9-3 2.0t -02 Öljykello.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

On vaihdettu öljyt (edellinen omistaja,iso täyshuolto) tollaiseen otsikossa olevaan 9-3:een,a, 293tkm.
Laitettu reippaasti liikaa öljyä koneeseen,tikun mukaan.
Puolen tunnin kaupunki ajelun jälkeen alkaa öljyn merkkivalo palamaan sekä summeri soimaan tyhjäkäynnillä,valo sammuu ja summeri myös lopettaa huutamisen kun nostaa kierroksia vain n.300rpm.
Toinen tämmöinen Saab 9-3 minulla enkä tunne näiden "temppuilua" juuri yhtään.
Olisiko syynä tuon liian paljon laitetun öljymäärän syy moiseen vai olisko syynä öljykello??
Mitään kolinoita ei kuulu valon syttyessä mutta en ole kyllä pitkään konetta käyttänyt ilman kierrosten nostoa n.500 rpm:llä ?
Kahteen huoltoon olen soittanut tuosta asiasta ja molemmat ovat olleet sitä mieltä että öljykelloja vaihdellaan noihin suht paljon.
Olisko öljypumppu kenties? kertokaa kokemuksistanne ja varmaa tietoahan ei voita mikään.
Kiitokset jo etukäteen niille ketkä vaivautuvat ottamaan kantaa asiaan...
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kannattaa myös vaihtaa ne öljyt, ja haistella sitä vanhaa. Tuoksahtaako bensalta? Omassa myös lisääntyi mystisesti öljy ... tiedän kyllä että tuli ajettua vaihtoväli vähän pitkäksi, ei ollut ostaessa edes tietoa koska edellinen omistaja oli vaihtanut. Sitten tuli kaikkia muita kiireitä ja se öljynvaihto vaan jäi. Ainakin nyt toistaiseksi korjaantui öljynvaihdolla, aika ohueksi oli vanhat öljyt päässeet.
'01 9-3 2.0 turbo
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

Moi
kiitos kommentistasi,tuohon samaan ollaan päädytty mekin täällä.
eli vaihdetaan öljyt IHAN ensimmäiseksi (jos korjaantuisi pelkästään sillä) sitten jos ei niin vaihdetaan se öljykello
aloitetaan tietenkin tosiaan halvimmalla tavalla.
Jos noista kumpikaan ei poista ongelmaa niin sitten ymmärtääkseni voisi vielä mittauttaa (jos se on mahdollista)
koneen öljynpaineet.
Mutta joo kiitti vielä, samoilla tempuilla kuin sinä silloin teit tehdään mekin näin alkuun.

-Jukka-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ja sitten tietysti seuraillaan sitä öljyn määrää. Mulla pysyi pitkään oston jälkeen siellä missä pitikin. Kunnes tankissa olleen paskan ja veden takia tuli ongelmia bensan saannin kanssa, ja käyntiongelmia. Mun epäilys on se että kun se vesibensa sotki käyntiä, ecu veti fuel trimmit tappiin eikä kone silti käynyt kunnolla. Tässä kohtaa se alkaa sitten jo männänrenkaiden ohi puskemaan sitä palamatonta seosta öljytilaan, ja öljymääräkin alkaa lisääntyä.

Kun viimein sain nuo bensaongelmat korjattua, alkoi aika pian kuumalla koneella hydroista joku naputtaa, eikä kone käynyt muutenkaan niin pehmeästi kuin ennen. Öjynpaineen valo mulla ei vielä syttynyt. Öljynvaihto korjasi tilanteen eikä sen jälkeen ainakaan vielä ole lisääntynyt, joten ilmeisesti selvisin säikähdyksellä enkä tuhonnut konetta enempää. Mutta jos sulla vaikuttaa samalta, että öljyn sekaan on päässyt jotain muutakin joka ohentaa öljyjä, sitä pitää tietenkin seurailla, ja seuraavaksi sitten pohtia sitä, että miksi ... mutta toivotaan parasta.
'01 9-3 2.0 turbo
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

Jep,toivotaan todella.
Paljon se sinun oli ajettu ongelmien alkaessa? Mitkä öljyt laitoit koneeseen?
Oma "uskontoni"on ainakin kaikkiin alle 350tkm ajettuihin bensakoneisiin semi-synteettinen ja mieluummin täys synteettinen.
Mitkä sinä laitoit omaasi ja paljon oli Saabin matkamittarissa kilsoja,jos muistat enää?? -kun niillä öljyillä sun "parani"..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

350000 suunnilleen. Öljynvaihdosta on nyt pari tuhatta, samalla meni vielä askiin uudet öljyt, kulutuskin tippui :D Tässä välissä on kiskottu asuntovaunuakin sellaiet 800 kilsaa, eli konetta on kyllä kiusattu sen verran että kaikki on tullut kokeiltua. Öljy oli GM:n oma 5W30 joka on Motonetissä vieläpä edullista. Samoin laatikkoon GM:n oma, mutta sitäpä ei ylipäänsä saakaan sekoittaa minkään muun kanssa.
'01 9-3 2.0 turbo
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

Moi,
Ei sulla satu olemaan tietoa tai jopa kuvaa tai linkkiä kuvaan jossa näkyisi sen öljykellon sijainti lohkossa??

-Jukka-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

jUSSI,NOISTA KUVISTA OLI TODELLA HYÖTYÄ,kiitokset niistä Pakoparjan läjhri kuin tyhjää vaan nirti lohkosta ja sitten olinkin tilaa vaihtaa toi anteturi,kiittos sullekin kIITTI VIELÄ KERRAN...
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Jos ei öljykellon vaihdolla parane niin seuraava vaihe on ottaa öljypohja irti ja tarkistaa kampiakselin laakerit.
Kuulostaa juuri siltä kuin laakeri olisi pyörähtänyt ja öljy ei kierrä kunnolla.
Saattaa vielä selvitä pelkällä liukulaakereiden vaihdolla.
Mulla oli aikoinaan femmassa samat oireet ja alakerran laakerit oli ottaneet itseensä.
Tämä kannattaa tarkistaa pikaisesti jos ei öljykellon vaihto auta. Ei ole paha homma.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ihmettelen miksi moottorista (sylinterinkannesta) irrotettaisiin imusarjaa tai varsinkaan pakosarjaa öljynpaineanturin vaihtamisen takia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SaabistiS40
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 07:53

Re: 9-3 2.0t -02 Öljykello.

Viesti Kirjoittaja SaabistiS40 »

Jonenii kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 09:48
Jos ei öljykellon vaihdolla parane niin seuraava vaihe on ottaa öljypohja irti ja tarkistaa kampiakselin laakerit.
Kuulostaa juuri siltä kuin laakeri olisi pyörähtänyt ja öljy ei kierrä kunnolla.
Saattaa vielä selvitä pelkällä liukulaakereiden vaihdolla.
Mulla oli aikoinaan femmassa samat oireet ja alakerran laakerit oli ottaneet itseensä.
Tämä kannattaa tarkistaa pikaisesti jos ei öljykellon vaihto auta. Ei ole paha homma.
Loppui öljyvalon ja summerin soitto siihen paikkaan kun vaihdoin öljykellon,kiitti vielä kuvasta..
Vastaa Viestiin