NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kytkinremontti tehtiin. Sen jälkeen on tiputellut öljyä vasemman vetoakseli juuresta. Jossakin varoiteltiin akselin sisäpäässä olevan lukkorenkaan kunnosta. Epäilen että vetoakseli ei pysy paikallaan vaan liukuu ulospäin jolloin stefan vastinpinta akselilla liikkuu ulospäin ja stefa alkaa vuotaa. Onko vetoakselin päässä olevia lukkorenkaita jouduttu uusimaan? Voiko syynä olla vetoakselin oman pituusliukumisen jäykkyys niin että rasittaa sitä lukkorengasta?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä tuo vaatii holkkirempan, kahteen vaihtanut ja yhteen teettänyt.

viewtopic.php?f=13&t=52643&hilit=%2Aholkki
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kovasti näyttävät kummallisilta ja erikoisilta nuo selostukset aikaisemmista remonteista. Itse tein homman kertaalleen kun kytkintä korjasin. Vetoakselin irroituksen ja kiinnityksen tein Haynesin korjauskirjan ohjeiden mukaan eli ulospäin vetämällä ja sisäänpäin sitten kootessa työntämällä.
Mitään havaintoa en muista tuosta muiden kokemasta holkista, ei sellaista mielestäni autossani edes ole (NG-900S vm-96). Korjauskirja tähdentää vetoakselin päässä olevan lukkorenkaan kunnon tarkastamista. Siellä se oli enkä osannut huonoksi epäillä. Lukkorenkaan pitänee olla jotenkin pyöreähkö kulmiltaan, että ulospäin vedettäessä ja takaisinpäin painettaessa puristuu ja nousee yli vaihteiston reiän kynnyksen, mutta ei liiku ilman ulkoista voimaa. Ja sellaiselta se näytti, mutta saattoi olla liian pyöreäksi kulunut kun ei kykene pitämään vetoakselia oikealla paikalla jotta stefa olisi tarkoitettua vetoakselin isompaa halkaisijaa vasten.
Käsityksekseni jäi että stefa on ulkokehältään kiinni vaihteiston kotelossa ja huuli on kosketuksessa suoraan vetoakselin kanssa, mihin siinä jotain hankalaa holkkia tarvitaan??
Vai onko puhe eri automalleista??
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On siinäki se holkki, tuossa näkyy omasta kun oon sen sahannu jo osiksi.
Kuva
Tuo kun kuluu niin malja pääsee liikkuu liikaa sivuttain ja syö stefan. Holkki ja stefa tais olla jotain 30-40euroo marmorilla.
Ehkä kysyisin pro car servicen päivän hinnan kun vaatii kumminki joko ulosvetäjän tai lyhytiskuisen puukkosahan. Ja mielellään holkille tehdyn tuurnan et saa uuden paikoilleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Stefa on siis tosa kauluksessa kiinni mikä on kuvassa irrotettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kovin helpoksi on näköjään kirjailija tilanteen kuvaillut.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
hautsi83
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 22:37

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja hautsi83 »

Off topic, mutta,tässä aikoinaan kävi niin että vaihdatin vetoakselin korjaamolla (käytetyn) ja asennushan meni persiilleen ku hakkas ku hullu ajossa kun sain ajoon,ilmeisesti unohtivat rasvata sisemmän nivusen vaihdon yhteydessä.
kysymys kuuluukin että,joutuisko korjaamo korjata tuo virhe omaan piikkiinsä vai joutuuko itse maksamaan tuon noitten virheen?
itse kuitenkin maksoin rasvauksen ja asennuksen,samasessa korjaamossa..
ps.nyt toimii ei ujella tai pidä mitään ääntä :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos viet käytetyn osan niin josset erikseen sanonut et pitää tsekata ja rasvata niin omaan piikkiin menee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hautsi83
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 22:37

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja hautsi83 »

Näin vähän arvelinkin, uus tai vanha osa niin pitää neuvoa tai konsultoida miten remontti tehdään.
no joo,oma moka enpä tajunnu sanoa että rasvaavat aksilan koska tuohan on oma mielestä itsestään selvyys,mutta eipä ollu.
oppi rahoista saa maksaa joskus vähän isomminkin..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 vetoakselin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kostape kirjoitti:
Pe Touko 03, 2019 17:22
Kovin helpoksi on näköjään kirjailija tilanteen kuvaillut.
Meinaatko tota haynesin ohjetta?

Sinänsä vetarin irrotus on simppeli ja sen ohje lienee ihan oikein.
Virallisesti toi holkki vaihdetaan purkamalla laatikko, onneks siihen on keksitty oikotie meinaa olis noita paalattu varmaan iha eri tahtiin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin