Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Terve
Saab 9-3 1998 2.0
Yritin haulla jo etsiä, mutta tuntuu että näitä malleja on miljoona ja mulla ei ole edes turboa..
Saappi vähän oireilee. Lämpimänä lähtee nihkeästi käyntiin, kylmänä yleensä kerrasta. Käytin koodienluvussa ja herjaa nokka-akselin asentotunnistinta (P0340) sekä ilma-polttoaineseoksen adaptointi (P0171). Käy laihalla.
Ovatko nämä kaksi asiaa keskenään tekemisissä?
Ja olenko ymmärtänyt oikein, että nokka-akselin asentotunnistin on virranjakajan yhteydessä?
Kiitokset

Antti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nokka-akselin asentotunnistin on virranjakajassa näissä vapaastihengittävissa moottoreissa.

Mitä taas tulee laihaan seokseen, niin tutkisin/vaihtaisin itse ensimmäisenä kaikki alipaineletkut. Seuraavaksi ottaisin kaasuläppäkotelon ja imuputken väliset o-renkaat tutkimuksen alle. Siellä pitäisi olla 2 o-rengasta ja jos niitä ei ole vaihdettu koskaan, niin todennäköisesti kaipaavat vaihtoa. Eli imuvuotoa ilmamassamittarin ohi veikkaan laihan seoksen syyksi.

Todennäköisesti nämä 2 vikaa eivät liity toisiinsa. Vuotaako virranjakajan ja venttiilikopan välistä öljyä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Terve
Kiitos vastauksesta. Pitääpä tutustua imupuolen letkuihin. Onko siellä joku tietty tyypillinen mikä leviää?

Öljyä ei juurikaan ole virranjakajan juuresta tullut, ihan minimaalisen vähän on töhnää.

Pystyykö tuon nokka-akselin asentotunnistimen vaihtamaan ilman virranjakajan irroitusta?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuossa ex-NG900ssa laihan seoksen aiheutti venttiilikopasta lähtevä alipaineletku joka oli mennyt poikki.

En muista virranjakajan rakennetta, niin en pysty vastaamaan siihen että pitääkö virranjakaja irroittaa hallanturin vaihtamiseta varten.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Jatketaanpa hieman.
Tilanne edelleen päällä. Vastaan itse itselleni sen verran että jos joku tätä joskus lukee niin voi saada apuja.
Virranjakaja täytyy purkaa että pääsee Hall-anturiin sisällä käsiksi. Kolme millinen helkkarin jäykkä tappi lähti parhaiten prässillä liikkeelle. Sitten akseli vetämällä pois ja kasaus aikanaan toisinpäin. Ei auttanut.
Sitten aloin tutkimaan imupuolta ja kuinka ollakaan sieltä löytyi yksi poikkinainen, juurikin venttiilikopan ja läppäkotelon välinen. 4mm letku sopii siihen.
Vaihdoin myös ne läppäkotelon o-renkaat. Ei auttanut.
Käytin uudestaan koodienluvussa ja tänään tuli esille P1128 ja tarkemmin herjasi kaasuläpän asentotunnistajasta. Toinen koodi oli U0019, jäi vähän hämäräksi. Vaihdoin läpäntunnistajan ja nollasin koodit. Ei auttanut. Pian alkaa huumori loppumaan. N vartin seisonnan jälkeen saa sahata 10-30 kertaa että suostuu käyntiin. Kylmänä ei mitään ongelmia. Tämän viimeisen läppäsensorin ja ”kenkä irti”-tyyppisen resetin jälkeen check engine valo ei tosin syttynyt. Vaan lämpimänä edelleen nihkeä. Oli arvelua että kampuran asentotunnistin voisi myös oireillla tällä tavoilla..?
Arvauksia?
Kiitos.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, kampuran asentotunnistin oireilee juurikin niin että lämpimänä ei meinaa käynnistyä. Yksi tapa testata on, että kaataa anturin päälle kylmää vettä kun vika on lämpimällä koneella päällä. Jos sillä tokenee, niin anturi vaihtoon seuraavaksi. Anturi sijainnee myös vaparissa samassa paikassa kuin turbossa, eli lohkon kyljessä koneen keulan puolella, lähempänä vaihteistoa kuin moottorin hihnapyörien päätä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ilmari.r
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Marras 04, 2018 19:41

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ilmari.r »

AZP kirjoitti:Kyllä, kampuran asentotunnistin oireilee juurikin niin että lämpimänä ei meinaa käynnistyä. Yksi tapa testata on, että kaataa anturin päälle kylmää vettä kun vika on lämpimällä koneella päällä. Jos sillä tokenee, niin anturi vaihtoon seuraavaksi. Anturi sijainnee myös vaparissa samassa paikassa kuin turbossa, eli lohkon kyljessä koneen keulan puolella, lähempänä vaihteistoa kuin moottorin hihnapyörien päätä.
Juurikin näin. Itse kokeilin kylmäsprayllä suihkimalla anturit läpi ja kyseinen anturi sieltä oli antautunut kun saman tien starttas pienen spreijjauksen jälkeen. :lol:
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Noniin. Nyt on kampiakselin anturi vaihdettu myös ja oireet samat. Työmatkalla check engine-valo taas päällä. Pitää käydä lukemassa koodit ja katsoa mitä hittoa sieltä nyt löytyy.

Eli tähän mennessä uusittu:
-läppäkotelon o-renkaat
-poikkinainen imuletku
-läpän asentotunnistin
-Hall-anturi virranjakajan sisältä
-kampiakselin asentotunnistin

Kyllä nyt vastustaa, herääkö ajatuksia..?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsotaan ensin mitä koodeja tällä kertaa on. Kurkkaa samalla sieltä Long term fueltrim.. mitä se näyttää?

Sen jälkeen jos edelleen on laiha seos, niin mittaisin polttoaineen paineen ja koittaisin toisella ilmamassamittarilla. Lambda ei vaikuta käynnistymiseen, mutta laihaan seokseen sekin voi olla yksi mahdollinen syy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Samat koodit kun aiemmin. Eli P1128 Seoksenmuodostus multiplikatiivinen korjaus lohko1, arvo/signaali yli max-alueen.
Jotenkin seos ongelmalta alkaisi ehkä vaikuttamaan. Voiko Lambda sotkea seoksen niin että aiheuttaa tämmöistä? Tosiaan yli 300t ajettu ja ei tietoa onko ikinä vaihdettu. Tai voiko ”ryyppy” olla päällä koko ajan jolloin seos olisi liian rikas? Kulutus ei nyt mitenkään ole mielestäni pompannut. Ja kulkee normaalisti. Lämmöt näyttävät myös normaalisti.
Puolaa joku myös arveli.. Ei kuitenkaan pätki, ongelmana ainoastaan kuumana käynnistyminen.
Mystistä menoa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Millä testerillä tuo luettiin? Tuo selite kuulostaa todella omituiselta ollakseen Saabin Tech2 koodi...

Lambda ei vaikuta käynnistymiseen millään tavalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Toi luettiin ammattikoululla. Enpä tiedä mikä sen testerin merkki oli, voin kyllä kysellä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Suosittelen vahvasti käymään Tech2 merkkitesterin päässä. Itsellänikin oli entisessä vapari NG900:ssa vikakoodi, jonka ratkaisua yleismalliset testerit ohjasivat etsimään aivan väärästä paikasta. Tech2 kertoi kuitenkin koodin sekä oikean tulkinnan ja vika löytyi tämän jälkeen alle 5 minuutissa. Toki tämäkin vaatii testerin käyttäjältä hieman tieetämystä asiasta.

Täältä löytyy listaa harrastajista joilla on Tech2 ja toki merkkiliikkeiltä löytyy myös.
viewtopic.php?f=23&t=137045
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Noniin. Tech2 kaveri luki/tulkitsi koodia ja tuli siihen tulokseen että bensansaanti on ongelmana. Polttoaineen suodatin vaihtoon ensin ja sitten pumppu jos ei sillä tokeennu. Suti on hommattu, vaihdan jahka työ ei haittaa harrastamista.
AnttiHoo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 21:13
Paikkakunta: Nukari

Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AnttiHoo »

Polttoainesuti vaihdettu, ei kyllä ollut tukossa. Pumppua ei vielä, tuumailen voiko olla vikainen kun hurisee ihan nätisti ja sudin vaihdon yhteydessä oli kyllä selkeästi paineinen. Mutta riittävästikö, siinäpä kysymys.

Vaihdoin myös moottorin lämpömittarin anturin, sama meno jatkuu.

Nyt on tullut arvauksia oikealta ja vasemmalta. On ehdotettu puolaa, tulppia ja niiden johtoja, pyörijää ja kantta...

Tuleeko jotain mieleen..?
Vastaa Viestiin