Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Potilas on tuo sigun Cabbe, mutta meteli tuntuisi tulevan tuulilasin alareunasta tai akvaariokotelon tietämiltä, joka ei ole mitenkään avo-spesifinen, joten kokemuksia kovakattoisestakin kuunnellaan mielellään.

Kyseessä on siis ilmavirran aiheuttama, todella kovaääninen yninä / matalahko vihellys, joka alkaa melko tarkalleen nopeusmittarin neulan tavoittaessa 110km/h. Olen teippaillut vuoronperään eri osiot tuulilasin kehyksestä ja akvaariokotelon reunatiivisteistä --> ei vaikutusta. Sufletin etureunankin teippailin kokeeksi, samoin tuulilasinpyyhkijöiden läpiviennit. Varmuuden vuoksi käytin sulatkin irti --> sama meteli jatkui silti.

Akvaariokotelon päissä olevat kumiset tiivistepalat irvistelevät autossa aika lailla, mutta niidenkään yliteippaus ei tuonut muutosta ujellukseen. Ääni tuntuu tulevan aivan kojelaudan etureunan ja tuulilasin alareunan kulmauksesta keskeltä autoa, kaiketi kuitenkin ulkopuolelta. Taannoin vaihdoin raitisilmasuodattimenkin mutta kaikki näytti olevan kunnossa akvaariokotelossa, ja huolellisesti myös kokosin kannen ja välikannen takaisin pakoilleen. Ääni kuului ennen ko. huoltotoimenpidettä ja kuuluu myös sen jälkeen.

Äänen voisi uskoa tyntyvän akvaariokotelon kannen resonoinnista ilmavirrassa, mutta mitään loogista syytä ei tunnu löytyvän. ILmavirta toki ohjataan akvaariokoteloon molemmista reunoista, joten teippasin umpeen jopa kannen etureunassa olevat, konepellin alle osoittavat ilmanottoaukot. Silläkään ei ollut vaikutusta.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko autoon vaihdettu tuulilasi, olisiko liimasaumassa aukkoja..?
viewtopic.php?f=15&t=112506&p=801268&hi ... ys#p801268
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

9000CD23T kirjoitti:
Pe Kesä 07, 2019 05:10
Onko autoon vaihdettu tuulilasi, olisiko liimasaumassa aukkoja..?
viewtopic.php?f=15&t=112506&p=801268&hi ... ys#p801268
Ääni tälle. Itsellä on ollut kahdesti vastaavaa ääntä ja poistui lisäämällä liimaa lasin ympärille.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kiitos!

Tietääkseni ei, ei ainakaan edellisen omistajan aikana, joka mainitsi äänen "Ilmaantuneen" jossain vaiheessa.

Ei ole silti varaa eikä syytä jättää tuotakaan vaihtoehtoa tutkimatta. Pitää rajäyttää tuo akvaariokotelo auki uudelleen, ja tutkia sillä silmällä. Raportoin kyllä, jos ja kun juurisyy löytyy!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Palataan aiheeseen, kun vihdoin alkoi valjeta. Tuo on uimaranta-auto, jolla ei yleensä tarvitse maantienopeuksia päästellä, mutta sen pari kertaa kesässä kun tarvitsee, asia muistuu mieleen entistä kitkerämmin.

Purin alkukesästä akvaariokotelon auki ja teippasin tuulilasin koko alareunan. Teippiä meni muutenkin ihan jokaiseen koloon ja korvakkeeseen, joita sieltä rakenteesta löyty, vaikka ne samanlaisia onkin joka autoyksilössä. Jätin vielä kotelon kannen sekä sen alta valumavesimuovin pois, josko ne keskenään resonoisivat. Valtavin odotuksin suunnattiin pikitielle ja... ei mitään vaikutusta, paitsi että ääni tuntui tänä kesänä alkavan aiempaa alhaisimmissa nopeuksissa. No, teipit irti, auto kasaan, nro3 kokoisen jalkapallon kokoinen tahmapallo roskiin ja uutta intoa odottelemaan.

Pikatiellä suoritettu tuulilasin painelu sisäpuolelta ohjasi sitten kuitenkin tutkimaan lasin/karmin yläreunaa. Peilin rasteroinnin kohdalta kun paineli, niin vihellyksen sävel muuttui. Tota ääntä on vain ihan mahdoton kabiinista paikallistaa, paitsi että läheltä se kuuluu. Katto auki motarilla posottaessa siirtelin sitten kättä tuulilasin yläreunaa pitkin, ja keskivaiheilla tosiaan ujellus aina loppui. Vielä jäi selvitettävksi, onko kyseessä karmin ja katon, vai tuulilasin ja karmin liitoskohta. No suljetun katon sauma oli helppo teipata, eikä se mitään vaikuttanutkaan.

Teippasinpa sitten 15cm pätkät tuulilasin tiivisteeseen keskelle autoa, suunnilleen peilin rasteroinnin mitalle. Toinen pätkä lasi-tiiviste-saumaan ja toinen tiiviste-karmi-puolelle. Hiljasta tuli. No, jotenkin se ilma ohjautuu lasilta sinne lasin ja tiivisteen väliin? Poistin ylemmän teipin ja jätin lasin/tiivisteen saumaan 15cm teipin paikalleen --> kiihdyttelyä --> sama ujellus.

Näin siinä kävi: ujellus tulee tuulilasintiivisteen yläreunasta, jossa tiivisteen huuli laskeutuu karmin päälle. Ko. sauma on siis "myötäkarvaan" ja ääni syntyy jonkinlaisen jättövirran seurauksena. Hassua on se, että tiivisteessä ei ole silmämääräisesti nähtävissä pienintäkään irvistämistä, ja se istuu tasaisen nätisti karmissa ihan reunasta reunaan. Kädellä kokeilemallakaan siinä ei tunnu vähäisintäkään epäjatkuvuuskohtaa. Ihan piruuttani aion vielä lyhentää tuota teippiä vaikka sentti kerrallaan, jotta tarkka paikka paljastuu.

En ole vielä päättänyt, millä alan tuota fiksaamaan; esim. tiivistekittiä tarvittaisiin ihan häviävän pieni palko, joka näyttää silti tuhritulta, eikä tule pysymään paikallaan. Lasikin kai menee jossain kohtaa vaihtoon ja karmi maalaukseen, silloin viimeistään ongelmakin poistuu. Ehkä päädyn turaamaan tuonne jotain ohutta liimaa -vaikka pikasellaista tässä konkurssissa- joka imeytyy pikkuisen sinne tiivisteen rakoon (jota ei edes ole). Millin kymmenes- ja sadasosista tässä joka tapauksessa puhutaan, että tarkkaa on!

Tämä selitii myös sen, ettei tuota ole juuri kovakattoisten kolkkien keskuudessa esiintynyt: vaikka ääni vaikutti tulevan lasin alareunasta tai akvaariokotelosta, se nyt sitten syntyykin lasin/karmin yläreunassa, joka on avossa omanlaisensa.

Kiitoksia kuitenkin kaikille ideoista. En usko, että tämä kertomus ketään muuta auttaa, sen verran uniikilta vaikuttaa. Siinä toivossa kuitenkin!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän tuo Cabben kori elää paljon enemmän kuin vastaava umpikori. Ja toleranssit on isompia. Esim. itsellä karmilistan huulen välissä pätkä ovitiivistettä, kun kuskin ikkuna viheltää katto ylhäällä ja lasi säädetty tappiinsa tiivistettä vasten.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Infernaalinen vihellys yli 100:n vauhdeissa

Viesti Kirjoittaja anv »

Kuis olisi kokeiluna sinitarra? Pysyy kuin tauti, mutta helppo ottaa pois...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin