og 9-3 flektin toiminta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Käytin cabben maanantaina katsastuksessa ja kaikki meni hyvin siihen asti kunnes lähdin ajamaan pois.
Katsastushallissa oli ruuhkaa ja katsastusmies ajoi auton ulos auringonpaisteeseen jätti käymään ja palasi sisälle tulostamaan papereita minulle.
Cabbessahan tuo automaatti-ilmastointi toimii siten et näyttöön tulee asteiden sijasta numeroita 0-10 kun katto on pois. Olin painanut ilmastoinnin eco asennolle.
Lähdin siitä sitten ajelemaan tuore leima papereissa ja pääsin seuraavaan risteykseen n.50 metrin päähän. Liikennettä oli jonkin verran etten päässyt heti liikkeelle risteyksestä. Autohan siinä sitten alkoi keittämään. Pääsin kyllä omin avuin kotiin ja täällä sitten asiaa olen ihmetellyt.
Homma on nyt selvinnyt sen verran et flekti ei pyöri ollenkaan kun ilmastointi on eco asennossa. Auto asennossa toimii sillain miten kuuluukin toimia ilmastoinnin ollessa päällä. Eli käynnistyy vähän väliä kun paine nousee järjestelmässä.
Flekti ei lähde eco asennossa päälle vaikka lämmöt olivat 107 astetta ja auton lämpömittari näyttää suht normaaleja lämpöjä. Viisari on vaakatasosta hiukan ylöspäin.
Mikä tuota flektiä ohjaa ja missä voisi olla vika? Lämpömittarikaan ei noteeraa lämmön nousua.
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4280
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lämpöviisari nousee vaakatasosta ylöspäin muistaakseni kun lämpötila ylittää 115c.

Onko kyseessä tuo allekirjoituksen cabbe vm.2000 ja onko T5 vai T7 moottori?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Juu sigun cabbe kyseessä. T5.
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4280
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli siellähän on siis 2 anturia. Lämpöviisarille on oma kannen päässä ja imusarjasta löytyy ECU:n anturi. Onko kurkattu testerillä että minkälaista lämpötilatietoa ECU:lle lähetetään? Jos nyt en ihan väärin muista, niin erillistä flektin anturia siellä ei taida olla. Viisaammat korjatkaa.

Eli ongelma vaikuttaisi olevan siis siinä, että vain ACC:n flektin ohjaustieto tulee jäähdyttimen puhaltimelle. Mutta ECU:n kautta tuleva lämpötilan noususta johtuva flektin käynnistyspyyntö ei.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Saint
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Saint »

Pakari kirjoitti:Eli siellähän on siis 2 anturia. Lämpöviisarille on oma kannen päässä ja imusarjasta löytyy ECU:n anturi. Onko kurkattu testerillä että minkälaista lämpötilatietoa ECU:lle lähetetään? Jos nyt en ihan väärin muista, niin erillistä flektin anturia siellä ei taida olla. Viisaammat korjatkaa.

Eli ongelma vaikuttaisi olevan siis siinä, että vain ACC:n flektin ohjaustieto tulee jäähdyttimen puhaltimelle. Mutta ECU:n kautta tuleva lämpötilan noususta johtuva flektin käynnistyspyyntö ei.
Omassa T5 flekti reagoi ainakin myös tohon kannen päässä olevaan anturiin, korjaantu vika anturin vaihdolla ku flekti pyöri koko ajan

Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 744
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Tähänkin asiaan saatiin vihdoin selvyys.

Viime kesänä en juurikaan cabbella ajanut ja korjauskin siirtyi tälle vuodelle.

Viikonloppuna vaihdettiin uusi jäähdytin vuotavan tilalle ja eilen aloin taas ihmettelemään flektin toimintaa.

Moottoritilan sulakeboksissa on hitaalle (matalalle) ja nopealle (suurelle) puhallukselle molemmille omat releensä ja sulakkeensa.
Releitä ja sulakkeita vaihtelin mutta ei vaikutusta.
Otin releet irti ja yhdistin hyppylangalla releen 30 ja 87 pinnit.
Hidas ei tehnyt mitään vaikutusta puhaltimeen. Nopea toimi kuten pitääkin.
Siinä asiaa sitten pähkäilin ja tänään hain lainaan ehjän flektikokonaisuuden. Piuhat autossa paikoillaan olevasta flektistä irti.
Juuri ja juuri ne ylettyivät testiflektin liittimiin.
Releet taas irti ja sama testaus hyppylangalla.
Nopea puhallus toimi samanlailla kuin edellisessä testissä paikoillaan olevassa flektissä.
Sitten hyppylangan siirto hitaaseen relepaikkaan ja nyt alkoi testiflektin puhallin puhaltamaan hitaammalla nopeudella.

Jotenkin näin tuo 2-nopeuksinen flekti siis toimii T5 og-kolkissa.
Flektissä on kaksi liitintä joihin tulee yhteensä 3 johtoa. Nopean puhalluksen liittimeen tulee 2 johtoa, plus ja miinus.
Hitaan puhalluksen liittimeen tulee 1 plus johto.
Hitaan puhalluksen johdossa on etuvastus joka todennäköisesti minun flektissä oli mennyt rikki. En sen paremmin mittaillut kun homma kuitenkin selvisi.
Etuvastus on kiinnitetty flektiin kannakkeeseen jäähtymisen vuoksi
Nopea puhalluksen releen kautta ohitetaan etuvastus ja ilmeisesti ilmastointi käyttää tätä reittiä koska tuo minulla toimi.

Tuo on saattanut olla jo pidempään rikki koska en muista että tuossa olisi ikinä flekti pyörinyt muuten kuin ilmastoinnin ohjaamana pieniä pätkiä kerrallaan.
Homma tuli tapetille kun alkoi vesivuotoja ja keittämisiä ilmenemään 2018 hellekesänä.
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Saint
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: og 9-3 flektin toiminta

Viesti Kirjoittaja Saint »

No se on täysin normaalia, että 20v vanhoissa autoissa anturit/liittimet antautuu yksi kerrallaan. Positiivista on, että ne ei juuri maksa mitään. Hyvä, että korjaantu. Kelpaa ajella jo näillä keleillä.

Vastaa Viestiin