Turboa ysikolmoseen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Turbon vaihto nyt sitten ilmeisesti edessä. Auto on 9-3 vm. 2002. Minkäslainen turbo tuohon vanhan tilalle sitten kannattaa laittaa ja onko millainen homma itse asentaa? Onko vaihdon yhteydessä sitten muuta huomioitavaa/mahdollista vaihdettavaa?
MikkoLaine
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 19:13
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja MikkoLaine »

voihan sinne sen mitsun pistää jos garretti on ollu aiemmin.

joutuu kyllä sitte ne öljy ja vesiputket vaihtamaa jos garretista mitsuun (tai toisinpäin)

tunkki esiin, renkaiden alle 25 cm tavaraa + oma mahan vaatima lisätilantarve, tai nosturi jos semmosiin ylellisyyksiin on mahdollisuudet.
dp pois (tai ainaki turbon puoli irti ja vääntää sivummalle, cobra pois, ja varmaan vähän sitä sun tätä pois mitä nyt tiellä sitte sattuuki olemaa.
vesi ja öljyputket turbolta pois (sillai tietty et on nesteet sitte hihassa, kun ei tajunnu tyhjätä niitä eka).
taisin itse femman mitsua vaihtaessa jättää jonkun vesiputken turboon kun oli hiukan hankala irrottaa paikallaan ollessaan. koneen puolelta irrotin.
vanha pois ja uus tilalle.
96 1.5 v4 -76
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

MikkoLaine kirjoitti:
Ma Elo 26, 2019 05:55
voihan sinne sen mitsun pistää jos garretti on ollu aiemmin.

joutuu kyllä sitte ne öljy ja vesiputket vaihtamaa jos garretista mitsuun (tai toisinpäin)
Hämmennys foorumeila jatkuu, että mitä pitää väkisin vaihtaa ja mitä ei.

Tämänkin ketjun mukaan kaksi banjopulttia ja neljä prikkaa riittää vaihdettaviksi osiksi

viewtopic.php?f=14&t=88055&hilit=gt17+mitsu#p712001

Sitten kun joku tulee kysymään, niin sanotaan että haulla löytyy jo monta monituista keskustelua (niin kuin löytyykin, mutta tieto ei ole ihan yhdenmukaista kaikilta osin, kuten tästäkin ketjusta saamme lainatulta osin lukea)

Summaten, uskoakseni putkia ei tarvitse välttämättä vaihdella ainakaan T7-koneen tapauksessa kuten tässä kysyjän 2002-mallisessa. Oma Mitsu tosin makaa vieläkin pahvilaatikossa odottaen inspiraatiota aloittaa, joten uskon asioilla mennään.
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Niin aattelin PCS:ltä tilata sen mitsun ja siihen tarvittavat vaihto-osat. Kannattaa varmaan öljypohjakin putsata, vai?
Yhdestä siivekkeestä oli pieni palanen lohjennut irti, välijäähdyttimeltä kannattanee sitä etsiä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ne banjot ja prikat riittää, kun Garretin orggisputkia hieman vääntää Mitsuun sopivaksi. Been there, done that, ei ollut mikään paha rasti. Rahamies vaihtaa ne putketkin Mitsun putkiin, ei ne nyt kovin kalliita ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Femmaan vaihdoin Mitsubishin GT17 putkiin ja 9-3:een sain käytetyt Mitsun putket. Ehkä se himpun verran helpompi on oikeilla putkilla tehdä, mutta pari banjoruuvia ja isot kupariprikat saa hydrauliikkaliikkeestä. Olihan tuossa 9-5 puolella simppelimpi muunnoskitti keksitty. viewtopic.php?f=14&t=135819&start=60#p1227857
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

https://www.neobrothers.co.uk/oil--wate ... 5448-p.asp

Tuolla on putkisarja Mitsun turbolle, itse tilasin nuo.
Sandu
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2019 14:29
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Sandu »

Minä tilasin kaksi banjopulttia ja prikat Maptunelta. Putket meni melko hyvin.. yhtä joutui vähän enemmän vääntää, että sai menemään. Varaudu siihen, että koneessa saattaa olla muutakin vikaa. "Nimimerkillä kokemusta on"
Alfonzo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 29, 2018 08:56
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja Alfonzo »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 26, 2019 19:59
Ne banjot ja prikat riittää, kun Garretin orggisputkia hieman vääntää Mitsuun sopivaksi. Been there, done that, ei ollut mikään paha rasti. Rahamies vaihtaa ne putketkin Mitsun putkiin, ei ne nyt kovin kalliita ole.
Näin se on, itselläni kävi niin jotta lyhyempi vesiputki oli niin haperoa ettei kestänyt enään taivuttamista. Eli uudet putket tuli sitten lopulta laitettua. :lol:
Olisi sen pelkän putken saanut varmaan marmoritiskiltäkin, mutta samalla laittoi kaikki...

Ja asennushommiin saa reilusti lisää tilaa irroittamalla jäähdyttimen puhaltimen koteloineen.
#4941
9-3 2.0t BioPower -02
BMW E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse vaihdatin Femmaan Mitsun lisäksi myös putket sekä imucobran. Cobran vaihtotarve kait riippui Mitsun mallista, joka taas ainakin Femmassa rippui vuosimallista (-06->). OG-kolkissa lienee ollut vain yhtä tyyppiä Mitsua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1459
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Turboa ysikolmoseen?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun mielestä turboa vaihtaessa kannattaa ottaa öljy- ja vesiputket irti molemmista päistä ja kasatessa laittaa ne ensin turboon kiinni. Uusi turbo menee kivasti paikalleen niin että laittaa siihen ensin öljyn paluuputken kiinni, pujottaa paikalleen ja sen jälkeen ruuvaa pinnapultit pakosarjan läpi turboon. Tämän jälkeen kaikki banjoilla tulevat putket voi ruuvata turboon.

Edellisesti turbonvaihto-operaatiosta on kulunut reilu viikko, joten nämä pitäisi muistaa seuraavalla kerrallakin :lol:

Kaikki avattavien liitosten kuparitiivisteet kannattaa vaihtaa uusiin, olisiko niitä 14 kpl ja paria eri kokoa.

Kiinanahdin maksaa pari sataa ja sellaisellakin pääsee useamman vuoden, joten uuden ahtimen valintaan vaikuttaa se mitä haluaa ja paljnko on valmis laittamaan rahaa kiinni.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin