Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

No siinä se kysymys otsikossa en haulla löytänyt. Kun auto muuten toimii täysin mutta reilun puolen tunnin ajon jälkeen loppuu veto jossain 4000 kierroksen nurkilla kokonaan sellaseen nykimiseen. Jos on niin missä se on ja mahdollisesti millasella varaosanumerolla löytyy ja mikä sen oikea nimi on.

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Paskaa tankissa/ongelmia bensan saannissa? Samankaltaisia oireita oli Primerassa kun roskat tukki pumpun imusihdin. Toimi aina hetken seisottuaan vähän aikaan, kun paikallaan ollessaan pääsivät roskat liukenemaan sihdistä irti. Hetken ajon jälkeen löysivät aina tiensä uudelleen imusihtiin ja tehot loppui. Uskoisin että tuo näkyy datassa fuel trimmeissä, ecun pitäis epätoivoisesti nostaa syöttöä kun kone ei saa bensaa.

9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Itse alustassa olevan bensansuodattimen tohon vaihdoin, ja en oikein jaksa uskoa että bensapumpun sihti alkaa tismalleen 45 minuuttia käynnistyksestä oikeassa käyntilämpötilassa rykiä. Tää foorumi on täynnä näitä nykimisiä haulla mutta vähemään todettuja ratkaisuja,kun tää tulee niin tismalleen vasta kun auto käyntilämpötilassa. Olen nyt vaihtanut bensansuodattimen, tulpat, virranjakajankannen, pyörijän, vaihtanut varmasti kaikki alipaineletkut ja niistä oli tosi iso osa liitoksistaan repeilleet, silti ei vaikuttanut, ainut mihin en ole kattonut on siellä imusarjan alla, mitä siellä on. Kaasuläpälle tuleva imuboksinlaatikon tiivisteetkin vaihdettu ja alempi ei ole oikea koska niitä ei löydy, mut hyvin tiivis silti. yhä van ykii kun kone saavuttaa täyden lämpötilan. Ei ole myöskään kampiakselin asentotunnistin koska tää lähtee kylmänä/lämpimänä aina heti käyntiin

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1212
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja anv »

Tässä vaiheessa kokeilisin kyllä vaihtaa ton kampuran tunnistimenkin. Ne tuntuvat hajoilevan vähän eri tavoilla, mutta yhteistä niille on se että lämpötilalla on vaikutuksensa ennenkuin pimenee kokonaan.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Aika pitkä aika tuo 45 minuuttiakin on siihen jonkin tietyn lämpötilan saavuttamiseen. Minkä ikäinen auto on kyseessä, onko Motronicilla vielä? Siihenhän saa helposti softan josta pääsee ELM-piuhalla lukemaan livedataa. Pääsisit näkemään mitä tuolla hetkellä oikeasti tapahtuu.

9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Mulla ei ole pitkään aikaan ollut näitä vaparikoneisia joten mä en oikein tiedä miten tästä edes katellaan dataa. Käyn kotimatkalla hakemassa motonetistä ton halvemman kampiakselin anturin ja vaihdan viikonlopun aikana, nyt kun puhuitte niin periaatteessahan toi alkaa nykiä vasta vähän sen jälkeen kun muuten moottori jo normilämpönen. Joten, jää nähtäväks ottaako kampiakselin asentoanturi pikkuhiljaa kuumaa ja hajoamassa ja siks tekee ton. Itellä kyllä keinot loppuu jos ei tosta. Ilmottelen mitä vaikutti kun vaihdan. Kiitti neuvoista. Ja siis tää on ihan ekan vuoden ng900 joku jenkkimalli, motronic tässä on.

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Taisi löytyä ihan tältä foorumilta Motronic-suitesta modattu versio, jolla pääsee lukemaan. Mulla oli aikanaan Volvoa varten hankittu halpa Kiinan piuha ... se olikin muuten KKL se protokolla jota tässä kaivattiin. VAG-KKL-piuhana tuon taisin hommata. No, siinä samassa ketjussa on juttua noista piuhoistakin.

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Multa löytyy joitakin osia 2.3i satkuun jos tulee tarvetta. Ecu, imm, ym muuta sähköosaa
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ja riippuen mistä päin oot, multa löytyy tuo piuha ja softa jos livedatan seuraaminen kiinnostaa. Etelä-Pohjanmaalla, kulkeutuu sovittaessa Satakuntaan.

9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Onko 2.3 ruiskussa imuilman lämpötila-anturia erikseen

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Kuitataanpa vika vielä, vaikka hölmönä en itte uskonut niin kyllä vaan oli kampiakselin asentoanturi vian syy.
Käynnistyi aina heti kuumanakin eikä sammuillut, oire oli paheneva nykiminen 3000-4000 kierroksen välissä lämpimänä, kylmänä toimi. Lopulta lämpimänä veto loppui kun seinään n. 3500 kierroksen kohdalla, myös paikallaan kaasua painamalla katkaisi siinä kohtaa kokonaan. Näissä ekoissa ng900:ssa vuoteen 95 asti on näköjää eri anturi kun uudemmissa, laitoin tommosen motonetin 40 euron tarvikeanturin, hyvin se pelittää ainakin näin alkuun.

Vastaa Viestiin