Saabilla "ilmavaivoja"?
Saabilla "ilmavaivoja"?
Potilas on 900 -96 ilman ilmastointia. Ongelmana vaihteleva ja yleensä toimimaton lämpimän ilman puhallus sisään. Erityispiirteenä joskus pysäköityneenä ollessa puhaltaa erittäin kuumaa ilmaa, kenno ei siis liene tukossa, mutta liikkeelle lähdettäessä lämpimän ilman tulo hiipuu melko nopeasti.
Arvelisin järjestelmässä olevan ilmaa, mutta en ole onnistut sitä ilmaamaan. Ja eikö sen pitäisi normaalisti ilmaantua itsestään? Miten tuo onnistuisi?
Lämpömittari on vakaasti kello 9 asennossa, ehkä vähän ylikin. Vesipumppukin vaihdettu jokin aika sitten.
Arvelisin järjestelmässä olevan ilmaa, mutta en ole onnistut sitä ilmaamaan. Ja eikö sen pitäisi normaalisti ilmaantua itsestään? Miten tuo onnistuisi?
Lämpömittari on vakaasti kello 9 asennossa, ehkä vähän ylikin. Vesipumppukin vaihdettu jokin aika sitten.
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Jo lähes sata lukijaa, eikä yhtään kommenttia Missä kaikki tietäjät luuraavat?
Sattuipa tuolta toisesta keskustelusta silmän lause: "Termostaatti on kolmiasentoinen - lämpöjen noustua liian ylös vesi ei enää kierrä 'pienen kierron' (mm. lämmityslaitteen kenno) kautta vaan kaikki menee isoon kiertoon eli jäähdyttimen lävitse".
Siitä ei selvinnyt onko kyse vanhemmasta vai uudemmasta 900 mallista, NG vai mikä tää nyt onkaan. Onkohan tässä samanlainen 3-asentoinen termostaatti? Voisi kokeilla sen vaihtoa.
Eikö kenelläkään ole tosiaan ollut samanlaisia oireita lämppärin kanssa? Etenkin tämä ominaisuus, että parkissa puhataa (joskus) lämmintä mutta liikkeelle lähdettyä puhallus taas jäähtyy parissa minuutissa.
Kaikenlaisia ehdotuksia ja valistuneita arvauksia vian mahdollisesta syystä otetaan mieellään vastaan. Kiitos.
Sattuipa tuolta toisesta keskustelusta silmän lause: "Termostaatti on kolmiasentoinen - lämpöjen noustua liian ylös vesi ei enää kierrä 'pienen kierron' (mm. lämmityslaitteen kenno) kautta vaan kaikki menee isoon kiertoon eli jäähdyttimen lävitse".
Siitä ei selvinnyt onko kyse vanhemmasta vai uudemmasta 900 mallista, NG vai mikä tää nyt onkaan. Onkohan tässä samanlainen 3-asentoinen termostaatti? Voisi kokeilla sen vaihtoa.
Eikö kenelläkään ole tosiaan ollut samanlaisia oireita lämppärin kanssa? Etenkin tämä ominaisuus, että parkissa puhataa (joskus) lämmintä mutta liikkeelle lähdettyä puhallus taas jäähtyy parissa minuutissa.
Kaikenlaisia ehdotuksia ja valistuneita arvauksia vian mahdollisesta syystä otetaan mieellään vastaan. Kiitos.
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Kiitän edellisestä linkistä. Tuossa taitaa olla kyse 9-5 Saabista, mutta liippaa niin läheltä, että nyt ostohousut jalkaan ja Motonettiin...
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Ei orkkistermaria. Ota motonetistä punamustassa laatikossa oleva gates -termostaatti. Sisältä paljastuu Motorad -merkkinen osa joka pitää lämmön kuten kuuluukin.
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Näitä Motoradeja vaihtelin useamman takuuseen pari vuotta sitten, ja myös myyjä myönsi että takuupalautuksia on noissa tullut paljon. Ne kun ei pitäneet lämpöä uutenakaan. Testasin yhden kattilassa, niin aukeamislämpötila oli juuri oikea, mutta lautanen ei ollut tiivis, joten neste pääsi jo heti kylmänä fuskaamaan läpi. Olen sen jälkeen muutamaan Saabiin ostanut Wahlerin ja ne on toimineet aina kuten pitääkin.
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Se motonetin motorad ei ole sama kuin saabin orggis, vaikka sama valmistaja. Joskus niitä vertailin, kun lakkasi lämmöt pysymästä melkein uudella. Orggiksella toimii taas.
Löysin kuvatkin. Vasen Saabin pussista, oikea Gatesin pakkaama.
http://aijaa.com/zqGNiQ
http://aijaa.com/usWCEI
Löysin kuvatkin. Vasen Saabin pussista, oikea Gatesin pakkaama.
http://aijaa.com/zqGNiQ
http://aijaa.com/usWCEI
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Eipä ollut Motonetissä muuta kuin tuo Motorad, niin oli helppo valita. Ainakin alkoi lämppäri toimimaan normaalisti, eli syyllinen lienee selvillä. Jos ei kestä, niin pitää sitten ostaa muun merkkinen.
Kumma juttu sinänsä, että vaikka olen ollut autojen kanssa tekemisissä melkein 40 vuotta, en ollut ikinä kuullutkaan moisesta 3-toimisesta termostaatista. Aina näköjään oppii uutta vielä vanhoilla päivilläkin...
Kumma juttu sinänsä, että vaikka olen ollut autojen kanssa tekemisissä melkein 40 vuotta, en ollut ikinä kuullutkaan moisesta 3-toimisesta termostaatista. Aina näköjään oppii uutta vielä vanhoilla päivilläkin...
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Itellä antautunu kokonaan 2 viikon päästä asennuksesta. Toimi siihen asti niin kuin piti, mutta sitten ilmeisesti jumittu auki kun lämmöt ei noussu halutulle tasolle. Motonet vaihto orkkiksen takuuseen, ja motonetin oma korjaamo (ovat vain nimen alla, eri pulju) sanoi ettei nuo tarvikkeet toimi Saabeissa etteivät ymmärrä miks motonet niitä myy.raimsshi kirjoitti: ↑Pe Loka 18, 2019 13:53Näitä Motoradeja vaihtelin useamman takuuseen pari vuotta sitten, ja myös myyjä myönsi että takuupalautuksia on noissa tullut paljon. Ne kun ei pitäneet lämpöä uutenakaan. Testasin yhden kattilassa, niin aukeamislämpötila oli juuri oikea, mutta lautanen ei ollut tiivis, joten neste pääsi jo heti kylmänä fuskaamaan läpi. Olen sen jälkeen muutamaan Saabiin ostanut Wahlerin ja ne on toimineet aina kuten pitääkin.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7550
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Omasta og kolkista hyytyi motonetin termostaatti n.2kk.
Nyt on haettu Rikulta originaali termostaatti.
Nyt on haettu Rikulta originaali termostaatti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabilla "ilmavaivoja"?
Motonethan tarjoaa Saabbiin pääasiassa noita PPS:n osia. Kivastihan se kuulostaa Saabiin erikoistuneelta, mutta sitä samaa paskaahan se on kuin muutkin bulkkitarvikkeet. Mulla ei ihan viikkoa kestänyt termari.
'01 9-3 2.0 turbo