900 S vs 900 SE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
era900
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Helmi 06, 2020 20:04

900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja era900 »

Mitähän eroja on S ja SE-mallien välillä ? Vuosimalli on 1994.
kapitänmies
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Touko 12, 2015 10:41
Paikkakunta: Pusula

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja kapitänmies »

Googlaamalla saab 900 s vs 900 se löytys tollanen, siinä kai suurimmat erot
https://www.autotalli.com/artikkeli/aut ... 93-2002%29
Saab 9-3 SE 2,0i Cab -98, Opel Kapitän P 2,6 -63 + aina luotettavat Made in Japan (!!) Toyotat Previa -00 & Corolla -05
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Niinkun tuolla toisessa ketjussa oli, ei kai niissä hirveästi mitään logiikkaa ole, varmaan vaikuttaa sekin mihin maahan ne myyty. Mulla on tossa nyt -94 saksassa uutena myyty 900S 2.3, jossa silti on mailinopeus- ja matkamittari, orggis kasettisoitin+ cd-boksi, ilmastointi, cruise, sähköantenni, korinväriset puskurit, mut kuitenkin manuaali ja plyysisisustus.
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja molby »

Mitä pidän tärkeimmistä varusteista on paremman luokan ratti, onko se sitten nahkapällysteinen tai ei mutta perusluokan ruori on järkyttävä, vaikuttaa suurestì ajomukavuuteen. Sopiiko og 9-3 ratti 900: seen.
Myös vakionopeudensäädin on pakollinen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin vanhimmissa NG900:ssa ns. karvalakkivarustelu oli todellinen karvalakki. Kuten muoviratti, mustat puskurit, digikello sidin paikalla yms. SE:ssä oli sentään korinväriset puskurit, sid-näyttö ja nahkaratti. Ilmastointi tai cruise ei kuuluneet tuolloin vakiona mihinkään varusteluun. Yksilöitähän nämä 25 vuotta vanhat autonraadot ovat, joten tehtaalta on alun perin voitu tilata lisävarusteita ja vuosien varrella päivittää mitä tahansa... Meidänkin SE:ssä oli aikanaan jopa 5-spoke aluvanteet :D

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Pakari »

molby kirjoitti:
Pe Helmi 07, 2020 22:44
Sopiiko og 9-3 ratti 900: seen.
Muistaakseni og93 ratti sopii vain ng900 vuosimalliin 1998, ei muihin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ekassa Suomen NG900-hintalistassa Tekniikan Maailmassa syksyllä 1993 (MY94) on kolme vaihtoehtoa joista valita, kaikki tässä vaiheessa vielä viisiovisia:
900 S 2.0i: 169 900,-
900 S 2.3i: 187 900,-
900 SE 2.5 V6: 251 000,-

(Laittamalla V6:n hintaan 2tmk lisää olisi saanut muuten 9000 CD 2.3t:n ja halvemmalla tietty vaparitonnareita erilaisia)

Tuon hinnaston mukaan alkuun SE:n mukana tuli Suomessa siis myös pari pyttyä lisää. Turbo tuli myyntiin vasta keväällä 1994, mutta TM osasi kertoa numerossa 16/93 sen hinnan olevan 230 000,-.

Noiden ässien välillä oli selkeitä varuste-eroja moottorin mukaan, kuten että pikkukoneisessa ei ollut SIDiä eikä kierroslukumittaria. Sitten kun huomioi että tehdastilattavaa autoa on voinut räätälöidä varusteiden puolesta aika hyvin, eri vuosina eri kirjainyhdistelmiin on sisällytetty eri asioita ja eri maissa käytetty ihan erilaisia versionimiä ja varusteluja, niin tosiaan aika vähän pystyy pelkän mallikoodin perusteella päättelemään varustelusta.

Mitä MY1994 Suomen varusteluun tulee, niin TM16/93 löytyy 900 S 2.0i vertailusta (jonka Saab luonnollisesti voitti), jossa vertailtavien autojen vakiovarustelutaulukko. Numerossa TM18/93 on 900 S 2.3i:n täysi koeajo, jossa vakiovarustelista. Niistä voi vertailla eroja noiden välillä, mutta merkittävimmät erot taisi olla nuo kiekkamittari ja SID ja SIDin mukana tuleva black panel -toiminto. Kummassakin mustat puskimet eikä grammaria vakiona, sähköikkunat ja -peilit, ABSit ja kuskin turvatyyny muoviratissa löytyy molemmista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omassa entisessä -94 2.0T manuaali SE 3d ei ollut ainakaan 2006 ostaessa ollut kiinni aitoa nahkarattia vaan keinonahkainen. Varusteita oli black panel, kasettisoitin + cd- boxi,ilmastointi, vakkari, srs, korin väriset puskurit ja peilit. Istuimet taas oli perus plyyshipäällystetyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Olen aina ihmetellyt sitä hiukan halpaa laatuvaikutelmaa, joka jäi ensimmäisten vuosien NG900 malleista. Puskurit, peilinkuoret, ratti ym. ei ihan silloisen 170000 markan autosta. Halvimmassa mallissa ei edes kierroslukumittaria! Minusta vasta 9-3 näytti siltä, miltä auton olisi pitänyt alunperin näyttää. Toki näin saatiin mallia uudistettua matkan varrella. Itsellä oli NG900 2,3S A -93/94, ihan alkupään autoja. Ostettaessa kilometrejä oli jo yli 230000, joten vikojakin riitti matkan varrella. Sen auton matka päättyi lopullisesti marraskuussa 2012.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ehkä SE:n ratin pinnoitus olikin keinonahkaa, mutta kuitenkin aivan asia, kuin se ämpärimuovista valettu rimpula, joka oli karvalakkimalleissa... Kyllä ne GM900:n perusmallit olivat aikanaan aivan järkyttäviä virityksiä, kun vanha OG900 Classic oli loppuvaiheessa tarjolla hintaan 120tmk ja siinäkin oli hienompi ja arvokkaampi tunnelma ja varustelu, kuin noissa 170tmk maksavissa uusissa ooppeelilta haisevissa perusruoskissa :twisted:

OG9-3 oli sitten monella tavalla todella iso parannus, eikä siitä enää esitelty niin surkeaa perusmallia mustilla puskureilla. Tietenkin karvahatussa oli peltivanteet, mutta jotain oli opittu muutaman vuoden takaisista kötöstyksistä...

Eski
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Lämmityslaite sai myös alkupään malleissa moitteita, ja kyllä se meidänkin auto vilpoinen oli. Ilmeisesti siitäkin otettiin opiksi. Jos verrataan tuohon nytkin tallissa seisovaan OG9-3:een, on ero valtava. Tuo uudempi on ehkä parhaiten lämpiävä auto, mitä meillä on ollut. Ymmärrän, että aikanaan uusi malli piti tehdä nopeasti ja Saabilla ei resursseja paljoa ollut. Toisaalta, eikö se GM ollut omistajana ja siellä olisi luullut potkua piisaavan. Volkswagen nosti Skodan syvältä suosta, ja käyttää nerokkaasti samaa tekniikkaa eri merkeissä. 900:ssa mentiin minusta taakse päin jopa istuinten kohdalla, vaikka Saabin istuimet oli olleet kuuluisia muotoilustaan vuosia. 9-3:saa nekin on paremmat ja kaltevuutta voi säätää. Paljon on hyvääkin tullut heti alkuun, tavaratila on iso ja automaatti vaihtaa hyvin. Auto on ajaton muodoltaan ja näkyvyys ulos on ihan hyvä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuon olinkin jo autuaasti unohtanut. Meidänkin GM900SE M1995 oli ihan sairaan kylmä saappi talvella.
Ylivoimasesti kylmin saappi ikinä :evil:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja AZP »

KN/Lieto kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 01:40
Olen aina ihmetellyt sitä hiukan halpaa laatuvaikutelmaa, joka jäi ensimmäisten vuosien NG900 malleista. Puskurit, peilinkuoret, ratti ym. ei ihan silloisen 170000 markan autosta. Halvimmassa mallissa ei edes kierroslukumittaria!
Eski kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 08:24
Kyllä ne GM900:n perusmallit olivat aikanaan aivan järkyttäviä virityksiä, kun vanha OG900 Classic oli loppuvaiheessa tarjolla hintaan 120tmk ja siinäkin oli hienompi ja arvokkaampi tunnelma ja varustelu, kuin noissa 170tmk maksavissa uusissa ooppeelilta haisevissa perusruoskissa :twisted:
Toisaalta pitää muistaa mikä oli 90-luvun alun yleinen varustelutaso suomen markkinoilla, myös premiumiin päin kallellaan olevissa autoissa. Taisi ekoihin vuosimalleihin E36-bemariakin olla mustat puskurit perusmallissa, jos ei lyönyt pätäkkää tiskiin. Lisäksi sporttiseksi mielletyn bemarin peruskone oli 1,6-litrainen, kun Saabissa sentään oli "ison auton" kaksilitrainen perusmallissakin.

TM:n koeajossa syksyltä 1993 oli väliotsikko jossa todettiin, että varusteita riittää, tosin koeajoauto oli 2.3-litrainen, eli oli sitten se rundimittari ja SID mukana. Tuohon aikaan kuitenkin erikoisen hyvää varustelutasoa edusti kuskin airbag, ABS-jarrut, keskuslukitus, sähköikkunat ja sähköpeilit, jotka tänäpäivänä on joko lain vaatimia varusteita tai muuten vain sellaisia että puutetta tulee ihmeteltyä. Ilmastointihan oli tuohon aikaan vielä todella kallis ja erikoinen varuste, jopa kalliimmassakin autoluokassa.

Muilla markkinoilla varustelu saattoi olla perusmallissakin parempaa riippuen siitä miten auto haluttiin markkinoilla asemoida. Suomen autovero oli vain sellaista myrkkyä kaikelle varustelulle, että perusmallit oli väkisin aika karvatuheroita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin