Onko polttoaineenpaine mitattu? Pumppu voi hajota niin, että se ei jaksa tuottaa tarpeeksi tilavuusvirtaa ja painetta. Pitäisin polttoainepumpun vikaantumista erittäin todennäköisenä.
Jos vika on todennettu polttoainepuolen ongelmaksi, niin ei siihen tällöin sytytysosat vaikuta.
Oletko koittanut polttoainejärjestelmää puhdistavaa ainetta käyttää tankissa? Se olisi vielä yksi halpa konsti ennen pumpun vaihtoa. Jos vaikka suuttimet ovat hieman likaantuneet, ja näin ollen järjestelmä tulkitsee seoksen laihaksi jos suuttimista ei mene tarpeeksi tavaraa läpi.
Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
Voi se pumppu siellä surista, mutta ei tuota tarpeeksi painetta. Joten kone käy laihalla ja moottorin vikavalo syttyy. Oli omassa turbottomassa kolkissa samaa vikaa, joka korjaantui pumpun vaihdolla. Noin 4h ensikertalaisella meni aikaa ihmettelyyn, pumpun vaihtoon ja reijän tekoon takapenkille. Kiitos tämän foorumin hyvien ohjeiden avulla. Vaihdoin vain pumpun sinne telkänpönttöön.
Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
Kiitos tiedoista.
Painetta ei ole mitattu, ihan mutua vaan sen sudin vaihtamisen jäljiltä. Omaan järkeen ei vaan meinaa sopia että miksi se vaikuttaisi vaan käynnistymiseen? Eikö sen pumpun huonon paineen pitäisi näkyä ajossakin jollakin tavalla?
Mulla on pumppu jo hommattu, autostakin löytyy luukku valmiina takapenkin alta. Lienee siis joskus jo vaihdettu.
Laitetaanpa se seuraavaksi työnalle ja katsotaan mitä tapahtuu!
Painetta ei ole mitattu, ihan mutua vaan sen sudin vaihtamisen jäljiltä. Omaan järkeen ei vaan meinaa sopia että miksi se vaikuttaisi vaan käynnistymiseen? Eikö sen pumpun huonon paineen pitäisi näkyä ajossakin jollakin tavalla?
Mulla on pumppu jo hommattu, autostakin löytyy luukku valmiina takapenkin alta. Lienee siis joskus jo vaihdettu.
Laitetaanpa se seuraavaksi työnalle ja katsotaan mitä tapahtuu!
Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
Vapaasti hengittävässä, Bosch Motronic moottorinohjausjärjestelmässä polttoainepumppu ei esipaineista polttoainelinjaa kun kääntää virrat päälle. Bensapumppu alkaa pumpata vasta kun starttimoottori pyörii. Tästä syystä se vaikuttaa käynnistymisessä ensimmäiseksi se alentunut polttoaineenpaine.
Trionic järjestelmässä ECU pyytää polttoainelinjaan esipaineistuksen pumpulta käynnistystä helpottamaan.
Trionic järjestelmässä ECU pyytää polttoainelinjaan esipaineistuksen pumpulta käynnistystä helpottamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 1998 2.0 käyntiongelma
Joo, leväytin pumpun pihalle ja syyllinen löytyi. Pumppu oli tosiaan vaihdettu joskus ja se uusi letku oli päässyt rispaantumaan klemmarin alta hieman puhki. Sieltä se paine pääsi hieman karkaamaan. Meinasin vaihtaa pumpun samalla kun kaikki oli levällään mutta se pumpun yläpään kumipidike ei mahdu Walbron pumpun päälle. Liittimet eri tavalla siinä päällä. Lieneekö koko ämpäri vaihdettu joskus johonkin tarvikkeeseen. Ainakaan pumpussa ei lukenut yhtään mitään.
No, lyhensin letkua sentin ja lykkäsin takaisin kasaan. Näyttää toimivan.
Kiitokset vielä kaikille avusta.
No, lyhensin letkua sentin ja lykkäsin takaisin kasaan. Näyttää toimivan.
Kiitokset vielä kaikille avusta.