Antenni.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Antenni.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moi.
Saab 9-3 vm. 99. Antenni on poikki. Pystyykö vaihtaa uuden yläkautta vai tarviiko mennä koko antennin moottori järjestelmään käsiks?
Petter Kojo
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vanhan ruodon jämät pitää saada pois joten suosiolla härveli pöydälle kokonaan
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta jos ruoto on ehjä ja vain piiska poikki, niin onnistuu ihan yläkauttakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Isojussi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 29, 2019 12:41

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Saint
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Saint »

Eikö kaikissa kolkeissa ole sähköantenni, ellei ole jälkikäteen vaihdettu?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kai se on sähköllä, kun alkuperäisessä kysymyksessä mainittiin moottori.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Juu säköantenni on. Pieni muutaman sentin pätkä jäänyt näkyville.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Kiitos Isojussi. Selkeetä ohjeet. Motonettiin mars mars.
Isojussi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 29, 2019 12:41

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Mä kävin itse just sillä asialla tänään :D
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Antenni ostettu. Tänään asennus. Ei ole aprillipila😂
Isojussi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 29, 2019 12:41

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

No eipäs se sitten vanha piiska niin helposti, kuin videolla lähtenytkään irti. Pitänee tutkia asiaa lisää. Mites Petek sulla?
Isojussi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 29, 2019 12:41

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

No niin:

https://youtu.be/9305BGL3MW4

Näin se tapahtuu Haynesin kirjankin mukaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11468
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tarvitse irrottaa alumiiniputkea muovisesta moottorikotelosta, jos vanha masto suostuu tulemaan tyviholkkeineen ulos putkesta. Videossa tyviholkki oli hapettunut kiinni putkeen ja uusi masto tuupattiin alakautta vanhan maston tyviholkkiin. Antennisignaalin kannalta tuntuisi järkevältä pyrkiä irrottamaan se vanha tyviholkki vaikka rikkomalla ja putsata kaikki hapettumat.

Ruodon kelaaminen kuppiin moottorikopan ollessa auki varmasti vaatii (liian) paljon kärsivällisyyttä. Noin joutuu tekemään, jos tyviholkki on alumiiniputkessa jumissa. Silloin, kun holkki on liikkuva kuten kuuluu olla, riittää että ruodon auttaa vetorattaan ensimmäisille hampaille, kokoaa kupin ja vaikka koko kotelonkin kiinni. Pieni sivukansi, jonka alle johdot releeltä menevät, peittää kierroslaskurin ja siihen liittyvän rajakytkimen. Syöttämällä sinne jännitettä sopivasti saa ajettua moottoria haluttuun suuntaan sopivasti pätkittäin niin, että ehtii samalla auttaa ruodon ja maston sisään putkeen hallitusti. Virransyöttö onnistuu toki antennipaketin johtoliittimeltäkin, kunhan muistaa ensiksi ajaa rattaat yläasentoa vastaavaan tilaan, jotta kierroslaskuri ei stoppaa sisäänkelausta kesken matkan ennen kuin juurimutterin saa kierrettyä kiinni. Ylöspäinhän ei kannata moottorilla ajaa ilman, että juurimutteri on kiinni - voi joutua pujotushommiin uudelleen.

Huoltotiedote kupin shimmien poistamisesta liian kitkan vähentämiseksi:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/900antenna.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isojussi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 29, 2019 12:41

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Isojussi »

Motonetin piiskan mukana ei tullu sitä tyviholkkia. Eipä se johdon paikoilleen kelaaminen nyt niin isolta hommalta näyttäny 🤔
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Antenni.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moi.
Ei lähtenyt yläkautta vetämällä vanha holkki ym. pois. Hayesin videon tapaan se varmaan onnistuu.
Jatkamme vapaapäivänä harjoituksia.
Olipa jälleen kerran selkeä video.
Laittelen tietoo taas kun/jos ollaan saatu homma hoidettu.
Vastaa Viestiin