900 S vs 900 SE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Se huvitti tuossa -94 mallissa kun esim etuvakaajan päätytankoja haki niin opel vectra 1.6> luki paketissa ja niitä meni sitten monta pakettia.. Hammastanko omassa mm hajosi mekaanisesti täysin väljäksi, tukivarsia meni toiselta puolelta yksi ja toiselta kaksi alapallojen takia jne. Suoraan ei tahtonut mennä vaikka miten uusi mm konin säädettävään alustaankin.

Alustan osiltaan päivitetympi 95> jälkeinen olikos ollut vm 96 jossa mm klamppi kerran kokeilin juoppokuskina niin oli jotenkin vähän jämäkämmän tuntuinen. Og9-3 tain ng9-3 en ole koskaan ajanut niin verrata en voi niihin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 08:24
OG900 Classic oli loppuvaiheessa tarjolla hintaan 120tmk
Itse asiassa NG-satkun tullessa hinnastoon halvin OG900 (5d Classic 2.1-16) maksoi 149900,- kolmiovisena ja lisäovet siihen joitain tonneja. Keväällä 1993 oli tarjolla vielä OG-satkusta 2.0-mallia hinnat alkaen 129900,- kolmiovisena ja 137900,- viidellä ovella.

Halvin 3-sarjan bemari maksoi NG-satkun saapuessa 166500,-, Audi 80 2.0 169tmk ja MB C180 219900,-. Näiden kanssa Saabin hinta oli melko linjassa, paitsi tietty Mersun.

Mutta D-segmenttiläisten hinnat alkaen oli muilla merkeillä melko yleisesti 110-135 tmk. Volvo 440n sai alkaen 110 tmk (kaksilitrainenkin 125 tmk, 460 Turbo 160 tmk eli halvempi kuin karvaturrisatku :!: ). Primera, Carina, Vectra, Rellu21, Legacy, Matsda 626, Pösö 405 ja VW Vento lähti kaikki hintaväliltä 120-130 tmk, juuri tullut Mondeo karvan yli 130 tmk. Vähän kalliimpia oli Passat, Galant ja Accord, välillä 143-153 tmk. Isommat Omega ja Scorpio oli sitten jo yli 180 tmk, halvin Camry (2.2) lähti 173 tmk:lla eli aika samalla hinnalla kuin halvin NG-satku.

Hinnoittelun puolesta Saab asettui siis selvästi kisaamaan premiumien kanssa. Perusmerkeiltä sai samalla rahalla todennäköisesti varustellumman tai isomman auton. Tosin pitää muistaa että noissa 120-130 tmk hinnat alkaen malleissa ei tuohon maailman aikaan yleensä ollut ABS-jarruja, ei välttämättä airbagia ja akkunoita veivattiin käsin ja moottorit oli yleensä 1,6-litraisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja shamrock »

AZP kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 17:18
Eski kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 08:24
OG900 Classic oli loppuvaiheessa tarjolla hintaan 120tmk
Itse asiassa NG-satkun tullessa hinnastoon halvin OG900 (5d Classic 2.1-16) maksoi 149900,- kolmiovisena ja lisäovet siihen joitain tonneja. Keväällä 1993 oli tarjolla vielä OG-satkusta 2.0-mallia hinnat alkaen 129900,- kolmiovisena ja 137900,- viidellä ovella.

Halvin 3-sarjan bemari maksoi NG-satkun saapuessa 166500,-, Audi 80 2.0 169tmk ja MB C180 219900,-. Näiden kanssa Saabin hinta oli melko linjassa, paitsi tietty Mersun.

Mutta D-segmenttiläisten hinnat alkaen oli muilla merkeillä melko yleisesti 110-135 tmk. Volvo 440n sai alkaen 110 tmk (kaksilitrainenkin 125 tmk, 460 Turbo 160 tmk eli halvempi kuin karvaturrisatku :!: ). Primera, Carina, Vectra, Rellu21, Legacy, Matsda 626, Pösö 405 ja VW Vento lähti kaikki hintaväliltä 120-130 tmk, juuri tullut Mondeo karvan yli 130 tmk. Vähän kalliimpia oli Passat, Galant ja Accord, välillä 143-153 tmk. Isommat Omega ja Scorpio oli sitten jo yli 180 tmk, halvin Camry (2.2) lähti 173 tmk:lla eli aika samalla hinnalla kuin halvin NG-satku.

Hinnoittelun puolesta Saab asettui siis selvästi kisaamaan premiumien kanssa. Perusmerkeiltä sai samalla rahalla todennäköisesti varustellumman tai isomman auton. Tosin pitää muistaa että noissa 120-130 tmk hinnat alkaen malleissa ei tuohon maailman aikaan yleensä ollut ABS-jarruja, ei välttämättä airbagia ja akkunoita veivattiin käsin ja moottorit oli yleensä 1,6-litraisia.
Pari vuotta sitten sattui olemaan alla '98 Primera, ja nyt tuo '98 9-3. En tiedä miten nuo segmenttirajat menee, mutta eihän noista autoista voi edes samana päivänä puhua. Itseasiassa olen monesti ihmetellyt entisen Opel-harrastajana sitä, että kun kuitenkin F-Astrasta ja A-Vectrasta on paljon kokemusta, ne on tuttuja autoja läpikotaisin ... että miten jumalauta ne onnistu Saabilla tekemään noiden pohjalta noinkin erilaisen auton. Tarkkaanottaen siis noin paljon paremman. Opeleista B-Vectra pääsee edes lähelle, mutta sehän onkin sitten jo lähempänä 9-5:ttä.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ollut -98 b vectra 2.0 16v gt versiona eikä vakuuttanut mitenkään laadultaan, etupenkit ainut hyvä mieleen muistuva asia siitä mallista. Nitisi, kolisi, rämisi ja ne kaikenaikaiset öljyn pikkuvuodot sekä muutenkin öljynpoltto koneen väljyyden takia.. Ajettavuus kun meni suorempaan oli kyllä mukavampi kuin -94 ng900 oli mutta muuten saabista pidin paljon enemmän. Oli siksikin 4v kauemmin omistuksessakin kuin vectra.
Ostaessa molemmissa noin 220tkm, myydessä saba yli 330tkm (viilattu myös mun aikana steg2>steg5) ja opel muistaakseni 255tkm kun luovuin.

F astra ajanut myös jonkun verran kun työmaalla sellainenkin oli vara-autona ja ajoin vain jos oli ihan pakko.

Nykynen S40 tuo enemmin mulle kyllä ng900 mieleen kuin vectra tai astra.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mun Vecculi ei onneks ollut GT, se oli aika karvalakki ja ehkä siks niin mukava :D Se oli kyllä napakka peli, ei toki Saabin laatuvaikutelma, muovisempi ... muttei kyllä kolissut tai nitissyt mistään, ja pirun hyvä ajaa. Toki mä teetin siihen nelipyöräsuuntauksen, se oli arvoissaan. Mutta niistä noin 40 autosta jotka oon omistanu, tuo ja kolkki on jotenkin lähimpänä toisiaan.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Eski »

AZP kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 17:18
Itse asiassa NG-satkun tullessa hinnastoon halvin OG900 (5d Classic 2.1-16) maksoi 149900,- kolmiovisena ja lisäovet siihen joitain tonneja. Keväällä 1993 oli tarjolla vielä OG-satkusta 2.0-mallia hinnat alkaen 129900,- kolmiovisena ja 137900,- viidellä ovella.
Itse muistelin, että KSML:ssä aikanaan olisi paikallinen ScanAuto mainostanut uutta OG-classicia hintaan 119tmk, mutta saattoi se olla 129tmk. Jompi kumpi joka tapauksessa on edullinen hinta vertattuna karvalakki GM900:n 170tmk lähtöhintaan :mrgreen:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tulipa tutustuttua vähän tarkemmin tähän vertailuryhmään tuon aiemmin mainitsemani TM:n syksyn 1993 vertailun parissa. Vertailuun siis valittu NG-satkulle kuusi kilpailijaa samasta koko- ja hintaluokasta kaksilitraisilla koneilla ja kattoon asti avautuvalla takaluukulla. Tässä tiedot vertailryhmästä teknisine tietoineen:

Kuva

Ja tässä valittujen autojen asema oman mallisarjansa hintaskaalassa:

Kuva

Tästä nähdään, että Saabin berberimallia vastaan kisailee Audi Avantin berberimalli ja muista autoista tarjolla on selvästi hinnat-alkaen -mallista kalliimpi versio. Eli isompaa konetta ja enempi varusteita.

Mutta kun katsoo varusteteulukkoa, niin ei Saab siinä mitenkään joudu häpeämään (toisin kuin Audi):

Kuva

Ja loppuun vielä arvosanat ja vertailuvoittajan hehkutukset.

Kuva

Karvaturrisaabille ysi varustelusta. Kertoo mielestäni siitä, että varustelu ei sen ajan zeitgeistin mukaan ollut mitenkään vajaa, vaikka toki se rundimittarin puuttuminen sporttisen imagon autossa hieman ihmetyttää edelleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja molby »

Tuntuu oudolta tuon Sitikan Xantian 2.0 16v 195 tmk hinta kun 1.8 on 129 tmk. Autohan on sama mutta muutamasta kymmenestä lisä hevosvoimasta 65 tmk korkeampi hinta.
Samoin Mitsu Galantin 2.5 V6 4 wd 110 kw 320 000 mk hinta.
Myös samalla koneella V6 2.5 Saab 900 ja Opel Vectran, Opelin 60 tmk halvempi hinta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei niitä Xantian huippumalleja varmaan montaa myyty. Tuon ajan hinnoitteluun vaikutti varmaan isosti autovero, joka muiden verojen kanssa muistaakseni oli tuolloin luokkaa 140 % auton verottomasta arvosta. Siinä nousi varustellumpien ja isokoneisten versioiden hinta nopsaan kun perushintaan tuli vähänkään lisää. Xantian VSX-malleissa oli perusmallia kalliimpi tietokoneohjattu Hydractive II-jousitus ja ABS:t vakiona, ainakin se selittää isoa hintaeroa.

Opelin hinnastossa kyllä pistää silmään sekin että 4x4 Vectran sai samalla rahalla kuin perussatkun. Täytyy toki huomioida että satku oli tuolloin uusinta uutta ja Vectra alkoi olla vanha malli ja jos mittoja katselee niin oli satku jonkin verran isompikin. Ja tietenkin :saab:

Japsit ratsasti vielä 10v aikaisemmin hyvällä varustelulla suhteessa eurooppalaisiin, mutta varustetaulukossa ei Mazda ja Mitsu kyllä loista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Suomessa uuden mallin myynti oli varmaan haastavaa. Lamasta hädin tuskin selvitty, Saabin kotimaisuusetu oli menetetty ja hinta nousi. Kuitenkin sitä olisi pitänyt saada myytyä samoille saabisteille vanhan mallin tilalle isolla välirahalla. Muistelisin, että myytyjen autojen määrä olisi ollut jotain reilu 800 alkuvuosina.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 S vs 900 SE

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei tuolloin moni mun tuntema saman 29-30v ikäluokan hemmo uusia autoja juuri ostellut. Jos vielä oli työpaikka niin mm asuntolainat ja kulutusvelat jos nousukautena esim venettä tai uutta autoa varten ottanut painoi laman jäljiltä varmasti taloutta. Itse tuolloin -93 myin kaverille vuosia käyttöautona olleen coronetin ja -94 ostin liikkeestä og900i 4d. -88.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin