OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

No niin Saabbia on päivitetty n. vuosi kymmen uudempaan ja vähemmän ajettuun. 93 2.0t -02 n.150tkm

Nyt alkanut kuullua koputusta moottorista n.3t rpm tienoilla. Alle ei mitään ja ylittekkään ei kuulu mitään koputusta.

Onko tähän jotakin muuta vikaa kuin laakerit? Kun luulisin että koputtelis koko ajan...
Papalla on Saab og93 2.0t -02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja anv »

Paha sanoa kuulematta ääntä, mutta itse ehkä ensimmäiseksi nappaisin apulaitehihnan pois ja kuuntelisin katosiko ääni vai ei. Jatkotoimenpiteet sitten sen mukaisesti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Alakerta selvä. Kierroksilla se koputus alkaa ja sitten siirtyy täystuhoa ennen muillekin alueille
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Jns »

Tonnarissa oli samat oireet, kakkosen kiertokangen laakeri pyörähtänyt ja pinta kuparilla.
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Voihan perse. Pystyykö tälle tekemään alakautta, öljypohjan irrottamalla, mitään muutakuin toteamaan et rikki on?

Kun ei moottorin irrottaminen oikein innostas/ kiinnostas. Eikä kokemustakaan, niin voi tulla pitkä remontti yksin tehden...
Papalla on Saab og93 2.0t -02
Jns
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Su Huhti 23, 2017 12:05

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Jns »

Kyllä siellä kampiakseli on vaihtokunnossa, ei sen montaa kertaa tartte kolista kun kaula sökö tai akseli kiero..
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Eihän käy tuosta vanhemmasta 2.3 ng 900 kampiakseli tähän 2.0 ?
Papalla on Saab og93 2.0t -02
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä ja ei, riiippuu mitä haluat. Jos haluat laittaa 2,3 kampuran ja nostaa iskutilavuutta niin silloin vaihtuvat myös männät ja veivit. Jos taas haluat pitää iskutilavuuden 2 litrassa niin silloin ei.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Jns kirjoitti:
Ma Kesä 03, 2019 19:53
Kyllä siellä kampiakseli on vaihtokunnossa, ei sen montaa kertaa tartte kolista kun kaula sökö tai akseli kiero..
Taitaa vielä saada 2.0 kampiakseleita kohtuu edukkaasti tai ainakin vasta sai. 2.3 kampiakseleita ei taida enää saada uusia mutta kieroja voi oikaista ja alikokolaakereitakin on tarvikkeena saatavissa.
Harri NG900
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 17:38
Paikkakunta: Tornio

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Harri NG900 »

Saba9-3 kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 07:51
Jns kirjoitti:
Ma Kesä 03, 2019 19:53
Kyllä siellä kampiakseli on vaihtokunnossa, ei sen montaa kertaa tartte kolista kun kaula sökö tai akseli kiero..
Taitaa vielä saada 2.0 kampiakseleita kohtuu edukkaasti tai ainakin vasta sai. 2.3 kampiakseleita ei taida enää saada uusia mutta kieroja voi oikaista ja alikokolaakereitakin on tarvikkeena saatavissa.
Ahaa. Mistä näitä osia kannattaa hommata ja minkälaisessa hintaluokassa pyöritään?
Papalla on Saab og93 2.0t -02
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG9-3 Koputus moottorista n.3t rpm

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabilta: https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... ankshaft-1

Tuohon hintaan on aivan turhaa etsiä käytettyä joka kuitenkin on kiero ja/tai kulunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin