B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
rikulahti
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2019 19:08

B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja rikulahti » Su Maalis 17, 2019 11:06

Kiitos jo etukäteen vastanneille
Eli pystyisikö B234 (2.3l) moottorin lohkon yhdistämään B204 (2.0l turbo) moottorin yläkertaan että tulisi 2.3l turbo siten että lohko 2.3 litrasesta ja yläkerta 2.0 litrasesta?

MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja MiccoK » Su Maalis 17, 2019 15:21

Kyllä onnistuu kunhan B234 on lyhytlohko..
#6723
9-3 Aero BioPower

rikulahti
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2019 19:08

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja rikulahti » Su Maalis 17, 2019 17:05

Kiitokset

Keme
"Viggen"
Viestit: 650
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja Keme » Su Maalis 17, 2019 20:34

Mikä pointti, kun kannet noissa on 100% samanlaiset?
jeeeeeee!

rikulahti
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2019 19:08

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja rikulahti » Su Maalis 17, 2019 20:40

Voihan sitä turbottaa 2.3 litrasen koneen ja muutoskatsastaa ja hakea luvat. Paljon helpompaa vaan ottaa lohko 2.3 litrasesta ja yläkerta 2.0l turbosta ja yhdistää ne niin saa 2.3l turbon ilman että katsastusmies huomaisi mitään.

Keme
"Viggen"
Viestit: 650
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja Keme » Ma Maalis 18, 2019 10:06

2.3 ja 2.0 eroja ovat kampura, männät ja kiertokanget. Eli mitään ulkoisia eroja ei ole kellarissakaan. Noin sadassa prosentissa näistä 20 vuotta uusista lohkoista on se tehtaan stanssikin ruostunut pois.
jeeeeeee!

Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja Juha96 » Ma Maalis 18, 2019 13:44

rikulahti kirjoitti:
Su Maalis 17, 2019 20:40
Voihan sitä turbottaa 2.3 litrasen koneen ja muutoskatsastaa ja hakea luvat. Paljon helpompaa vaan ottaa lohko 2.3 litrasesta ja yläkerta 2.0l turbosta ja yhdistää ne niin saa 2.3l turbon ilman että katsastusmies huomaisi mitään.
Jos tarkoitit että venttiilikopan teksti (2,0 tai 2,3) kiinnittää katsastusmiehen huomion, niin kannattaa vaihtaa pelkkä venttiilikoppa, ei koko yläkertaa.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

rikulahti
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2019 19:08

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja rikulahti » Ma Maalis 18, 2019 15:54

Mulla on kaksi konetta 2.0l ja 2.3l. Kaks litrasella ajettu 200 000 ja 2.3l yli 400 000. Ja tossa kun lueskelin vanhoja viestiketjuja niin ilmeisesti vain kampiakseli ja kiertokanget eri laisia. Niin taidampa vain ottaa 2.3:sesta kiertokanget ja kampiakselin ja laittaa ne 2.0:seen kiinni toki pitää laakerit vaihtaa ja kampura vähintään käyttää kiilloituksessa ja tarkistaa samalla männät ja sylinterit. :saab:
Mihis asti tuommoinen 2.0l turbon kytkin mahtaa kestää vääntöä? Auto vuosimallia 1997 jos noissa vehkeissä eri kytkimiä.

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3164
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ma Maalis 18, 2019 16:36

Koko 228 taisii olla eikä kauheasti kestä eli jotain 350Nm tasoa.

Viggenin 228 kytkin on hyvä, ng900 Bolt on ja se kesti mulla 495Nm penkitetyn väännön (450Nm luvattu kesto) ja myös edullinen. Omassa uusi turbon vakiokytkin antautu täysini siinä 400Nm kohdilla niin viggenin tuli tilalle.
Viimeksi muokannut Kupari, Ma Maalis 18, 2019 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

rikulahti
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2019 19:08

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja rikulahti » Ma Maalis 18, 2019 20:42

Kiitos tiedosta :D

olpe
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Kesä 07, 2014 07:40
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja olpe » Ti Maalis 19, 2019 08:56

Tulipa tuossa kytkimien kestojen kautta mieleen jo googlettaneena ja etsineenä, mutta en paljo löytäneenä. Eli paljonkohan saabin laatikoissa on vääntökestö. Onko eroja manuaaliaskeissa esim. aeron ja ei-aeron välillä. Mitähän lie sitten Nm kestot.

Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3164
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: B204 ja B234 moottoreiden sekoitus

Viesti Kirjoittaja Kupari » Ti Maalis 19, 2019 15:42

Tuolla 495Nm väännöllä ( rajattu softasta tuohon) maksoin yhden laatikon verran oppirahoja ennenkuin ymmärsin että isoilla vaihteilla kuten viitonen ei kannata kovin alhaalta vedättää.
Kierroksilla seuraavalla käytetyllä laatikolla kesti hyvin väännöt.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Vastaa Viestiin