OG 9-3 suuri kulutus
OG 9-3 suuri kulutus
Moro!
Siirryin saabistien maailmaan kesän lopussa hankkimalla jo itselle rakkaaksi osoittautuneen vauhtisämpylän. Kesäaikaan kaupunkiajon 15l/100km tuntui omaan silmään hieman turhan korkealta -01 2.0T E85 automaatille. Nyt talveen päin siirryttäessä kulutus on noussut jo 20 litraan, joka on aivan kohtuuton.
Olen ymmärtänyt muidenkin törmänneen vastaavanlaisia haasteisiin. Mistä lähtisin etsimään vikaa?
Siirryin saabistien maailmaan kesän lopussa hankkimalla jo itselle rakkaaksi osoittautuneen vauhtisämpylän. Kesäaikaan kaupunkiajon 15l/100km tuntui omaan silmään hieman turhan korkealta -01 2.0T E85 automaatille. Nyt talveen päin siirryttäessä kulutus on noussut jo 20 litraan, joka on aivan kohtuuton.
Olen ymmärtänyt muidenkin törmänneen vastaavanlaisia haasteisiin. Mistä lähtisin etsimään vikaa?
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Valmistajan ilmoittama normikulutus kolkki automaatille kaupunkiajossa on (ainakin jollekin versiolle) 14,6 l/100km - siis bensiiniä. Vastaa etanolilla yli 20 l kulutusta. Jos etanolikonversiossa on myös laitettu stage 1 tehot ja väännöt ja niitä myös käyttää, 20 l/100km on helppo saada rikki. Tarkkaile SIDistä keskinopeutta. Jos se on mittausvälillä alle 30 km/h, 17 - 18 l on kyllä ihan normaalia (siis etanolin kulutus).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Samoja lukuja sain itsekin aikanaan vastaavalla autolla. Varsinkin jos on kylmästartteja ja ajo koostuu lyhyistä muutaman kilsan pyrähdyksistä.
Vikaa voi silti olla, ilmamassamittari ja lambda ainakin väsyneinä nostaa kulutusta. Nuo vaihtamalla voi lähteä litran-parikin kulutuksesta. Mutta kaupunkiajossa kewkinopeudella luokkaa 25 km/h varmaan turha unelmoida mistään alle 15 litran etanolikulutuksista.
Vikaa voi silti olla, ilmamassamittari ja lambda ainakin väsyneinä nostaa kulutusta. Nuo vaihtamalla voi lähteä litran-parikin kulutuksesta. Mutta kaupunkiajossa kewkinopeudella luokkaa 25 km/h varmaan turha unelmoida mistään alle 15 litran etanolikulutuksista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Joo, automaatti ja biopower ei ole kulutuslukemien tuijottajalle kivaa katsottavaa. Maantiellä on hyvä jos 11:lla menee ja seka-ajo talvella on 15-16...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Meil nousi vanhassa kolkissa kulutus selkeästi, kun takajarrut laahaili.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7554
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Omassa og kolkissa kulutusta lisäsi rikkinäinen by-pass.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Kiitoksia vastauksistanne!
Ilmamassamittari tuohon onkin vaihdettu. Käyttö onkin juuri kuvatunlaista kaupunkiajoa. Loistovehje, mutta kulutukseen on kaiketi vain parempi totutella.
Ilmamassamittari tuohon onkin vaihdettu. Käyttö onkin juuri kuvatunlaista kaupunkiajoa. Loistovehje, mutta kulutukseen on kaiketi vain parempi totutella.
Re: OG 9-3 suuri kulutus
Omaan (ja perheen kahteen muuhun) kolkkiin vaihdoin ilmamäärämittarin uuteen, kun ne olivat tarjouksessa ja vanhalla alkuperäisellä ikää ja kilometrejä jo kohtuullisesti, uusi IMM tuntuisi hieman tiputtavan kulutusta.
Jos suuret lukemat ajotietokoneessa häiritsevät, niin niille on korjauskerroin, jota voi techillä muuttaa, näin saa ajotietokoneen lukemat pienemmiksi
Jos suuret lukemat ajotietokoneessa häiritsevät, niin niille on korjauskerroin, jota voi techillä muuttaa, näin saa ajotietokoneen lukemat pienemmiksi
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02