Laturiko rikki.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Moro,

Tuossa meidän OG9-3 on ollut silloin tällöin outoa ongelmaa. Joskus kerran kaksi vuodessa auto on sammunut kun on antanut runtua lähes rajoittimelle, mutta lähtenyt käyntiin heti ns.mäkistartilla, tämän jälkeen ecu on myös nollaantunut. Sitten muutaman kerran sammunut ihan normaali ajosta, mutta on lähtenyt joko heti tai hetkenpäästä taas käyntiin ja toiminut normaalisti. Joskus ajovalot himmenee silmänräpäyksen verran, samalla meno hyytyy. Nyt tänään taas sama, annoin "vähän" kaasua kolmosella, auto sammui mutta ei lähtenytkään enään mäkistartilla käyntiin. No auto tienposkeen ja samalla auton täytti palaneen elektroniikan käry. Tämän jälkeen startti pyöritti konetta todella vaivaisesti, eikä lähtenyt käyntiin. Ystävällinen BMW kuski heitti mut kotia (Huom. BMW kuski) josta kävin hakemassa toisen jaabin, vaimon, hinausköyden ja työkaluja. Kun päästiin takas autolle niin se lähti käyntiin mutta kävi todella huonosti eikä pysynyt käynnissä. No starttasin uudestaan jolloin auto lähti lähes normaalisti käyntiin ja ajoin auton kotia, mutta palaneen käry on edelleen voimakasta. Nyt äsken kun kokeilin niin lähti taas hyvin käyntii. Olen mittaillut latausjännitteitä autosta jo useasti ja ne on ollut ainakin mittaus hetkellä normaalit. Nyt en pysyt mittaamaan jännitteitä kun joku varasti mun yleisömittarin työmaalta.. Voiko laturi olla rikki niin että välillä menis esim.oikoseen, mutta välillä toimis normaalisti? Vai voisiko vika olla jossain muualla esim. startissa??
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisiko plussakaapeli ottaa maihin jossain? Hävisikö kaikki sähköt kun kone sammui, vai jäikö esim. latausvalo jne. päälle? Mie ainakin kävisin läpi nuo paksut kaapelit ekana, eli akkukaapelit ja akkun kenkien puhdistus. Kaverin Toyota sammui kesken ajon kiertoliittymään mystisesti ja oli joutunut sen työntämään pois. Menin hätiin ja akunkenkien puhdistus herätti pirssin.

Tuskin laturi korjautuisi itsekseen, jos se menisi esim. oikosulkuun.

Ps. Tulipa mieleen, onko autossasi jälkiasenteisia poppivehkeitä? Jos on, tai vaikka joku vanha virtakaapeli aiempien asentajien jäljiltä : tarkasta ettei ota maihin ja että on sulake akun luona ylipäätään olemassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Akun olen vaihtanut kertaalleen, toki käytetty akku mutta toisessa autossa toimi hyvin. Samalla puhdistin akun kengät. Täytyy yrittää tutkia noita kaapeleita kun tulee paremmat kelit. Mietin tuossa että tuohon käynnistymiseen voi tietysti vaikuttaa tuo mäkistartti yritys, eli olisiko bensaa mennyt niin paljon mäntien päälle että tulpat oli märät? Voisiko liika bensa katissa aiheuttaa tuota käryä joka muistuttaa palanutta sähkölaitetta? Kyllä autossa oli kaikki virrat päällä heti kun se sammui, eikä mitään vikakoodia ilmaantunut. Itseä ihmetyttää se että miksi auto hyytyy yleensä just kesken korkean kuormituksen.. Se perus kampiakselin asentotunnistin voisi tietysti aiheuttaa tuota sammumista kuumana. Mutta sitten taas kun ecu:sta nollaantuu samalla kaikki adaptiot niin tämän takia olen ollut siinä uskossa että vika olisi virransaannissa.. Tai ehkä olen tulkinnut koko asian väärin ja ajovalojen välkkyminen ja auton samanaikainen nykyminen/hyytyminen johtuukin siitä että kampiakselin asentotunnistin pätkii ja auto meinaa sammua. Sekä tämä olisi tietysti linjassa siihen että auto tekee tätä yleensä korkeammilla kierroksilla ja kuumalla koneella.. Muistaakseni tuossa autossa joskus sekosi myös mittaristo tuollaisen sammumisen jälkeen, ja silloin auto lähti käyntiin vasta kun oli vähän jäähtynyt ja starttaillut useasti. Mittaristossa ei muistaakseni toiminut muut kuin nopeusmittari ja valot..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuosta laturista ajattelin että voisiko esim. jännitteensäädin antaa liikaa jännitettä kun koneessa on kierroksia? Käämit tai tasasuuntaaja lyödä läpi satunnaisesti jolloin koko sähköjärjestelmä menisi kyykkyyn?

Niin ja autossa ei ole jälkiasennettuja poppivehkeitä :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro.
Minulla Roverissa oli ongelmana, että kylmänä auto toimi normaalisti, mutta normaalilämpöisenä kiihdyttäessä alkoi nykimään ja tehot hävis. Oli muutaman kerran kylmääviä hetkiä kun lähti rekkaa ohittamaan ja puolessa välissä rinnalla hyytyi siihen ja autokin tulee vastaan. Vika oli sytytysjohto. Roverissa kun on kaksi puolaa tulppien päässä ja niistä johdot toisiin tulppiin.
Sitten pojan XM V6sessa ilmeni yht äkkisiä oikosulkuja ja virrat hävis. Viaksi paljastui viallinen laturi, diodit meni oikariin lämmön vaihtuessa.
Saab jäi sitten kerrasta pihalle, ja lähti kampiakselin asentotunnistinanturin vaihdolla.
Tuossa jotain mistä vikaa vois etsiä, ja maatot kannattaa tarkastaa myös.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voisko olla ECU-vika? Tosin jos raha haisee auton sisällä niin luulisi sen ECUn olevan jo vainaa. Jos sius käry tulisi ECUsta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Laturiko rikki.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuo ecu vikakin on käynyt mielessä, mutta rahan haju tuli selvästi konehuoneesta/ulkoa. Tuota elektroniikan käryä ei ole ennen tullut, ja nyt auto lähtee taas hyvin käyntiin ja toimii normaalisti.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin