Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Ajattelin kysästä täältä ennenkuin alan purkamaan sisustaa ja seurailemaan johtoja yleismittarin kanssa eli:
Onko kellekkään tullut vastaan mitään tällaista: https://www.youtube.com/watch?v=uCdQq1xUUq4
Eli videolta näkyy mitä tapahtuu... Outo piippaus alkaa kuulua, kun laittaa kuskin penkinlämmittimen päälle.
Repsikanpuolelle lämmitimen kytkimeen ei mene minkäänlaista johtoa.
Jonkinmoinen virityshän on siis kyseessä mutta ajatuksia mikä voisi olla?
Tunnistaako joku noita johtoja, entä mikä niistä voisi kuulua penkinlämmittimen katkasijalle?
Auto on tuotu suomeen ulkomailta ja ilmeisesti siellä softattu etanolille. Myös 3" putki turbolta saakka, mitsun turbo, isompi välijäähdytin ja 550cc suuttimet olivat paikallaan suomeen rekisteröidessä. Eli vähän on räpelletty yksilö kyseessä
Onko kellekkään tullut vastaan mitään tällaista: https://www.youtube.com/watch?v=uCdQq1xUUq4
Eli videolta näkyy mitä tapahtuu... Outo piippaus alkaa kuulua, kun laittaa kuskin penkinlämmittimen päälle.
Repsikanpuolelle lämmitimen kytkimeen ei mene minkäänlaista johtoa.
Jonkinmoinen virityshän on siis kyseessä mutta ajatuksia mikä voisi olla?
Tunnistaako joku noita johtoja, entä mikä niistä voisi kuulua penkinlämmittimen katkasijalle?
Auto on tuotu suomeen ulkomailta ja ilmeisesti siellä softattu etanolille. Myös 3" putki turbolta saakka, mitsun turbo, isompi välijäähdytin ja 550cc suuttimet olivat paikallaan suomeen rekisteröidessä. Eli vähän on räpelletty yksilö kyseessä
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
ettei olis tutkanpaljastin autossa jemmassa? Ei muuta kun johtoja seuraamaan...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Niin ei ainakaan tietääkseni ole Tuo ääni mietityttää, kun senhän on oltava joku jälkiasenteinen asia mistä se tulee. Eikai saapista tuollaista ääntä normaalisti kuulu ?... pitää koittaa päästä johkin lämpöseen tutkimaan .
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Ihan selvä aikapommi, laskeeko sidissä numerot alaspäin samalla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
No jos ei tutkanpaljastin ole selitys niin entäs aftermarkwt peruutustutka ? Muuttuuko ääni jos auton takana liikkuu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7537
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Käynnistyykö auto nappulan ollessa on asennossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Penkki on helpohko irroittaa ja katsoa sinne alle, muistaakseni vaatii etu/taka-asentojen kautta käyttämisen että kaikkiin neljään ruuviin ylettyy. Kannattanee muistaa, että penkissä pitäisi olla sivuturvatyyny sisällä, ja siksi kaikkien liitosten törkkiminen yleismittarilla ei ole joidenkin tahojen mukaan suositeltavaa. Tietenkin, on eri asia menevätkö penkinlämmittimen napin johdot lopulta penkin alle...
En saanut myöskään videosta selvää, minne suuntaan nuo johdot menevät. Stereoita asentaessa tuli selväksi, että sekä kuskin että apparin jalkatilan yläpuolella on tilaa laittaa killikkeitä sen enempää purkamatta sisustaa (laitoin itse noihin paikkoihin jakosuotimet), ja jos kyseessä on airbagiton malli, niin hansikaslokeron takana on jopa melko runsaasti tyhjää tilaa, itse lykkäsin sinne vahvistimen. Radion takanakin saattaa olla vähäsen väljää koska tuossa on lempattu alkuperäinen hittoon. Näistä paikoista lähtisin itse etsimään piipityksen lähdettä, tosin korvilla saattaa saada suuntimaa tarkemmaksi.
Kenties tuon napin taakse on asennettu jokin maailmanlopun subbari, sen tosin luulisi näkyvän takakontissakin ja tuntuisi vähän pöljältä laittaa se napin taakse. Ihmettelisin seuraavaksi sitä, lähteekö akulta ylimääräistä virtajohtoa, ja vaikuttaako stereoiden paneelin paikallanolo / stereoiden virta tuohon piipitykseen, ihan vaan asioiden poissulkemiseksi.
En saanut myöskään videosta selvää, minne suuntaan nuo johdot menevät. Stereoita asentaessa tuli selväksi, että sekä kuskin että apparin jalkatilan yläpuolella on tilaa laittaa killikkeitä sen enempää purkamatta sisustaa (laitoin itse noihin paikkoihin jakosuotimet), ja jos kyseessä on airbagiton malli, niin hansikaslokeron takana on jopa melko runsaasti tyhjää tilaa, itse lykkäsin sinne vahvistimen. Radion takanakin saattaa olla vähäsen väljää koska tuossa on lempattu alkuperäinen hittoon. Näistä paikoista lähtisin itse etsimään piipityksen lähdettä, tosin korvilla saattaa saada suuntimaa tarkemmaksi.
Kenties tuon napin taakse on asennettu jokin maailmanlopun subbari, sen tosin luulisi näkyvän takakontissakin ja tuntuisi vähän pöljältä laittaa se napin taakse. Ihmettelisin seuraavaksi sitä, lähteekö akulta ylimääräistä virtajohtoa, ja vaikuttaako stereoiden paneelin paikallanolo / stereoiden virta tuohon piipitykseen, ihan vaan asioiden poissulkemiseksi.
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Kulkeeko yhtä reippaasti piipitys päällä kuin ilman? Jos vaikka olisi tehty jokin rauhallisempi mutta piippaava moodi siltä varalta, että joutuisi antamaan auton ulkopuoliselle ajoon?
Nuo johdothan eivät missään tapauksessa ole alkuperäisiä penkinlämmittimen johtoja, joten voivat sitten olla ihan minne vaan kytketyt.
Nuo johdothan eivät missään tapauksessa ole alkuperäisiä penkinlämmittimen johtoja, joten voivat sitten olla ihan minne vaan kytketyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Videossa näkyvä oranssi johto liittyy toisen punaruskean johdon kanssa tuohon yhteen punaruskeaan johtoon, joka taas menee tuohon tehtaalla käärittyyn johtonippuun. Toinen napilta lähtevä johto (punamusta) taas menee ratin alta sulakeboxille päin mutta en saanut selkoa mihin siellä se tarkalleen menee.RokRoland kirjoitti: ↑Ti Tammi 22, 2019 12:40Penkki on helpohko irroittaa ja katsoa sinne alle, muistaakseni vaatii etu/taka-asentojen kautta käyttämisen että kaikkiin neljään ruuviin ylettyy. Kannattanee muistaa, että penkissä pitäisi olla sivuturvatyyny sisällä, ja siksi kaikkien liitosten törkkiminen yleismittarilla ei ole joidenkin tahojen mukaan suositeltavaa. Tietenkin, on eri asia menevätkö penkinlämmittimen napin johdot lopulta penkin alle...
En saanut myöskään videosta selvää, minne suuntaan nuo johdot menevät. Stereoita asentaessa tuli selväksi, että sekä kuskin että apparin jalkatilan yläpuolella on tilaa laittaa killikkeitä sen enempää purkamatta sisustaa (laitoin itse noihin paikkoihin jakosuotimet), ja jos kyseessä on airbagiton malli, niin hansikaslokeron takana on jopa melko runsaasti tyhjää tilaa, itse lykkäsin sinne vahvistimen. Radion takanakin saattaa olla vähäsen väljää koska tuossa on lempattu alkuperäinen hittoon. Näistä paikoista lähtisin itse etsimään piipityksen lähdettä, tosin korvilla saattaa saada suuntimaa tarkemmaksi.
Kenties tuon napin taakse on asennettu jokin maailmanlopun subbari, sen tosin luulisi näkyvän takakontissakin ja tuntuisi vähän pöljältä laittaa se napin taakse. Ihmettelisin seuraavaksi sitä, lähteekö akulta ylimääräistä virtajohtoa, ja vaikuttaako stereoiden paneelin paikallanolo / stereoiden virta tuohon piipitykseen, ihan vaan asioiden poissulkemiseksi.
En usko että on kauheesti humppavehkeitä tuohon laiteltu... takakajarit ainakin särisee niin, että varmaan alkuperäiset kalvot siellä mennyt puhki... Niin ja toisaalta en tiedä osaisiko tuo 30e mankka edes hyödyntää subbaria jos sellainen jossain olisi? Ainakaan se ei osaaa tallentaa asetuksiaan (bass,fad,bal yms..) Akulta ei näytä menevän mitään ylimääräisiä johtoja.
Ei stereoiden virta ainakaan vaikuta, kokonaan stereoiden irroittamista en ole kokeillut.
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
On kokeiltu ajaa piipitys päällä, en huomaa mitään eroa. Kokeillut nostaa kierroksiakin jonkinverran mutta en ole huomannut mitään poikkeavaa.jus kirjoitti: ↑Ti Tammi 22, 2019 17:52Kulkeeko yhtä reippaasti piipitys päällä kuin ilman? Jos vaikka olisi tehty jokin rauhallisempi mutta piippaava moodi siltä varalta, että joutuisi antamaan auton ulkopuoliselle ajoon?
Nuo johdothan eivät missään tapauksessa ole alkuperäisiä penkinlämmittimen johtoja, joten voivat sitten olla ihan minne vaan kytketyt.
Ja juu, tuo punamusta ei ainakaan näytä liittyvän penkinlämmittimen orkkis johtoihin.
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Ensinnäkin kiitoksia hyvistä ehdotuksista ja arvuutteluista. Mutta vielä ei ole selvinnyt napin tarkoitusta ..
Joten kävin vähän tutkimassa jos saisi jotain selkoa tähän hommaan.
Ensinnäkin sulaketaulu näyttää tältä:
Tässä vielä sulakkeiden selitykset:
Eli sielä on joku tuplasulake hässäkkä rakenneltu pariinkohtaan. Ylempi näyttäisi olevan "DIRECT IND" (mitä se nyt sitten tarkoittaakaan) ja tuo alempi "ACC CONTROL PANEL".
Nuo kaksi punaista johtoa näyttäisi menevän ylöspäin etukaiuttimen suuntaan.
Konehuoneen sulakeboxi näyttää ihan normaalilta :
Joten kävin vähän tutkimassa jos saisi jotain selkoa tähän hommaan.
Ensinnäkin sulaketaulu näyttää tältä:
Tässä vielä sulakkeiden selitykset:
Eli sielä on joku tuplasulake hässäkkä rakenneltu pariinkohtaan. Ylempi näyttäisi olevan "DIRECT IND" (mitä se nyt sitten tarkoittaakaan) ja tuo alempi "ACC CONTROL PANEL".
Nuo kaksi punaista johtoa näyttäisi menevän ylöspäin etukaiuttimen suuntaan.
Konehuoneen sulakeboxi näyttää ihan normaalilta :
Re: Saab 9-3 vm.2000 outo ääni (piippaus)
Unohtuipa vastata tähänkin.
Manuaalin mukaan fuse 4 = interior lighting and power antenna.
Luulen, että sulakkeiden nimillä ei ole niinkään merkitystä, vaan sillä että tuleeko niihin virtaa avaimella, startatessa, moottori käynnissä, ja tuplasulakesysteemillä ryöstetään virta jotakin tarkoitusta varten.
Luulen myös, että mysteerin ratkaisu lähenee, jahka löydät piippauksen lähteen. Voihan tuossa olla jokin peräkärryttelyynkin liittyvä systeemi. Kerro toki lisää, jos tästä jotakin selviää.
Manuaalin mukaan fuse 4 = interior lighting and power antenna.
Luulen, että sulakkeiden nimillä ei ole niinkään merkitystä, vaan sillä että tuleeko niihin virtaa avaimella, startatessa, moottori käynnissä, ja tuplasulakesysteemillä ryöstetään virta jotakin tarkoitusta varten.
Luulen myös, että mysteerin ratkaisu lähenee, jahka löydät piippauksen lähteen. Voihan tuossa olla jokin peräkärryttelyynkin liittyvä systeemi. Kerro toki lisää, jos tästä jotakin selviää.