Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Tarkoitus olisi laittaa 2,3 kone vm2002 9-3:een. Kone on purettu ja osia tilailtu. Huomenna vien pari kampiakselia tarkastettaviksi koneistamolle. Toisesta oli leiponut runkolaakerit ja toisesta 3 pukin runkolaakeri ja kiertokangenlaakerit. Jos niistä edes toinen on käyttökelpoinen niin ensi viikolla olisi tarkoitus alkaa niputtamaan konetta kun osia saapuu. Turboksi tulee perus Aeron Mitsu. Etanoli softa tietysti tarkoitus hommata. Mutta mikä polttoainepumppu on hinta/laatu suhteeltaan hyvä ja mitkä suuttimet? Mielellään sellainen joka menisi helposti alkuperäiseen ämpäriin. Tehoja ei ole tarkoitus nostaa yli sen mitä vakio T7 sisuskalut kestävät, eikä taida vakio Mitsussa, vakio coolerissa ym vakio downpipessä kapasitettikaan riittää yli 280hv. Aattelin sellaista mukavasti alhaaltä vääntävää konetta jolla pääsee tarvittaessa ohitustilanteessa helposti ohi. Ahistaneeko vakio pakoputki miten paljon?
Viimeksi muokannut Saba9-3, Ma Kesä 17, 2019 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ole ihan varma onko t5 ja t7 -koneissa jotain eroa näissä pumppuhommissa, mutta tuossa meidän t5-viinavirissä on henko 275lph ja kyllä se ainakin tuohon 300hv ruoskaan tuntuu hienosti viinaa pumppaavan. Tallissa on jo uusi pumppu ämpäreineen odottamassa asennusta ja se on walbro 450 e85. Sen pitäisi riittää noin 700hv nurkille. Käsittääkseni tuo walbro on ns. paras mitä on tarjolla :twisted:

Meidän rykissä on myös TD04HL-19T#7 ja 550x230x65 kuuleri sekä Bosch EV14 670cc -suuttimet yms.

Eski
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Miksi vaihdat Henkon pois jos se toimii ok tavalla? Mitenkä nuo istuu vakio ämpäriin, tarviiko isoja muutoksia tehdä? Mistä niitä saa parhaaseen hintaan? Koska minulle jää T7 Männät niin pumpun ja suuttimien ei tarvitse olla mahdottoman kokoisia, etanolia kestävä pumppu tietenkin. Kohtuu hinta ja jonkinlainen reservi tietysti paikallaan. Olisiko nuo: https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 630ml.html mistään kotoisin tai onko jollain parempia ehdotuksia?
Entäs tämä pumppu:https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... umppu.html. Näitä saa ebaystä edukkaammin, lieneekö kaikki etanolin kestäviä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ostin tuon walbron valmiiksi ämpäriin istutettuna, kun joku täällä foorumilla sellaista pakettia kauppasi. Oli tehnyt paketin valmiiksi omaan autoonsa, joka ei lopulta toteutunut. Siksi ostin sen varalle, koska henko saattaa hyytyä jossain vaiheessa... Eli en osaa sanoa pumpun ämpäriin asennuksesta mitään. Myöskään noista maptunin pumpuista ja suuttimista ei ole mitään käsitystä, mutta esim. tuosta löytyy walbro -> https://www.jmtuonti.fi/walbro/11277-wa ... umppu.html

Eski
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Sanokaas nyt mikä on tämän hetken hinta/laatu suhteelta hyviä vaihtoehtoja pumpulle ja suuttimille ja mistä niitä saa tilattua/ostettua? Yrittänyt selailla täältä mutta monenlaista kokemusta tuntuu olevan ja aitoja kestävämpiä pumppuja ei tahdo erottaa huonoista kopioista.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Aem-pumpun olen pariin autoon laittanut, ei tosin omakohtaista kokemusta pidemmältä ajalta vielä. Tuohon päädyin täältä luettujen positiivisten kokemusten myötä.

https://www.jmtuonti.fi/aem/194585-aem- ... umppu.html
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Ilmeisesti sopii aika helposti alkuperäisen paikalle? Aika lyhyen näköinen tuo polttoaineletku mikä kuvassa. Saiko mukana tulevilla vermeillä pumpun paikoilleen vai tarvitsiko jotain hommata lisää?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja jus »

Mielipide:
JM Tuonnin AEM-kuvassa näkynyt letkun pätkä näyttää melkeinpä liian pitkältä. Vanhasta pumpusta sahataan liitosnippa putkineen irti. Uusi pumppu liitetään max 5 cm letkunpätkällä tuplaklemmareilla siihen vanhan pumpun nipan sisältävään alkuperäiseen putkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

jus kirjoitti:
To Kesä 20, 2019 21:03
Mielipide:
JM Tuonnin AEM-kuvassa näkynyt letkun pätkä näyttää melkeinpä liian pitkältä. Vanhasta pumpusta sahataan liitosnippa putkineen irti. Uusi pumppu liitetään max 5 cm letkunpätkällä tuplaklemmareilla siihen vanhan pumpun nipan sisältävään alkuperäiseen putkeen.
Eli tuosta päätellen AEM:n p-a lähtöliitännän ulkohalkaisija on saman paksuinen kuin alkuperäisen liitosnipan päällä olevan putken ulkohalkaisija jolloin sen saa suoraan liitettyä sillä lyhyellä letkulla.


Asiasta vielä kolmanteen, tuli vain mieleen että kumpikohan on koneelle turallisempaa, se että on vain Mitsu, softa, pumppu ja suuttimet muiden osien ollessa vakioita jolloin ehkä viinalla 280hv/450nm vai niiden lisäksi cooleri, isompi downpipe ja ja avarampi cat back jolloin ehkä 300hv? Aattelin että ahtoilma olisi viilempää ja pakopaine ja sitä myöden myös pakolämmöt ehkä alhaisemmat? Välillä käynyt mielessä että kun kone on auki niin menisihän nuo samalla https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 5-23t.html 560€. Mutta jos vaki osat kestää nuo tehot niin turhaa rahan haaskaustahan se olisi. Joskus käynyt mielessä että koneen voisi joskus vaihtaa 9-5 keulillekin niin silloin voisi enemmänkin tehoa puristaa. Kone on nyt levällään joten nyt olisi helppo muutokset tehdä.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jos alkuperäinen pumppu on vielä paikoillaan, niin kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä saa alkuperäisen muoviputken irti ja liittää sen uuteen pumppuun. Varmistaa klemmarilla että kestää kiinni.
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

raimsshi kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 14:37
Jos alkuperäinen pumppu on vielä paikoillaan, niin kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä saa alkuperäisen muoviputken irti ja liittää sen uuteen pumppuun. Varmistaa klemmarilla että kestää kiinni.
Joo, yksi kuristuskohta olisi silloin vähemmän. Mutta onko pumpun lähtö isopmpi uudessa pumpussa jolloin voi käydä niin että ei veny putki niin isoiksi?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/3- ... 0-9-3.html tommonen pakoputkisto olisi tuolla, ei vaan katsastussetä taida tykätä.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa ... 0-94-.html tuolla luulis jonkin verran enemmän olevan jäähdytystehoa vs orkkis, huomattavasti halvempi kuin Do88.

Mopo taitaa karkailla käsistä kohta.. aatellut vain että tuo cooleri saattaisi suojella konetta.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Saba9-3 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 15:11
raimsshi kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 14:37
Jos alkuperäinen pumppu on vielä paikoillaan, niin kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä saa alkuperäisen muoviputken irti ja liittää sen uuteen pumppuun. Varmistaa klemmarilla että kestää kiinni.
Joo, yksi kuristuskohta olisi silloin vähemmän. Mutta onko pumpun lähtö isopmpi uudessa pumpussa jolloin voi käydä niin että ei veny putki niin isoiksi?
Aem:ssä aavistuksen pienempi kuin alkuperäisessä. Klemmari kyllä takaa ettei pääse irtoamaan.
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

raimsshi kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 15:43
Saba9-3 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 15:11
raimsshi kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 14:37
Jos alkuperäinen pumppu on vielä paikoillaan, niin kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä saa alkuperäisen muoviputken irti ja liittää sen uuteen pumppuun. Varmistaa klemmarilla että kestää kiinni.
Joo, yksi kuristuskohta olisi silloin vähemmän. Mutta onko pumpun lähtö isopmpi uudessa pumpussa jolloin voi käydä niin että ei veny putki niin isoiksi?
Aem:ssä aavistuksen pienempi kuin alkuperäisessä. Klemmari kyllä takaa ettei pääse irtoamaan.
Hmm eli se on liitettävä lisäletkulla silloin koska muuten alkuperäisen muoviputken pitäisi kutistua jotta se olisi tiivis uuden pumpun pienempään liitäntään?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuttimet ja P-A pumppu valinta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Ero on sen verran pieni että menee ilman lisäletkuja. Mutta jos pumppu on jo kerran vaihdettu ja katkottu putket, niin letkuliitoksia joutunee tekemään.
Vastaa Viestiin