Saabista lervahti jarruputki vasemman takarenkaan viereltä kesken katsastuksen. Lupasin antaa raakin isälleni mutta tarvis saada saabi ajoturvalliseksi ennen kun ajan sen parin sadan km päähän. Tarkoitus on siis itselläni vaan päästä värkistä eroon pienimmällä mahdollisella vaivalla. Naapurin motonet myy tällaista:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/232022?aj ... malli=1998
En ole ikinä jarruputkea vaihtanut niin olisi pari kysymystä.
1. Mitä työkaluja tarvitsen?
2. Onnistuuko vaihto ihan parkkipaikalla tunkin ja pukkien kanssa?
3. Onnistuuko toimenpide yksin? Jarrujen ilmaamiseen kai tarvii kaverin mutta puoliso ehkä just ja just venyy polkeen jarrupoljinta.
Suuret kiitokset.
Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
1. Avolenkkiavaimet ovat liitosten avaamisessa ja kiristämisessä ehdottomia, muistaakseni jarruletkun ja satulan välisessä putkessa oli 10 mm avainkoko. Tosin jossain kohtaa oli myös 14 mm, mutta en mene vannomaan, missä kohtaa jarrujärjestelmää. Ilmaamista varten on hyvä olla ilmausruuviin sopiva läpinäkyvä putkenpätkä ja tyhjä astia jarrunestettä varten.
2. Onnistuu
3. Ilmaamisessa on hyvä olla kaveri, mutta muuten pärjää hyvin yksin.
Kannattaa myös huomioida, että mikäli tuo putkenpätkä on niin ruostunut, että menee jarrua polkemalla rikki, on myös muualla korjattavaa. Jarruletkut (taka-akselin ja korin välissä) ovat todennäköisesti vaihtokunnossa, kuten myös korissa kiinni olevat jarruputket. Korissa kiinni olevia putkia ei sitten saa valmiina ainakaan Motonetista, vaan ne pitää itse askarrella ja näiden putkien pituus on n. 2 metriä/kappale (toinen pää etuoven kohdalla) Jarruputkien teko ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, kunhan on laippatyökalu päiden tekemiseen. CuNiFe-putki on varsin helppoa ja anteeksiantavaa taivuteltavaa. Itsellenikin nuo pitkät putket olivat ensikosketus jarruputkien ihmeelliseen maailmaan.
2. Onnistuu
3. Ilmaamisessa on hyvä olla kaveri, mutta muuten pärjää hyvin yksin.
Kannattaa myös huomioida, että mikäli tuo putkenpätkä on niin ruostunut, että menee jarrua polkemalla rikki, on myös muualla korjattavaa. Jarruletkut (taka-akselin ja korin välissä) ovat todennäköisesti vaihtokunnossa, kuten myös korissa kiinni olevat jarruputket. Korissa kiinni olevia putkia ei sitten saa valmiina ainakaan Motonetista, vaan ne pitää itse askarrella ja näiden putkien pituus on n. 2 metriä/kappale (toinen pää etuoven kohdalla) Jarruputkien teko ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, kunhan on laippatyökalu päiden tekemiseen. CuNiFe-putki on varsin helppoa ja anteeksiantavaa taivuteltavaa. Itsellenikin nuo pitkät putket olivat ensikosketus jarruputkien ihmeelliseen maailmaan.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Kiitos sivistämisestä. Pian selvinee...
Jos tarvii uusia koko putket, onnistuuko prosessi edelleen tunkkipukkiperiaatteella?
Jos tarvii uusia koko putket, onnistuuko prosessi edelleen tunkkipukkiperiaatteella?
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Juu. Muuten putki näytti olevan iha ok, mutta juuri ennen kun liittyy letkuun oli yhtä ruostehaperoa. Oli kyllä letkukin sen verta muhjusen näkönen että vaikea sanoa kumpi prakas, ellei molemmat.
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Vaikeusaste ei sinällään kasva valtavasti, vaan työmäärä ja auton alla vietettävä aika. Eli lähinnä omasta (mukavuuden)halusta kiinni, tekeekö parkkipaikalla vai katon alla.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Vuosi sitten vaihdoin saman putken ja Motonetista hain uuden. Ei siitä muuta sanottavaa kuin että se yksilö oli aavistuksen turhan pitkä. Viimeiseen satulan puoleisen mutkan tein vähän laajemmalla kaarella.
Kuulostaa letkukin vaihtokunnossa olevalta. Kannattaa liottaa letkun ja sitä ennen olevan putken liitos kunnolla irrotusöljyllä että paremmat mahdollisuudet selvitä yhden putken vaihdolla.
Kuulostaa letkukin vaihtokunnossa olevalta. Kannattaa liottaa letkun ja sitä ennen olevan putken liitos kunnolla irrotusöljyllä että paremmat mahdollisuudet selvitä yhden putken vaihdolla.
Re: Vm98 9-3 kysymyksiä jarruputken vaihdosta
Letku jäi vaihtamatta koska vanha oli niin perkeleellisesti kiinni, mutta uusi, kokopitkä putki asentui yllättävän sutjakkaasti ja kolkki pääs turvallisesti pirkanmaalle osa-aikaeläkkeelle. Suuret kiitokset vielä!