Mitä kaikkia komponentteja tarvitaan T7 ohjauksen käyttämiseksi toisessa autossa? Tarkoitus olisi talven aikana siirtää moottori ja manuaalivaihteisto vm. 2000 93 2.0t 150hv Saabista jossa on B205E moottori sekä T7 moottorinohjaus. En mielelläni siirtäisi mittaristoa, SIDiä, polkimia, virtalukkoa tai muutakaan kuin välttämättömimmän. Kohdeautossa ei myöskään ole sähköistä moottorinohjausta tai ABS-jarruja ja sitä kautta nopeustietoa valmiina.
Saako nuo tietyt ominaisuudet poistettua T7 boksista jottei niitä vaadita? Foorumeita ahkerasti tavaamalla selvisi että ainakin ajonesto ja kakkoslambda on ohitettavissa jotka pitäisi ilman muuta tehdä.
Jotenkin kattavampaa T7 FAQ:ta jäin vähän ummikkona kaipaamaan. Jos siis pärjään tuolla alkuperäisboksilla niin kiinnostaisi myös:
-Miten Biopower-päivitetty ecu käytännössä haistelee etanolipitoisuuden?
-Dynon omaavat suomalaiset T7 säätäjät ovat ilmeisen harvassa, onko käytännössä hankittava tietty osayhdistelmä että uudet kartat toimivat ilman ongelmia (välijäähdytin, ahdin)?
-Vaatiiko T5 nokka-akseleiden vaihto T7 moottoriin ohjelmamuutoksia?
Aikani etsin lähtökohdaksi B204 koneista T5 mallia mutta tämä nyt hommattu T7 tuli sen verran sopivaan rahaan vastaan että kaupat tuli. Autoa ei kannata pelastaa suht mittavien pelti- yms. remonttien pakollisuuden takia. Itse tekniikka tuntuu toimivalta, ajettu 200tkm. Tehotavoite tulee täyttymään varmasti tuolla "heikommalla" versiolla (n. 250hv).
Jos on tekemätön paikka niin sitten pitänee harkita jälkiasennusecua.
B205E T7 tekniikan siirto kaasutinmoottorin tilalle
Re: B205E T7 tekniikan siirto kaasutinmoottorin tilalle
Onkohan kukaan vielä onnistuneesti saanut kokonaista T7 tekniikkaa siirrettyä toimivana toiseen koriin... En itse ainakaan ole kuullut tai lukenut moisesta. Viisaammat korjatkoon. Muistelisin että et pysty poistamaan juuri mitään, kuten esimerkiksi alkuperäistä mittaristoa, DICE jaTwice yksiköitä, SIDiä, virtalukkoa, DI-kasettia, ilmamassamittaria, jne... Kaiken lisäksi T7 toimiakseen tarvitsee alkuperäisen ABS järjestelmän, koska nopeustieto tulee ABS järjestelmän kautta takapyöriltä. Ilman nopeustietoa T7 on ja pysyy peruspaineilla eikä nosta ahtoja.
Valitse helpommin siirrettävä T5, mutta tällöin flexfueloinnin joudut unohtamaan ilman erillistä jälkiasenteista sarjaa.
T7 laskee etanoliprosentin/seossuhteen puhtaasti lambdan avulla. Toki tähän vaikuttaa mm. ilmamassamittari, suutinvakiot ym. softan bitit.
Valitse helpommin siirrettävä T5, mutta tällöin flexfueloinnin joudut unohtamaan ilman erillistä jälkiasenteista sarjaa.
T7 laskee etanoliprosentin/seossuhteen puhtaasti lambdan avulla. Toki tähän vaikuttaa mm. ilmamassamittari, suutinvakiot ym. softan bitit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B205E T7 tekniikan siirto kaasutinmoottorin tilalle
Jotain tämän tyylistä vähän pelkäsinkin. Katsotaan onko T5 tekniikan etsiminen vai jälkiasennusruisku se mihin päädytään. Kiitos vastauksesta!Pakari kirjoitti:Onkohan kukaan vielä onnistuneesti saanut kokonaista T7 tekniikkaa siirrettyä toimivana toiseen koriin... En itse ainakaan ole kuullut tai lukenut moisesta. Viisaammat korjatkoon. Muistelisin että et pysty poistamaan juuri mitään, kuten esimerkiksi alkuperäistä mittaristoa, DICE jaTwice yksiköitä, SIDiä, virtalukkoa, DI-kasettia, ilmamassamittaria, jne... Kaiken lisäksi T7 toimiakseen tarvitsee alkuperäisen ABS järjestelmän, koska nopeustieto tulee ABS järjestelmän kautta takapyöriltä. Ilman nopeustietoa T7 on ja pysyy peruspaineilla eikä nosta ahtoja.
Valitse helpommin siirrettävä T5, mutta tällöin flexfueloinnin joudut unohtamaan ilman erillistä jälkiasenteista sarjaa.
T7 laskee etanoliprosentin/seossuhteen puhtaasti lambdan avulla. Toki tähän vaikuttaa mm. ilmamassamittari, suutinvakiot ym. softan bitit.
Re: B205E T7 tekniikan siirto kaasutinmoottorin tilalle
Minusta myös T5 tahtoisi nopeustiedon sähköisessä muodossa ahtojen ohjausta varten. Ainakin tonnarissa on vaihteistossa erillinen nopeusanturin, jos se ei toimi ja nopeustieto ei tule trionicciin, niin tehot tippuu perusahdoille.
Useassa merkissä 80-90 luvulla vaijerilla toimivat nopeusmittarit muuttui sähköisiksi ja joissakin laitteissa löytyy yhdistelmäantureita, joissa on vaijeri mittarille ja sähköanturi eculle samassa. Näin olen joutunut yhdessä muun merkkisessä tekemään, jotta sai marellin eculle nopeustiedon ja auton orkkis vaijerimittarin toimimaan.
Useassa merkissä 80-90 luvulla vaijerilla toimivat nopeusmittarit muuttui sähköisiksi ja joissakin laitteissa löytyy yhdistelmäantureita, joissa on vaijeri mittarille ja sähköanturi eculle samassa. Näin olen joutunut yhdessä muun merkkisessä tekemään, jotta sai marellin eculle nopeustiedon ja auton orkkis vaijerimittarin toimimaan.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: B205E T7 tekniikan siirto kaasutinmoottorin tilalle
Melkein 10 vuotta sitten siirrettiin kaverin erimerkkiseen T7 tekniikka joten ei se mikään mahdoton homma ole. Siirrettiin jopa SID jotta sai SID Infon.
Mutta orkkismittaristoa ei tarvitse kokonaisuutena laittaa, simppeliin ratkaisuun riittää pelkästään mittariston piirilevy, TWICE ja lukijarengas virtalukon ympäriltä. Orkkisavainta ei tarvitse, ottaa vaan RFID sirun siitä. Nykyään taitaa löytyä jo ratkaisuja ajoneston poistoon T7 softastakin, ei ole tosin tullut sellaista vielä tehtyä. Moottorin anturit tietysti seuraa moottorin mukana. Kaasuhan on sähköisestä läppäkotelosta huolimatta vaijerilla joten poljin saa olla vapaavalintainen.
Nopeustieto on ratkaistu ottamalla auton omasta ABS-anturista pulssi, oikeastaan ei ole merkitystä jos nopeustieto on puutaheinää mutta toimii paremmin jos skaalaa tai konfiguroi oikean määrän pulsseja/kierros että nopeus on oikein.
Vaasasta löytyy dyno T7 säätöön, ahdinvalinnasta kiinni tarvitaanko dynosäätöä vai ei. T5 tapauksessa tarvitaan myös käytännössä aina dynosäätö.
Mutta orkkismittaristoa ei tarvitse kokonaisuutena laittaa, simppeliin ratkaisuun riittää pelkästään mittariston piirilevy, TWICE ja lukijarengas virtalukon ympäriltä. Orkkisavainta ei tarvitse, ottaa vaan RFID sirun siitä. Nykyään taitaa löytyä jo ratkaisuja ajoneston poistoon T7 softastakin, ei ole tosin tullut sellaista vielä tehtyä. Moottorin anturit tietysti seuraa moottorin mukana. Kaasuhan on sähköisestä läppäkotelosta huolimatta vaijerilla joten poljin saa olla vapaavalintainen.
Nopeustieto on ratkaistu ottamalla auton omasta ABS-anturista pulssi, oikeastaan ei ole merkitystä jos nopeustieto on puutaheinää mutta toimii paremmin jos skaalaa tai konfiguroi oikean määrän pulsseja/kierros että nopeus on oikein.
Vaasasta löytyy dyno T7 säätöön, ahdinvalinnasta kiinni tarvitaanko dynosäätöä vai ei. T5 tapauksessa tarvitaan myös käytännössä aina dynosäätö.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com