NG900S, vm-96, kytkinongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Muistikuvani on, että laturin alakiinnikkeessä on jonkinlaiset holkit tai holkki, joka liukuu paikalleen, kun laturin alaruuvvi kiristetään ja se estää jotenkin, ettei kiinnitykseen jää klappia. Naputtelin sen itse liian aikaisin paikalleen ja jouduin vetämään sen jotenkin ulospäin ennenkuin alakiinnitys meni paikalleen. Valitettavasti en muista yksityiskohtia ihan tarkkaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja karihai »

On siellä sellainen halkaistu holkki. Googleen haku Saab 55564664, niin löytyy kuvia siitä.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja cc »

Siitä on nyt toistakymmenta vuotta kun omaan vm -96 2.3i ng:n kytkimen vaihdoin, mutta ihan varma olen että starttia en irrottanut, enkä purkanut väliakselia. Kovassa se laatikon ulos saaminen kyllä oli. Muistaakseni järjestin räikkäkuormaliinalla vetoa ja sitten laatikon oikeaa kylkeä vasten, johonkin väliaksen viereen puupalikka johon pääsi paukauttamaan isolla vasaralla.
Onhan varmasti moottorin puoleltakin tulevat laatikon alapultit pois, eli kaikkiaan viisi laatikon kiinnityspultia pöydällä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jumissa on edelleen. Laturin sain irti kampeamalla, ei löytynyt yllä mainittuja holkkeja, oli vaan pitkät ruuvit ja ahdas väli. Väliakseli kiinnikkeineen ei suostunut irtoamaan kuin vähän alareunasta, taitaa olla ohjaustappeja jotka pidättelevät. Vaihteisto ja moottori ovat kuin liimattuja toisiinsa, olen pariin kertaa tarkastanut että avaamattomia ruuveja ei ole. Vaihteisto ei liiku pätkääkään kun tuo väliakseli pidättelee ym. Lähtisikö sitten vetämällä ehdotetulla tavalla?
Auto on 900S karvalakkimalli, vm -96, 2,0 ahtamaton moottori. Ostin jobbarin takapihalta 9 vuotta sitten, nyt mittarissa on noin 180 tkm, ensimmäiset 7 vuotta oli Brysselissä. Ihastuin selkeään rakenteeseen, kun konepellin avasin niin maata oli näkyvissä.
Jotenkin on protoyksilön näköinen esim. vaihteiston yli menee sekavia putkituksia, letkutuksia, johdotuksia, jotka saattavat estää vaihteiston irroitusta, etenkin alimmat jäähdytysnesteputket.
Taitaa olla realistista harkita koko vekottimesta luopumista, niin paljon on puuhaa edessä, purkamista kytkimen korjausta ja kaiken puretun takaisin asettelemistä, onneksi ei ole ilmastointia, turboa ym rakennelmia.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

Hieman on hanke edennyt. Toinen saabisti tuli auttamaan, veti vaihteiston irti moottorista hieman taljalla auttaen. Vetoakseleiden väliakselia ei tarvinnut kokonaan irroittaa. Kytkimen vivusto, jonka epäilin vaurioituneen on ehjä ja vahva. Painelaakeri sensijaan on pysähtynyt, lähti tosin liuotetta saatuaan pyörimään, likaa ja moskaa on ympäristössä ja se kai on ollut syynä. Irroitin kytkimen levyineen, vaikuttavat hyväkuntoisilta, ajettu kevyellä kaasulla. Painelaakerin kosketuspinnat käpälissä ovat kiiltävät ja hivenen kulahtaneet, viittaa siihen että painelaakeri olisi takerrellut, käyttö on ollut kohtuullista koska vain vähän kaupunkiajoa. Ei muuta kuin ostamaan uutta painelaakeria ja sitten sommittelemaan tavaroita takaisin, hyvällä onnella saattavat osua paikoilleen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Laita nyt sitten kerralla kaikki uusiksi, kerta vaivalla olet saanut paikat auki.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG900S, vm-96, kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt on sitten tuo kytkinvaijeriongelma ratkottu. Pitkän kaavan mukaan tehty ja aikaa kului. Nyt arvioin että kytkinvaijeri katkesi vanhuuttaan, oli vuosien vm-96 ja ajokm 182 tkm aikana rispaantunut ja sitten katkesi. Kohteena oleva irroitinvipu tuntui käsin kääntäessä hyvin raskaalta joten ajattelin että kytkimessä on sisällä jotain vikaa. Kun lopulta sain vaihteiston alas ja kytkimen näkösälle niin mitään mekaanista vikaa ei näyttänyt olevan, vain tahmeutta painelaakerissa mikä oli aiheuttanut käpälien kiillottumista, kytkinlevy oli kulunut lähes niitinkantojen tasalle. Ostin uuden painelaakerin ja purkuautosta kytkimen levyineen jossa oli vielä kulumisen varaa.
Kokoonpano tallin lattialla oli melkoinen projekti yksin tehtynä, avuksi oli kaksi kirjassa mainittua pitkää vaarnaruuvia, joihin vaihteistoa tähtäsin aluksi. Loppuvaiheessa tuli ongelma kun vaihteistoöljy ei pysynyt sisällä vaan vuoti vasemman vetoakselin tiivisteen ohi. Pähkäilin että akselin/sisemmän nivelen sisääntyöntö oli ehkä jäänyt vajaaksi eli vetonivelen paksumpi kohta ei ollut tiivisteen kohdalla. Haynesin kirjakin puhuu että on tärkeä että akselin päässä oleva lukkorengas asettuu sisäholkissa olevan uraan, siispä varovaista kuparivasarointi ja tirkistelyä sinne jonnekin mistä jotain näkee nivelen akselin sisäänmenosta. Nyt tuntuu että tiiviste pitää koska lattialle ei mitään valunut.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin