen herkkyyttä olis Maptunin ECUssa rukattu vaikka sanoin haluavani pitää sen samassa kuin originaali boxissa. Totuttelu kysymys. Originaali ECU olikin vain 20km testissä ja joutui pikaisesti takaisin hyllylle odottamaan seuraavaa vianetsintää.
9-5 2.3t Biopower A -08
deportivo
"Viggen"

En tarkoita lisäilmaluistinta vaan tuota cruisen poksi vieressä olevaa mötikkää. Onko se nyt sitten hiilisuodatin. Tuon toimintaa ja häiriöitä voisi joku viisaampi selvittää myös mulle.

Mulla ei ole merkitystä onko steg1 vai vakio ECU. Tyhjäkäynti pomppii satunnaisesti n. tunnin ajon jälkeen ja nykii myös. Ei o maptuni vielä saanu steg3 kamoja toimitettua.
AnMiSa
"Koeajolla"

Re: 2.0T Nykiin pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja AnMiSa »

[quote="NG900SET -95"]Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa että auto nykii pintakaasulla?
Ei ole ongelmia täyskaasu kiihdytyksissä, ei pienellä kaasulla kiihdytyksessä mutta kun ajelee pintakaasulla tai Cruisella tasavauhtia niin meno on nykivää. Ongelma on pahimmillaa esim. nelosvaihteella 55-60 nopeuksissa jolloin on n. 1700rpm. Vika alkoi noin 1000km sitten.

Meillä on vm. 2000 9-3 2.0t (trionic 7), joka nykii juuri kuvaamallasi tavalla. Olen käyttänyt autoa huollossa kolme kertaa, mutta ongelmaa ei ole otettu tosissaan. On kai turha kirjoittaa, että olen nainen.

Ensimmäisellä kerralla autossa vaihdettiin jokin tiivistin ja toivottiin, että rouva on tyytyväinen. Tämä oli Porvoon Ettanilla, nyk. Delta-Auto. (En tiedä, mikä on tapa listalla, voiko autoliikkeitä kirjoittaa nimeltä. Mode voi poistaa nämä liikkeiden maininnat, jos on tarpeen.)

Toisen ja kolmannen kerran olen käyttänyt autoa Konalassa Laakkosella. Ensin sähkömies katsoi auton ja totesi että autossa on hidas rele, joka tuntuu nykimisenä. Maksoin 75 euroa ei mistään.

Sitten auto pari viikkoa sitten moottoritiellä, tasaisella kaasulla ajaessa, nykäisi reippaasti, ja mittaristossa syttyi "check engine" -valo. Vein auton taas Konalaan Laakkoselle, jossa vikamuisti luettiin.
Kuitissa lukee "läpän asentoanturin vikakoodi. Koodin poisto, läpän palautus alkutilaan." Minulle kerrottiin, että -00, -01 trioniceissa on ollut näitä "läppävikoja" ja maahantuoja on joskus korjannut näitä jopa pidennetyllä takuulla.

Uuden läpän vaihto maksaisi 800 euroa. Miltä tämä "sairaskertomus" teistä kuulostaa? Kuulisin mielelläni kommentteja. Ja mieluusti rautalankaversioita, koska kuten jo ehkä tekstistäni ymmärsitte, en ymmärrä autojen tekniikasta juuri mitään. Hermo vain menee tuon auton kanssa, kun ajaminen on yhtä takkuamista. Ajan päivittäin työmatkaa 150 km.

Eikä liikkeiden huollossa kukaan ota vikaa tosissaan. Hyviä Saabin huoltoja pääkaupunkiseudun tuntumassa voi myös suositella.
tsaarela
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Saabnet.com:in NG900 -palstalla on ollut muutamia kokemuksia siitä, kuinka bensansuodattimen vaihto on jotenkin vioittanut bensanpaineen säädintä. Ilmeisesti letkuihin on jäänyt ilmaa ja tästä on regulaattori tykännyt kyttyrää. Siitä on tosin aikaa, kun olen noista asioista lukenut ja saabnet.com:in hakutoiminto ei ole paras mahdollinen. Jos en aivan väärin muista, niin jotkut olivat vaihtaneet regulaattorin suodattimen vaihdon yhteydessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
NG900SET -95
"Viggen"

Re: 2.0T Nykiin pintakaasulla

AnMiSa kirjoitti:Meillä on vm. 2000 9-3 2.0t (trionic 7), joka nykii juuri kuvaamallasi tavalla. Olen käyttänyt autoa huollossa kolme kertaa, mutta ongelmaa ei ole otettu tosissaan. On kai turha kirjoittaa, että olen nainen.

Ensimmäisellä kerralla autossa vaihdettiin jokin tiivistin ja toivottiin, että rouva on tyytyväinen. Tämä oli Porvoon Ettanilla, nyk. Delta-Auto. (En tiedä, mikä on tapa listalla, voiko autoliikkeitä kirjoittaa nimeltä. Mode voi poistaa nämä liikkeiden maininnat, jos on tarpeen.)

Toisen ja kolmannen kerran olen käyttänyt autoa Konalassa Laakkosella. Ensin sähkömies katsoi auton ja totesi että autossa on hidas rele, joka tuntuu nykimisenä. Maksoin 75 euroa ei mistään.

Sitten auto pari viikkoa sitten moottoritiellä, tasaisella kaasulla ajaessa, nykäisi reippaasti, ja mittaristossa syttyi "check engine" -valo. Vein auton taas Konalaan Laakkoselle, jossa vikamuisti luettiin.
Kuitissa lukee "läpän asentoanturin vikakoodi. Koodin poisto, läpän palautus alkutilaan." Minulle kerrottiin, että -00, -01 trioniceissa on ollut näitä "läppävikoja" ja maahantuoja on joskus korjannut näitä jopa pidennetyllä takuulla.

Uuden läpän vaihto maksaisi 800 euroa. Miltä tämä "sairaskertomus" teistä kuulostaa? Kuulisin mielelläni kommentteja. Ja mieluusti rautalankaversioita, koska kuten jo ehkä tekstistäni ymmärsitte, en ymmärrä autojen tekniikasta juuri mitään. Hermo vain menee tuon auton kanssa, kun ajaminen on yhtä takkuamista. Ajan päivittäin työmatkaa 150 km.

Eikä liikkeiden huollossa kukaan ota vikaa tosissaan. Hyviä Saabin huoltoja pääkaupunkiseudun tuntumassa voi myös suositella.
Mun mielestä kannattaa viedä auto jollekin pienemmälle valtuutetulle Saab korjaamolle. Tuntuu ettei isot pajat kuten MetroAuto ole kovin kiinnostuneita vioista, oli asiakas mies tai nainen. Palvelu on huonoa ja sitä saa odottaa ikuisuuksia. Valtuutetuissa pienissä Saab-korjaamoissa kuten esim. Loimaalla Autokunnostus Tuominen Oy sama kaveri joka tiskillä ottaa vastaan tiedot missä vika on tutkii ja korjaa auton. Ei ensin kerrota huoltopäällikolle mistä kiikastaa ja sen jälkeen anneta autoa toiselle sällille joka sen korjaa.
Itse ajan mieluummin 100km suuntaansa Treeltä Loimaalle lukemaan vikakoodeja kun ajan 20km Treen MetroAutoon jossa ketään ei kiinnosta asia. Homma voi hoitua jopa samassa ajassa koska Metrossa jonoa on yleensä ollut liki tunnin.

Halvinta olis jos saat jonkun joka tietää hieman autoista vaihtamaan osia.
Itse lähtisin halvimmista osien vaihtamisesta liikkeelle. Ensin siis vaihtaisin NGK BCPR7ES-1,1 tulpat jossa kärkiväli 1,1mm. Sitten ilmansuodattimen, bensansuodattimen. Sitten DI-kasettia, kampiakselin asentotunnistinta ja muita osia jota tuossa ylempänä jo kirjoiteltiin.
Tuota läpän asentoanturin hintaa kannattaa kysellä Pro Car Servicestä 0505445532. Voi olla on eri hinnat kuin Laakkosella. Se voisi ehkä olla järkevä vaihtaa ensimmäisten joukossa jos kerran on jo kerran antanut vikakoodin.
9-5 2.3t Biopower A -08
tsaarela
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onkos turboissa sama asentoanturi kuin vapareissa? Minulla saattaisi olla joutilas asentoanturi ylijääneiden varaosien seassa. Tulin itse turhaan sen vaihtaneeksi aikoinaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Auto 9-3 vm. 2001 (T7), ongelmana pehmeä nykiminen tasakaasulla.

Auto tuntuu menettävän hetkellisesti tehoja, muttei kuitenkaan nyi mitenkään terävästi (ei meinaa sammua). Nykiminen ei tunnu olevan sidottu mihinkään tiettyyn nopeuteen, kierroslukuun eikä vaihteeseen. Ilmastointi ei vaikuta nykimiseen. Useimmin havaitsen nykimisen, kun lähden aamulla töihin, ja lämmöt ovat nousseet normaaleiksi. Nykimistä on esiintynyt jo ainakin kuukauden verran, mutta se ei ole pahentunut (ei tosin parantunutkaan).

- Tulpat vaihdettu (BCPR7ES-11)
- polttoainesuodatin vaihdettu
- ilmansuodatin vaihdettu
- testattu uudella di-kasetilla (kiitokset Psychocowboylle!) ja vieläpä kokeiltu toisilla tulpilla (BCPR6ES-11) laina-kasetilla.
- käynyt ensin pikaisesti Länsiautolla Tech2:ssa: ei vikakoodeja, sytytysarvot kunnossa parkkipaikalla ollessaan, katalysaattorin pikatesti ajettu läpi ok.
- käytetty tämän jälkeen "oikeassa huollossa" Länsiautolla, jolloin huohotusjärjestelmä puhdistettu (valitin myös kylmänä tulevasta sinisestä savusta). Muttei näköjään edes etsitty muuta aiheuttajaa nykimiselle.

Vieläkin auto siis nykii; mitä seuraavaksi? Kampiakselin asentotunnistin aiheuttaisi käsittääkseni paljon terävämpää nykimistä/auto meinaisi sammua. Löysin vanhoista viesteistä puhetta läppäkotelon asentotunnistimesta, voisiko tuo aiheuttaa kertomaani nykimistä?
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kokeile toisella MAFilla.
500whp.net member
Vastaa Viestiin