ng900 2.0t flekti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Tuossa, kun käyttelin projektia tallissa lämpimäksi, niin huomasin, että flekti ei käynnisty vaikka kone oli jo oikeasti kuuma (käynnissä 45min).

Mittaristohan tässä on vielä korjausta vaille, siellä on esimerkiksi lämpömittari toimettomana. Tosin lämpimässä tallissa kierroslukumittari alkoi toimia, liekö juotokset sen verran lämmenneet mittaristossa, että se heräsi henkiin? :D

Kiertääkö flektin ohjaus näissä mittariston kautta ja onko se saman anturin perässä? Silloinhan se selittäisi käynnistymättömyyden?

Vai onko sille jossain oma anturi, joka nyt mahdollisesti on sökö?

Vesi kyllä kiertää muuten, kun sisälle tulee hyvin kuumaa ilmaa.
Saab 900 2.0t 1997
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sama lämpötila-anturi ohjaa mittariston neulaa ja ecun kautta mm flektiä.
Flektiä voi suorakäyttää jos tarve sen liittimellä hypytettynä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos pitempää seisonut niin lämpötila-anturin liitos ja flektinkin liitos vois kattoa ettei hapettumista.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Purin mittarin irti ja siitä tinattiin kaikki liitokset.
Alkoi toimimaan, niin kierros- kuin nopeus- ja lämpömittarikin.

Kun auto lämpesi normaalilämpöön ja vesi lähti kiertämään, niin lämpömittari valahti ihan alas. Voisiko siis lämpömittarin anturi olla rikki?
Vai onko vika jossain muualla?
En vielä kasannut kojelautaa täysin, jos vielä siellä on häikkää?
Saab 900 2.0t 1997
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla vielä juotettavaa jäljellä mittaristossa.

Tuolla on kuvia tyypillisistä korjauskohdista mittariston piirilevyllä (kuvien avaaminen edellyttää STCS-foorumille rekisteröitymisen)
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... post641147
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Se on nyt juotettu kaksi kertaa.
Lämpötilaviisari seilaa ylös alas hissukseen, koittaa aina nousta vaan laskee alas.
Voikohan nyt anturi häiriköidä tai olla viallinen?

Koneessa on kaksi lämpötila-anturia. Toinen termarin päässä ja toinen imusarjan välissä.

Kumpi ohjaa ja mitä? Imusarjan alta olevasta, kun iroittaa liittimen syttyy mittaristoon check engine.
Toisen anturin liittimen irroituksesta ei tapahdu mitään..
Saab 900 2.0t 1997
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos kaksi eri lämpötila-anturia niin yleensä termarin jos yksijohtoinen vain mittarin neulaa ja imusarjasta taas ecun kautta tieto mm ruiskutukselle ja flektlle jos sekin tuossa vm mallissa on jo ecun takana.

Yksijohtoisen termarin anturinjohdon liittimen kun laittaa virrat päällä maihin (vaikka koneen kylkeen) niin pitäs olla neula tapissa mittarilla. Jos ei niin mittari tai johtovika. Jos tuolleen menee tappiin mut liitin kiinni ollessa käynnissä muuten seilaa joko anturivika tai anturin liitoksessa häikkää.

Tontut ja ng900 ollu mulla uusin vm - 94 niin oli eri antureilla mittarin neula, ruiskut ja flekti kun vanhemmissa flekti siis ohjattu omalla anturilla joka syylärissä eikä ecun kautta kuten uudemmissa malleissa 95/96 lähtien taitaa olla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jossain ei maadotus pelaa, jos neula seilaa epämääräisesti?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Eli onko siellä sit kolmaskin anturi?

Termarin etupuolella koneen päässä on yksi anturi 2 johtoinen joka jomppaamalla käynnistää flektin.

Imusarjan alta olevasta anturista kun ottaa liittimen irti ni syttyy check engine.

Tänään ei lämpömittari reagoi mihinkään vaikka kone kävi 117 asteiseksi. Ei myöskään flekti käynnistynyt vaikka lämpötila oli jo noin kova.
Saab 900 2.0t 1997
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei, sulla uudempi kuin vm95/96 eli kun kaksjohtonen sulla siinä termarin anturilla niin ottaa silloin flektinkin ohjauksen siitä anturilta. Ohjaus flektille sulla menee siitä siis ecun kautta.
Jos pelkästään liitintä heiluttamalla lähtee flektikin niin siinä liitos/ johdoissa on maadoitus vikaa tai anturi sökö. Johdot murtunut kuoren alta juuresta tai liitin löysä jolloin huono kontakti helpoimmat tilasta.

Imusarjan lämpötila-anturillta jos semmonen on kun liittimen ottaa irti ei ecu saa tietoa ( ce valo syttyy silloin) ohjata ruiskua koneen lämpötilan mukaan joten eculta perussäädölle menee se silloin.

Mulla vain tuota vanhempi ng900 ollu jossa oli vielä mittarille yksijohtoinen ja flektille erillinen niin sen kuvio tuttu..
S40 on vähän saman tapainen ohjaus kuin sulla. Anturin jouduin siihen marraskuussa uusimaan mittarin näytön, flektil ongelmien ja käyntihäiriön takia kun volvossa ei erillistä anturia ole ruiskulla vaan yksi ja sama ohjaa sitäkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kupari kirjoitti:Ei, sulla uudempi kuin vm95/96 eli kun kaksjohtonen sulla siinä termarin anturilla niin ottaa silloin flektinkin ohjauksen siitä anturilta. Ohjaus flektille sulla menee siitä siis ecun kautta.
Jos pelkästään liitintä heiluttamalla lähtee flektikin niin siinä liitos/ johdoissa on maadoitus vikaa tai anturi sökö. Johdot murtunut kuoren alta juuresta tai liitin löysä jolloin huono kontakti helpoimmat tilasta.

Imusarjan lämpötila-anturillta jos semmonen on kun liittimen ottaa irti ei ecu saa tietoa ( ce valo syttyy silloin) ohjata ruiskua koneen lämpötilan mukaan joten eculta perussäädölle menee se silloin.

Mulla vain tuota vanhempi ng900 ollu jossa oli vielä mittarille yksijohtoinen ja flektille erillinen niin sen kuvio tuttu..
S40 on vähän saman tapainen ohjaus kuin sulla. Anturin jouduin siihen marraskuussa uusimaan mittarin näytön, flektil ongelmien ja käyntihäiriön takia kun volvossa ei erillistä anturia ole ruiskulla vaan yksi ja sama ohjaa sitäkin.
Ok.

Tolla jomppaamalla meinasin sitä, että ku ottaa liittimen irti ja laittaa siitä johdolla toisen karvan maahan niin flekti lähtee päälle. Tekee jompin siis :)
Saab 900 2.0t 1997
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kytket sillo piuhan maihin ja flekti saa käyntipyynnin joten flektin ohjaus eculta ainakin on kunnossa.
Ei nuo anturitkaan mitään ikuisia kyllä ole. En tiedä miten kallis tuo anturi on saabiin ja käykö tarvike vai vaatiiko orkkista, volvoon ainakin fixukselta sai toimivan ok laatusen tarvikeanturin bolt on liittimellä 18€ hintaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kupari kirjoitti:Kytket sillo piuhan maihin ja flekti saa käyntipyynnin joten flektin ohjaus eculta ainakin on kunnossa.
Ei nuo anturitkaan mitään ikuisia kyllä ole. En tiedä miten kallis tuo anturi on saabiin ja käykö tarvike vai vaatiiko orkkista, volvoon ainakin fixukselta sai toimivan ok laatusen tarvikeanturin bolt on liittimellä 18€ hintaan.
Laitoin tilaten uuden anturin. Ei korkeelta tipu. Jotain 25e luokkaa oli.
Saab 900 2.0t 1997
tovayryn
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2018 23:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: ng900 2.0t flekti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Ja sehän uus anturi auttoi.

Vaihdoin samalla vaivalla myös termarin. :saab:
Saab 900 2.0t 1997
Vastaa Viestiin