'98 9-3 jännitteensäädin?
'98 9-3 jännitteensäädin?
Boschin 130A laturi. Eilen ensioireet, sattumalta huomasin että mitäs, latausvalo palaa ... polkaisin kaasua vähän reippaammin ja sammui. En murehtinut enempää, olihan tuolla loskassa puskettu hullun lailla menemään ja ajattelin että aanut vähän märkää. Ajan siis omalla autolla paljon pätkäajoa töissä, kymmeniä startteja per päivä. Alkoi huolestuttaa kun tuo toistui useammin. Silloin kun latasi kunnolla, huomasin valoista että jännite aaltoilee mutta latausvalo pysyi poissa. Tänään sitten jo enemmän ongelmaa, käytännössä missään vaiheessa latausvalo ei pala kirkkaana, vaan himmeänä siitä asti kun kääntää virrat päälle, neljääntonniin kun polkaisee niin sammuu, mutta hetken päästä syttyy himmeänä taas uudestaan. Googletusten perusteella hiilet loppu, uuden jännitesäätimen tilasin maanantaiksi kun paikallinen pulju tarjoaa Hücon säädintä 25 eurolla. Ollaanko samaa mieltä, vai varaudunko jo kaivamaan kuvetta uuden laturin suuntaan ..?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Jos tuossa laturissa on se perinteinen hiilisilta-lataussäädin perässä, hyvin suurella todennäköisyydellä toimii. Tietysti, jos on paljon ajettu, voi olla jo sen verran uraa kollektorissa, että tuo paketti on lyhytikäinen. Eipä tuo kallis kokeilu ole.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Vastaavaan tinasin pelkät hiilet vanhaan säätäjään. Monta vuotta on toiminut. Jännite alkoi heijata, mutta latausvalo ei edes välähdellyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Eihän tuo oo kuin 350000 ajettu, eli hädintuskin sisäänajettu Olennaisinta ois nyt saada toimimaan tässä talven keskellä mahdollisimman vähällä. Vuosiin en ole ehtinyt edes pitämään kunnon lomaa ja nyt kun tuo Saabbi tuli hankittua vetoautoksi, haaveena olis iskeä vaunu perään ja päästä joulun ja uudenvuoden ajaksi Lappiin. Kunhan kesään asti sais taas toimimaan niin elämä ois helpompaa
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Onkos tuo muuten yläkautta ihan mahdoton räpeltää paikalleen, laturiinhan kyllä pääsee käsiks mutta aika sokkohommalta vaikuttaa? Lumihangessa rivarin pihalla alakautta ei ole niin mukavaa eikä turvallistakaan, toki voisin ruinata töistä hallia käyttöön kun lupasin ylimääräisen viikonkin tehdä duunia vaikka loman piti alkaa NYT
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Sen jos tietäisi, onko laturi alkuperäinen? Paljon se on jo pyörinyt noilla kilometreillä ja siihen voisi ihan hyvin harkita uutta 90A laturia. Se on budjettiratkaisuna varsin kilpailukykyinen. Olisi huolettomia kilometrejä sitten luvassa vuosiksi. Esim. Saab 9000:ssa tuota 90A laturia on ollut ja en ole kuullut, että virta ei riittäisi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
On se budjettiratkaisuna tuo 25 euron säädinkin aika oiva Vajaat 200 euroa laturista on mun lompakkoon tässä kohtaa iso lovi. Sen verran kävin tänään jo aloittelemassa hommaa, että sain kuin sainkin päätykopasta johdot ja ruuvit näppituntumalla pois, vain todetaksi ettei se koppa taida mahtua pois, laturin kannake on tiellä. Kuka perkele tuon on suunnitellut ???
No, huomenna töiden jälkeen enemmän työkaluja mukaan, hihna ja kiristin pois ja laturin pultit auki. Toivon todella että tuo lähtisi siitä kannakkeesta irti, siitäkin näemmä ohjeissa pelotellaan että se ei siitä noin vaan irtoa ennenkuin sen kannakkeenkin irrottaa koneesta.
No, huomenna töiden jälkeen enemmän työkaluja mukaan, hihna ja kiristin pois ja laturin pultit auki. Toivon todella että tuo lähtisi siitä kannakkeesta irti, siitäkin näemmä ohjeissa pelotellaan että se ei siitä noin vaan irtoa ennenkuin sen kannakkeenkin irrottaa koneesta.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Tuota itekin jo ehdin harmitella, kun aikaisemmin oli Biltemassa varsin järkevään hintaan se 90A malli. Ainakin sovellus sanoo, että on poistunut.
Laturin varma toiminta on kuitenkin melko kriittinen toiminto auton luotettavuuden kannalta. Täydellä akulla pääsin peräti 10km ilman valoja, kun ajoin isäukon auton pajalle laturiremppaan. Ai mistä tiedän? No ajon päätteeksi yritin vielä siirtää vähän autoa, niin eipä enää ollut virtaa starttaukseen. Hämmentävän lyhyen siivun sillä pääsee.
Laturin varma toiminta on kuitenkin melko kriittinen toiminto auton luotettavuuden kannalta. Täydellä akulla pääsin peräti 10km ilman valoja, kun ajoin isäukon auton pajalle laturiremppaan. Ai mistä tiedän? No ajon päätteeksi yritin vielä siirtää vähän autoa, niin eipä enää ollut virtaa starttaukseen. Hämmentävän lyhyen siivun sillä pääsee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Onhan se tärkeää, siksikin mieluummin huollettu alkuperäinen Bosch kuin kiinankopio. joka Bilteman laturi todennäköisesti on ollut. Torstaina mun täytyy viimeistään saada tuo auto pelittämään, tässä on vielä aikaa tilata liukurenkaat jos ne on syytä vaihtaa. Ja kun auto makaa työpaikalla, ja satun olemaan huvipuistossa töissä, meillä on melko kattava laakerivalikoimakin ja hyvät välineet siellä jos haluaa vielä nekin uusia
Toista se oli takavuosina, kaasarikoneisella 240 Volvolla pääsin yli 40 kilsaa kotiin parkit päällä kun hihna katkes, narusta viritetty patenti pyörittämässä vesipumppua Tuossa Saabissakin on onneks nyt uusi 74Ah akku, ehdinhän mä sillä jo pari päivää ajella vika päällä vaikka lataa kunnolla vain silloin tällöin. Ja yhä se lähtee käyntiin
Toista se oli takavuosina, kaasarikoneisella 240 Volvolla pääsin yli 40 kilsaa kotiin parkit päällä kun hihna katkes, narusta viritetty patenti pyörittämässä vesipumppua Tuossa Saabissakin on onneks nyt uusi 74Ah akku, ehdinhän mä sillä jo pari päivää ajella vika päällä vaikka lataa kunnolla vain silloin tällöin. Ja yhä se lähtee käyntiin
'01 9-3 2.0 turbo
Re: '98 9-3 jännitteensäädin?
Eihän siinä mennyt kuin 4 ja puoli tuntia, ulkosalla lumessa ja pimeässä Kyllä sai ihan koko homman ohjeiden mukaan tehdä, tosin sen jännitteensäätimen nyt olis pystynyt siellä autossa paikallaan vaihtamaan kunhan laturin sai irti, mutta pääsipähän vilkaisemaan liukurenkaitakin vähän paremmin. Kyllä tuolla laturilla vielä pärjäilee. Monet noista ohjeista on varmaan tehtu turbon mukaan, vaparissa oli kyllä todella hilkulla saada sitä ulos. IAC piti tuosta myös ottaa tieltä pois, siitä ei tainnut noissa ohjeissa olla missään mainintaa.
'01 9-3 2.0 turbo